Differentialprob

Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1646
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Differentialprob

Inlägg av RDX* »

Jag hade behövt göra lite mätningar med ett oscilloskop på en 3 fas svets. Det känns inte för bra att komma där med vanliga probar, så jag undrar om någon har byggt sina egna Differentialprobar?

De behöver inte vara super noggranna det viktigaste är att de skyddar oscilloskopet från nätspänningen.

Så vad rekommenderar ni? Bygga egna eller ta fram sidoavbitaren och se rött på alla gröna sladdar i oscilloskopet?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16773
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

helt klart bygga, funderar på ungefär samma sak
jag kollade lite på en analog galvanisk avskiljare, iso124

först någon variabel dämpsats , ungefär som på ett vanligt skop
och sedan överspänningsskydd, op , isoler ic, op,
så får man hyggligt skydd och galvanisk isolation, klara upp till 50Khz

kollade på priserna för riktiga diffprobar och dom var ganska dyra, fast jag behöver npg inga som klarar en gigaherts
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1646
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

Jo, den såg bra ut. men problemet blir att fixa alla spänningar. Analog divices har också isolations förstärkare. Synd bara att kretsarna är så dyra, men både AD och Ti har samples. Med en varialel dämpning på 1x, 10x, 100x(50x) så borde man ha tillräckligt dynamiskt mätområde.Kretsen från Ti har variablen gain från 1 till 100, det kunde vara en födel så man slipper externa op.

Det är ingen som har en diffprob och en skruvmejsel som kan kolla hur dessa är uppbyggda, jag har en känsla av att de är väldigt enkla.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

Har haft samma funderingar.
Tog hem ett par ISO122 från Texas, men det kom aldrig längre än så... :-)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16773
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

om jag inte skulle behöva galvanisk isolation så tror jag att jag kört med följande
2 bnc ingångar på 1M, så man kan annvända vanliga skopprobar , speciellt dom med /10, sedan en lämplig spänningsdelare och in i en tre op koppling som brukar kallas för instrumentförstärkare, och om man annvänder bra op och hygglig layout så borde man få rimligt bra värden på det hela

säg max 600v in, 60 efter proben, välja 10 i spänningsdelning och man är nere i 6v, då har man marginal om man har 18v i mating till opförstärkarna

vore värt att kolla om man hittar op som gör att man klarar bra frekvens och alla andra egenskaper, borde inte kosta så mycket, och om man skulle behöva så går ju den galvaniska avskiljningen att koppla in efter den boxen
Skriv svar