Rigol DS4014, alternativ?

Användarvisningsbild
ph
Inlägg: 284
Blev medlem: 10 augusti 2008, 20:52:36
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Rigol DS4014, alternativ?

Inlägg av ph »

Beställde ett Rigol DS4014-skåp till jobbet härom dagen. Satt någon timme med det idag och det är verkligen delade känslor.

Stort åbäke med fläkt som låter aningens för mycket. Båda sakerna går att leva med. Användargränssnitt, menyer osv känns väldigt bra även om man ibland blir lite förvånad över fonter och liknande. All input, utom möjligen textinput, verkar lagga lite mycket. Noterade även direkt att det inte gick att printa över nätverk. En sak jag direkt upptäckte var de usla markörerna! Är van Tex-användare och på de skåpen använder jag markörerna mycket för att avläsa nivåer osv. All sådan användnign var bökig på Rigolen tyckte jag.

Ska utvärdera det lite mer men det lutar lite åt att skicka tillbaka skåpet. Frågan är då vad det finns för altenativ i samma prisklass. Tänker mig 4 kanler, 100MHz, seriell bussavkodning. Tycker att Tex billigare serier har varit en besvikelse och kollade därför lite på Keysight DSOX2014A som verkar gå att få med en "appbundle" med rätt optioner för samma pengar.

Input på alternativskåp?