fredags flum om multimetrar

Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16774
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

fredags flum om multimetrar

Inlägg av grym »

förr fanns det inte så mycket att välja på
numera är det för mycket.

jag tänke fråga er om vad ni har för multimetrar och vilka funktioner och mätområden
ni har, och vad ni skulle vilja ha?

bara en snabb sumering av multimetrarnas egenskaper, lägg till vad som finns på multimetrar
och vad ni själva skulle vilja ha

ni som kör med riktigt bra bänkinstrument, vad tycker ni skillnaden mot vanliga multimetrar är?

analogt eller digitalt?
vid digital, skalläng(antalet siffror)?
vilken nogranhet är önskvärd (i förhållande till pris med)

mätområden

dc v
200mV till 600-800V

ac V
200mV till 600-800V
rms?
frekvensomfång?

dc A
200 mikroA till 20A

ac A
200 mikroA till 20A
rms?
frekvensomfång?

ohm
200 ohm till 20Mohm

diodtest / summer

hfe

frekvens

kapacitans

db mätning

temperatur

varvtal, kamvinkel

ljudtryck

ljus







funktioner

automatiskt mätområdesväljare
auto avstängning
belyst skärm
stödupptagande hölje
fasta mätkablar(avskyr eländet :-) )
batteri (ibland annat än 9v)
rs 232 interface, usb dito

skulle gärna vilja ha en multimeter kombinerad med en programerbar miniräknare, gärna en grafräknare



ps, förutom några lite bättre modeller så kör jag med 45 kr's varianter från gekås
fungerar bättre än vad man vill tro, man kommer förvånandsvärt lång med en sådan :-) :-)
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor
Inlägg: 2570
Blev medlem: 29 mars 2004, 23:09:55

Inlägg av björn »

Jag har en gammal hederlig Fluke 73 som mäter spänning (<100VDC/VAC) resistans och ström (<10A). Har inga speciella funktioner, men jag gillar att den förutom digitala siffror även har en "analog" skala.
Kvaliteten känns väldigt bra.

Saknar mest att inte kunna mäta Induktans och Kapacitans, frekvens hade också vatt rätt bra ibland.

Hmm, vid närmare eftertanke vill man så klart ha alla funktioner som bara finns.... men min 73a får duga ett tag till.

EDIT: Glömde säga att den har automatisk inställning av mätområde vilket är ganska smidigt ävan om det inte är mycket jobb att ändra manuellt...
Senast redigerad av björn 14 oktober 2005, 19:03:09, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Biltemas!

Bättre än man kan tro, sen har ajg även i 200 kronorsklassen, men det ända den är bättre på at högra strömmar och spänningar.

Skulle vilja ha ett kobinerat oscilosope och multimeter. Digitalt och för under 1000:-.
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Har en APPA 109, en gammal Caltek 4200 och en liten gul från biltema.

Den från biltema används oftast för små snabba mätningar, den är liten och smidig och drar nästan aldrig ur batteriet.

Appan är trevlig på många sätt, lite kass frekvensmätning (bara 1MHz, samtidigt som billigare modeller i samma serie går till 400MHz) och en del småsaker kunde vara bättre. Den medföljande mjukvaran verkar t.ex. vara skriven av en 5-åring...

Orkar inte skriva upp alla specs, men de finns här: http://www.appatech.com/a-100-2new.htm

Mätområdena (förutom frekvens då) täcker mina behov med råge, men det är dataloggern och funktioner som relativmätning, min/max och auto-hold som är det bästa. Har man väl provat så klarar man sig knappt utan :)
pheer
EF Sponsor
Inlägg: 1283
Blev medlem: 16 januari 2005, 18:05:21

Inlägg av pheer »

Har biltemas stora gula(verkar inte finnas på hemsidan, köpte den i linköping för typ 2 år sen, ca 300kr tror jag) som jag använder till det mesta. Den har
VAC
VDC
Resistans
Diodmätning
Kontaktmätning med summer
hFE
ADC
IAC
IDC
Automatic range för allt utom ström vilket jag tycker är ganska så trevligt.

Sen har jag två mindre som har samma saker som biltemas förutom IAC. Kostade typ 60kr hos futurlec.

Införskaffade nyligen en LCR-meter också. Peak LCR40 som är mycket trevlig att handskas med. Tack för tipset sodjan.

Om jag inte hade något mätinstrument idag skulle jag skaffa en multimeter som har det mesta, d.v.s. även frekvens, kapacitans och induktans utöver det vanliga.
Användarvisningsbild
Sinumerik
Inlägg: 485
Blev medlem: 28 februari 2005, 12:50:24
Ort: Medelpad

Inlägg av Sinumerik »

Har en tångamperemeter som allt-i-allo och en billig biltema som slit-o-släng, ingen av dem är egentligen perfekta, men man kan inte få allt. Skulle vilja ha en som kan generera/läsa av strömslinga också, men finns aldrig i billga instrument. Och drömmen vore ju såklart en såndär platt oscilloskop...
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Jag skall banne mig ta mig i kragen och göra klart fickoscilloscopet som jag började med i våras... Gör jag det så släpper jag projektet som ett freewareprojekt för den som vill att jobba vidare på. Frågan är bara hur snabbt det behöver vara för att folk skall känna sig nöjda. Mina skisser lutade åt max 4MS/s. Långt ifrån ett TDS3000, men det bör väl duga? Jag tänkte göra det enkanaligt, men med separat triggingång. En 128x64 pixels KS0108B display. Bör gå få ihop det för komponenter under 1000 spänn om man hittar en billig display.
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor
Inlägg: 810
Blev medlem: 3 oktober 2005, 18:00:43
Ort: Karlskrona

Inlägg av Jeppsson »

Bengt-re Iframtiden så har jag ett projekt som är att bygga ett PC Oscilloscop. :)
Det kommer att jobbar mot datorn via USB2. På det sättet är det bara programmeringen på datorprogrammet som sätter begränsingen på vad man kan göra. Tex Spectrumanalysator mm...

Så det hade varit NICE om du hade lagt upp dina erfarenheter och hur du gått tillväga med ditt fickoscilloscop. :razz:
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Jag har fixat analoga biten, A/D, SRAM, bara resten kvar ;)
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor
Inlägg: 810
Blev medlem: 3 oktober 2005, 18:00:43
Ort: Karlskrona

Inlägg av Jeppsson »

Vad skall du använda för behandling av datan från ADCen som sedan skall ut på displayen???

Hinner man detta med en µprocessor eller det blir något annat typ av programmerbar logik? :oops:
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Går bra med uP, därför jag har en hårdvarulösning där jag klockar in datat i SRAM ist för att låta uP läsa datat. Det gör att man dels spar RAM i kontrollern, blir lättare att skriva programmet och att det inte blir lika tidskritiskt. Nackdelen är att snabba dubbelports SRAM är rätt dyra.
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor
Inlägg: 810
Blev medlem: 3 oktober 2005, 18:00:43
Ort: Karlskrona

Inlägg av Jeppsson »

Vad har du för upplösning på ADCen??? 8-bitars upplösning räcker väl bra om du bara skall visa det på en "liten" display. :wink:

Matas det över ett parallelt gränssnitt rakt in i SRAM minnet???

Sorry att vi länar tråden lite! 8)
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Ja, matas parallelt in i SRAM. 8-bitars A/D och en digitalpot som ingångsdämpare på analoga sidan. Jag har inte löst "rolling mode" än för långsamma förlopp och funderar faktist på att lösa det genom att koppla på picens inbyggda A/D parallelt med analoga ingången så att man får 10 bitars upplösning vid långsamma förlopp/voltmeterläge. Noggranheten blir iofs ändå inte bättre än som bäst 1%, men ökad skallängd kan vara till nytta ändå för att se tendenser även om skallängden blir västentligt större än noggranheten.
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor
Inlägg: 810
Blev medlem: 3 oktober 2005, 18:00:43
Ort: Karlskrona

Inlägg av Jeppsson »

Vi tänker nog i samma banor! :)

Hål oss här på forumet uppdaterade och lägg gärna ut ritningar och bilder under projektets gång! :o
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16774
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

helt innom trådens område

conrad hadde något som man blev halvsugen på,121750-06, men 2600 är för dyrt

personligen så skulle en enkanalig på ca 500 khz samplingsfrekvens räcka ganska långt, man ser vanlig växel plus skit på likspänning
Skriv svar