Avometer 8 mk II
Avometer 8 mk II
Jag fick nyligen hem en Avometer 8 mk II från Okt 1963.
Den är i fint skick och reagerar på både spänning och ström. Jag har bara testat den på DC och det finns ett problem, den visar ganska exakt hälften av det riktiga värdet.
Nu är ju inte hanteringen av den alldeles intuitiv så jag tänkte kolla om det finns någon här som har erfarenhet och vet om det finns något sätt att ställa in den på detta sätt.
Bara för att utesluta skit bakom spakarna innan jag ger mig på att studera servicemanualer och schema.
Den är i fint skick och reagerar på både spänning och ström. Jag har bara testat den på DC och det finns ett problem, den visar ganska exakt hälften av det riktiga värdet.
Nu är ju inte hanteringen av den alldeles intuitiv så jag tänkte kolla om det finns någon här som har erfarenhet och vet om det finns något sätt att ställa in den på detta sätt.
Bara för att utesluta skit bakom spakarna innan jag ger mig på att studera servicemanualer och schema.
Re: Avometer 8 mk II
Kanske denna hjälper? Jag har inte lekt så mycket med min än.
http://www.shinjo.info/frank/instrument ... IIuser.pdf
http://www.shinjo.info/frank/instrument ... IIuser.pdf
Re: Avometer 8 mk II
Tack för länken. Tyvärr hittar jag inget i manualen som skulle kunna tyda på handhavandefel så det får bli en felsökning på den när tiden tillåter.
-
- Inlägg: 975
- Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
- Ort: sverige
Re: Avometer 8 mk II
Ett ganska vanligt fel är dålig kontakt i "cut out"-brytaren.Den ligger i serie med plusterminalen.Onödig resistans här ger för lågt utslag.
Re: Avometer 8 mk II
Tyvärr verkar det vara själva vridspoleinstrumentet som fallerar. Enligt schemat skall det ge fullt utslag vid 37.5 ųA, men i verkligheten blir det bara ca halvt utslag där. Det går att justera upp visaren, men då går det inte tillbak till nolläget, även om man justerar ner det med nollställningen så långt det går. Själva vridspoleinstrumentet är i ett mycket fint skick (vilket för övrigt gäller hela instrumentet) och det verkar inte finnas mekaniska skador på det eller några tecken på att det överbelastats. Jag får googla litet och se om det finns några tips. Möjligen kan kanske magneterna tappat i kraft på de 50år de har suttit där?
Re: Avometer 8 mk II
Det verkar vara misstänkt svaga magneter, får försöka ta mig en tur till Klas i sjön och köpa hem ett par neodynmagneter för att se om de går operera in och om det blir någon förändring.
Jag mätte resistansen i instrumentet och det stämmer ganska bra med de 3,333 K som det skall ha.
Det är en slående skillnad att ena dagen greja med en iPhone och nästa dag en AVO. Liiite storleksskillnad på verktygen blir det
Bilder är ju alltid roligt så här kommer lite ögongodis:
Jag mätte resistansen i instrumentet och det stämmer ganska bra med de 3,333 K som det skall ha.
Det är en slående skillnad att ena dagen greja med en iPhone och nästa dag en AVO. Liiite storleksskillnad på verktygen blir det
Bilder är ju alltid roligt så här kommer lite ögongodis:
Re: Avometer 8 mk II
Var inne på Kjell & Co idag när jag tog en provtur med MC:n. Fick med mig ett gäng neodym-magneter som jag helt sonika stackade och klämde fast istället för de befintliga al-nico som satt där. Vips ökade känsligheten till 90% istf de 50% jag hade förut.
Det finns plats för ett par till, får köpa några i veckan och testa om jag kan komma upp i 100%.
Det finns plats för ett par till, får köpa några i veckan och testa om jag kan komma upp i 100%.
Re: Avometer 8 mk II
Vi skulle bygga ihop ett av ditt och mitt
Mitt fungerar utmärkt, men skalan har tappat lite text och höljet är inte riktigt i toppskick.
(som jag skrivit några ggr innan så är min kalibrerad på jobbet senast 2007. Tillverkades i oktober 1959)
MVH: Mikael
Mitt fungerar utmärkt, men skalan har tappat lite text och höljet är inte riktigt i toppskick.
(som jag skrivit några ggr innan så är min kalibrerad på jobbet senast 2007. Tillverkades i oktober 1959)
MVH: Mikael
Re: Avometer 8 mk II
Det är fullt möjligt att jag har en manual till en sådan där. Är det av intresse?
Re: Avometer 8 mk II
pbgp: Intresse finns utifall jag får fason på den. Jag köpte den som kuriosa, behöver absolut inga mer multimetrar men vem kan stå emot ett sådant historiskt tidsdokument?
Ifall jag får den att funka så vore det ju prickarna över ü att ha en manual till.
Ifall jag får den att funka så vore det ju prickarna över ü att ha en manual till.
Re: Avometer 8 mk II
Det brukar ej vara så allvarliga problem med dessa avo
Börja med att göra rent kontaktblecken till dom 6 stiften
Sen kolla dom 2 batteriererna i den 15V och 1.5 volt
Sen bör den fungera.
Börja med att göra rent kontaktblecken till dom 6 stiften
Sen kolla dom 2 batteriererna i den 15V och 1.5 volt
Sen bör den fungera.
Re: Avometer 8 mk II
I fallet med denna Avometer är det vridspoleinstrumentet som fallerar. Så det är bara att fixa det med kraftigare magneter sen är den som ny igen
Tyvärr var neydymmagneterna slut på Kjell å Co när jag var inne för att köpa ett par till, skulle komma in i slutet av veckan.
Batterierna är endast till för att ge ström till resistansmätning, så de har inget att göra med spänning och strömmätning i instrumentet. Jag kommer aldrig mäta resistans med det så den kommer inte få några batterier i sig.
Tyvärr var neydymmagneterna slut på Kjell å Co när jag var inne för att köpa ett par till, skulle komma in i slutet av veckan.
Batterierna är endast till för att ge ström till resistansmätning, så de har inget att göra med spänning och strömmätning i instrumentet. Jag kommer aldrig mäta resistans med det så den kommer inte få några batterier i sig.
-
- Inlägg: 95
- Blev medlem: 13 februari 2016, 12:18:58
- Ort: Holm, Halmstad