Avometer 8 mk II

Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1873
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Avometer 8 mk II

Inlägg av carpelux »

Jag fick nyligen hem en Avometer 8 mk II från Okt 1963.

Den är i fint skick och reagerar på både spänning och ström. Jag har bara testat den på DC och det finns ett problem, den visar ganska exakt hälften av det riktiga värdet.

Nu är ju inte hanteringen av den alldeles intuitiv så jag tänkte kolla om det finns någon här som har erfarenhet och vet om det finns något sätt att ställa in den på detta sätt.

Bara för att utesluta skit bakom spakarna innan jag ger mig på att studera servicemanualer och schema.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4100
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Avometer 8 mk II

Inlägg av adent »

Kanske denna hjälper? Jag har inte lekt så mycket med min än.

http://www.shinjo.info/frank/instrument ... IIuser.pdf
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1873
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Avometer 8 mk II

Inlägg av carpelux »

Tack för länken. Tyvärr hittar jag inget i manualen som skulle kunna tyda på handhavandefel så det får bli en felsökning på den när tiden tillåter.
Rolf Zetterberg
Inlägg: 975
Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
Ort: sverige

Re: Avometer 8 mk II

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Ett ganska vanligt fel är dålig kontakt i "cut out"-brytaren.Den ligger i serie med plusterminalen.Onödig resistans här ger för lågt utslag.
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1873
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Avometer 8 mk II

Inlägg av carpelux »

Tyvärr verkar det vara själva vridspoleinstrumentet som fallerar. Enligt schemat skall det ge fullt utslag vid 37.5 ųA, men i verkligheten blir det bara ca halvt utslag där. Det går att justera upp visaren, men då går det inte tillbak till nolläget, även om man justerar ner det med nollställningen så långt det går. Själva vridspoleinstrumentet är i ett mycket fint skick (vilket för övrigt gäller hela instrumentet) och det verkar inte finnas mekaniska skador på det eller några tecken på att det överbelastats. Jag får googla litet och se om det finns några tips. Möjligen kan kanske magneterna tappat i kraft på de 50år de har suttit där?
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1873
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Avometer 8 mk II

Inlägg av carpelux »

Det verkar vara misstänkt svaga magneter, får försöka ta mig en tur till Klas i sjön och köpa hem ett par neodynmagneter för att se om de går operera in och om det blir någon förändring.

Jag mätte resistansen i instrumentet och det stämmer ganska bra med de 3,333 K som det skall ha.

Det är en slående skillnad att ena dagen greja med en iPhone och nästa dag en AVO. Liiite storleksskillnad på verktygen blir det :-)

Bilder är ju alltid roligt så här kommer lite ögongodis:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1873
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Avometer 8 mk II

Inlägg av carpelux »

Var inne på Kjell & Co idag när jag tog en provtur med MC:n. Fick med mig ett gäng neodym-magneter som jag helt sonika stackade och klämde fast istället för de befintliga al-nico som satt där. Vips ökade känsligheten till 90% istf de 50% jag hade förut.

Det finns plats för ett par till, får köpa några i veckan och testa om jag kan komma upp i 100%.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Avometer 8 mk II

Inlägg av Platis »

Trevligt instrument! :tumupp: Hoppas du får ordning på det! :)
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4100
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Avometer 8 mk II

Inlägg av adent »

Vi skulle bygga ihop ett av ditt och mitt ;)
Mitt fungerar utmärkt, men skalan har tappat lite text och höljet är inte riktigt i toppskick.
(som jag skrivit några ggr innan så är min kalibrerad på jobbet senast 2007. Tillverkades i oktober 1959)

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
pbgp
Inlägg: 1447
Blev medlem: 11 november 2010, 09:09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Avometer 8 mk II

Inlägg av pbgp »

Det är fullt möjligt att jag har en manual till en sådan där. Är det av intresse?
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1873
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Avometer 8 mk II

Inlägg av carpelux »

pbgp: Intresse finns utifall jag får fason på den. Jag köpte den som kuriosa, behöver absolut inga mer multimetrar men vem kan stå emot ett sådant historiskt tidsdokument?
Ifall jag får den att funka så vore det ju prickarna över ü att ha en manual till.
Ampzilla
Inlägg: 26
Blev medlem: 21 juli 2008, 13:19:53

Re: Avometer 8 mk II

Inlägg av Ampzilla »

Det brukar ej vara så allvarliga problem med dessa avo
Börja med att göra rent kontaktblecken till dom 6 stiften
Sen kolla dom 2 batteriererna i den 15V och 1.5 volt
Sen bör den fungera.
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1873
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Avometer 8 mk II

Inlägg av carpelux »

I fallet med denna Avometer är det vridspoleinstrumentet som fallerar. Så det är bara att fixa det med kraftigare magneter sen är den som ny igen :-)

Tyvärr var neydymmagneterna slut på Kjell å Co när jag var inne för att köpa ett par till, skulle komma in i slutet av veckan.

Batterierna är endast till för att ge ström till resistansmätning, så de har inget att göra med spänning och strömmätning i instrumentet. Jag kommer aldrig mäta resistans med det så den kommer inte få några batterier i sig.
SvenAndersJ
Inlägg: 95
Blev medlem: 13 februari 2016, 12:18:58
Ort: Holm, Halmstad

Re: Avometer 8 mk II

Inlägg av SvenAndersJ »

Var sitter de möjligen försvagade magneterna?
Skriv svar