Men det finns inte så mycket info om lite dyrare aggregat. Nu fick jag tag i ett Thurlby Thandar EX355R på ELFA-rean, så jag tänkte att det kunde vara kul att testa det lite.
EX355R är ett mixed-mode-aggregat (switchande med linjär efterreglering); utspänning 0-35 V, och ström 0-5 A. Det är passivt kylt och väger knappt 3 kg. ELFA tar i vanliga fall 3616:- för detta aggregat. Ute i Europa kan man hitta det för 3200-3400:- + frakt, verkar det som. Kanske inte det vanliga hobbyaggregatet alltså. Jag fick det för 2000:-, vilket alltså fortfarande är dubbelt så dyrt som de vanligare "hobbyaggregaten" ovan. Men det är mitt första labaggregat - de första 20 åren av mitt elhobbyande har jag klarat mig med en stor låda med väggvårtor - så jag tyckte att det var OK att lyxa till det lite nu.

Lite fler bilder: Härligt med instrument som faktiskt instruerar en att skruva av locket

Och så lite mätningar för att se hur aggregatet beter sig vid på- och avslag. Observera att tidsskalorna varierar rejält.
Spänning 3,3 V, last 3.3 kΩ (1 mA): Spänning 33 V, last 3.3 kΩ (10 mA): För mätningarna med större last nedan så använde jag en billampa (typ H4, 55 W). Observera att detta är en lite svår last eftersom dess resistans inte är linjär - när den är kall har den lägre resistans än när den är varm. Egentligen borde jag nog ha försökt hitta en rent resistiv last, men detta kan kanske också vara ett intressant test på beteende med svår last.
Spänning 3,3 V, last 55 W billampa H4 (2.4 A vid 3,3 V): Spänning 24 V, last 2x55 W billampa H4 i serie (4,5 A vid 24 V). Här tror jag att aggregatet gick in i CC-mode ett tag vid påslag: Nästa test är med aggregatet inställt på 15 V, men med strömbegränsning 2 A, som nås vid ca 2,25 V. Samma H4-lampa som last: I alla testen ovan görs på- och avslag med den lilla ON-knappen till höger på fronten. Jag ville också testa vad som händer om denna är påslagen när strömmen slås på och av med POWER-knappen. Här med aggregatet inställt på 3,3 V och med 3,3 kΩ last: Inga problem där alltså! Jag noterade att aggregatet verkar starta i CC-mode, och gå över till CV-mode efter en knapp sekund när det har startat ordentligt.
Jag försökte även mäta upp rippel, men det låg i alla lägen under mitt "brusgolv" på ca 6 mV p-p.
Lastregleringen har jag inte mätt upp, men den anges i manualen till <0,01 % av max utspänning vid 90 % laständring.
Upplösningen på displayen är 10 mV respektive 1 mA.
På det hela taget ett trevligt labaggregat.