Labbaggregat

Användarvisningsbild
mri
Inlägg: 1165
Blev medlem: 15 mars 2007, 13:20:50
Ort: Jakobstad, Finland
Kontakt:

Re: Labbaggregat

Inlägg av mri »

Har inte sett den där eev bloggen, men en mindre trevlig sak med dessa billiga aggregat (vet inte hur det är med avancerade aggregat men hoppas de fungerar vettigare) är utgångskondensatorn som verkar sitta efter strömbegränsningen. Dvs, strömbegränsningen kan bara begränsa strömmen efter att den där kondensatorn laddats ur. Man blir lite överraskad när strömbegränsningen är ställd på 20mA men trådarna ändå svetsas ihop med rejäla gnistor vid 30V.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Labbaggregat

Inlägg av Klas-Kenny »

LOL gällande placeringen av rattarna. :wall:

Förmodligen ville man köra med samma mönsterkort på den nya modellen med två mätare, så man valde att bara plocka bort Measure-knapparna, slänga på ett par extra displayer och sen bara koppla om lite smått inne i agget, där av kunde rattarna inte flyttas, tillsammans med att man ville kunna köra med samma displayer på båda sidor.

Borde gå att bygga om relativt enkelt, kan tyckas.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18290
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Labbaggregat

Inlägg av 4kTRB »

mri skrev:Har inte sett den där eev bloggen, men en mindre trevlig sak med dessa billiga aggregat (vet inte hur det är med avancerade aggregat men hoppas de fungerar vettigare) är utgångskondensatorn som verkar sitta efter strömbegränsningen. Dvs, strömbegränsningen kan bara begränsa strömmen efter att den där kondensatorn laddats ur. Man blir lite överraskad när strömbegränsningen är ställd på 20mA men trådarna ändå svetsas ihop med rejäla gnistor vid 30V.
När man bygger labbagreggat med strömbegränsning så ska man helt riktigt undvika
stor konding på utgången då det ödelägger responsen som man vill uppnå.

TI har ett bygge i en SNOA857 : General Purpose Power Supply http://www.ti.com/general/docs/litabsmu ... er=snoa857
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Labbaggregat

Inlägg av Klas-Kenny »

MiaM skrev:Klas-Kenny: Spikar vid avslag är väl också en risk, orkar du testa det med?
Testade lite, och hittade faktiskt någonting intressant!
I CV-läge är det inga problem alls vad jag kunnat se, där emot om agget ligger i CC-läge så händer det grejer vid avslag.
NewFile6.png
Testade att ställa strömbegränsningen lite olika, och det tycks vara ett overshoot på sådär 20-40% från gång till gång på de olika gränser jag testade.
Den tycks alltså släppa strömbegränsningen precis innan den stänger ner allt annat, det är då inte optimalt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Labbaggregat

Inlägg av CPMS »

Kom på att jag nog gjorde fel när jag testade serie/parallellkopplingen. :)

Parallell fungerar men man kan inte använda kanalföljning, man får ställa samma spänning på bägge kanalena och sen kan man begränsa varje kanal upp till 3,2A så man kan få ut 32V 6,5A. Så formelt har dom väl inte skrivit fel på Kjells hemsida men......
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Labbaggregat

Inlägg av Klas-Kenny »

Då är det alltså precis samma som på mitt "gamla". Utan riktig track-mode tycker jag inte riktigt att det är gjort för att parallellkopplas..

Det är ju dessutom väldigt knepigt att justera in spänningen vid parallellkopplingen. Man måste ju typ belasta en del och justera spänningen på den andra kanalen tills strömmen är densamma från båda kanaler. Eller koppla ur ena kanalen och justera in spänningen, fast då krävs det nog en extern voltmeter för att få tillräckligt lika spänning på båda kanaler. :doh:
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Labbaggregat

Inlägg av CPMS »

Jo och sen ser det lite lustigt ut när den visar strömmen vid parallellkoppling, man får lägga ihop strömmen som visas i varje kanal för att veta hur mycket man belastar nätagget.
MiaM
Inlägg: 9915
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Labbaggregat

Inlägg av MiaM »

Klas-Kenny:

Tack; det där är ju inte jättesnyggt men man kan väl leva med att strömgränsen skenar lite vid avslag.

Det beror förstås på vad man ska göra med agget, men även med det överskjutet och även med större kondingar som mri nämner så torde strömgränsen ändå skydda mot en del oönskade haverier.

Vad gäller parallellkopplingen så är det väl bara att ställa in önskad spänning på en kanal, parallelkoppla kanalerna och skruva upp spänningen på den andra till det precis börjar på att bli lite högre än önskad spänning, och backa till man åter når önskad spänning. Då lär båda vara ställda på samma spänning.

Oavsett om man serie- eller parallellkopplar så lär väl något av instrumenten visa fel. Eller visar den dubblerad spänning på någon av voltmätarna vid serieläget?
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Labbaggregat

Inlägg av CPMS »

Nja, vid serie med kanalföljning visar den 32,5V på varje kanal vid max-spänning (65V) men ex. max-strömmen visas bara på kanal 1 som 3.2A och kanal 2 visar 0A.

Så vid serie visas strömmen rätt och vid "parallell" visas spänningen rätt (men inte på ett lättinställt sätt).
sandos
Inlägg: 2
Blev medlem: 6 november 2011, 18:21:22

Re: Labbaggregat

Inlägg av sandos »

Jahapp, då har man fyllt år och önskat sig ett sådant här agg! Vad händer då? Tja, det finns inte i lager längre och har "köpstopp" då de antagligen inte har några i lager hos distributören. :(

Finns det några bra alternativ i samma prisklass?
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1645
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Re: Labbaggregat

Inlägg av RDX* »

Kanske 2 st Mascot 719 skulle passa? Jag har två stycken ute till försäljning på tradera. De har något mindre strömkapacitet, men de är betydligt trevligare att arbeta med. Och jag skulle säga bättre kvalité.
Användarvisningsbild
pbgp
Inlägg: 1447
Blev medlem: 11 november 2010, 09:09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Labbaggregat

Inlägg av pbgp »

Om inte TS är intresserad så är jag. Hur mycket vill du ha för ett eller två?
johan1981
Inlägg: 1
Blev medlem: 5 april 2016, 11:17:43
Ort: Lund

Re: Labbaggregat

Inlägg av johan1981 »

Har också 1-2 (ett är reserverat) Mascot 719-aggregat till salu efter en rensning i labbet. Har även ett TTI EL183 om det skulle vara intressant.

Ge mig ett rimligt bud så släpper jag det/dem! :-)
Skriv svar