Hjälp med prober och thermal fuse till Oscilloskop PM3214

Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Hjälp med prober och thermal fuse till Oscilloskop PM3214

Inlägg av Magnus_K »

Tidigare, i denna tråd "Oscilloskop Philips PM 3214, hjälp med felsökning [Löst]" så kom jag fram till att det är värt att spara men jag behöver en ny "thermal fuse" samt prober.
Det kanske verkar som om jag bara sitter och vräker ur mig frågor och låter andra gör jobbet, men så är det inte. Jag vet inte vad/hur jag ska söka efter mer...

Då det var väldigt svårt att få tag i gratis manualer till denna så köpte jag både Service manualen och Operations manualen, vilka nu är i mina ägo.

Senast jag använde ett oscilloskop var för ca 10 år sedan och allt var då redan riggat och klart. Jag vet inte mycket om dessa instrument men kommer försöka! Vad jag nu skulle vilja be om hjälp med är att hitta någonstans där jag kan köpa en thermal fuse samt prober som fungerar.

Fråga 1: Säkringen ser ut som på bild 1 och ska bytas ut enligt instruktioner på bild 2. Enligt manualen får endast Philips-personal göra detta jobb så jag hittar inte mer specar än att dom kallar den för "4822 252 200007". Är det någon som har sett liknande och vet vart man får tag i den? Känns lite som att dom har sammanfogat två fjädrande stift med ett lod som smälter vid uppnådd temp... Skulle det möjligtvis gå att ersätta den med en sån här -> Thermal fuse ?

Fråga 2: Proberna som följde med vid nyköp går att läsa på bild 3. Dom säger mig inte mycket och google hjälper mig inte jättemycket heller. Istället för att försöka få tag i original-prober så tänkte jag kolla om det finns "modernare" prober som jag kanske inte bara kan använda till detta skop utan även till ett nytt (om det blir det någon gång)? Oavsett om det finns eller inte, vilka specar ska jag kolla efter i manualen för att veta att jag köper prober som verkligen fungerar?

Tack på förhand!
Thermal fuse.JPG
Instructions.JPG
Probes.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33763
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Hjälp med prober och thermal fuse till Oscilloskop PM321

Inlägg av Glenn »

Jag har sett ett antal sådana där termosäkringar, ofta monterade på trafos, jag har även ersatt dom med vanliga "kaffebryggartermosäkingar" (alltså sådana där runda som brukar sitta i kaffebryggare) på samma temp, men om det egentligen är så bra vete 17.

Proberna borde väl vara vanliga standardprober ? ..går att hitta tokbilligt på ebay och DX, eller dyrare begagnat, troligen av bättre märke.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Hjälp med prober och thermal fuse till Oscilloskop PM321

Inlägg av Magnus_K »

Angående säkringen så känns det lite som om säkringen "passar i hålet" och klarar av att bryta spänningen/strömmen samt "vettig" temp (kanske 110C?) så borde det fungera? Frågade mest för att kolla om detta var någon vanlig förekommande säkring men som jag inte hittar pga det egentliga namnet.

Hyggligt att du svarar men "standardprober" säger mig tyvärr inte så mycket. Är det några värden på skop'et som måste matcha proberna, och om inte, finns det chans att någon kan hjälpa mig med att länka till billiga prober på ebay som borde fungera?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33763
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Hjälp med prober och thermal fuse till Oscilloskop PM321

Inlägg av Glenn »

Ang tempen brukar det stå på säkringen, det har det gjort när jag bytt sådana iaf.

Prober, i normalfallet, och jag är ganska säker på att ditt är ett sådant är det bara att köpa en vanlig prob, typ:

http://dx.com/p/40mhz-oscilloscope-prob ... 600v-34221

..fast även om den är tillräckligt bra för ditt 25Mhz scope så skulle jag ändå valt en på minst 100Mhz för framtiden.

http://dx.com/p/100mhz-oscilloscope-probe-32422

Prisskillnaden är ganska liten som du ser.

Dom där är dock omställbara mellan x1 och x10, jag gillar inte riktigt det personligen utan föredrar att ha fasta värden, oftast x10 :)
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Hjälp med prober och thermal fuse till Oscilloskop PM321

Inlägg av Magnus_K »

Grymt. Tack för för länkarna Glenn!

Måste säga att jag är förvånad över prisbilden. Trodde faktiskt att dom skulle vara MYCKET dyrare.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hjälp med prober och thermal fuse till Oscilloskop PM321

Inlägg av TomasL »

De här funkar också bra, dessutom närmare.
http://www.kjell.com/sortiment/el/matin ... rob-p48290
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Hjälp med prober och thermal fuse till Oscilloskop PM321

Inlägg av Magnus_K »

Ja det var ju också kanon då min bättre hälft ska dit imorrn!
Tack TomasL.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33763
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Hjälp med prober och thermal fuse till Oscilloskop PM321

Inlägg av Glenn »

Magnus_K skrev:Grymt. Tack för för länkarna Glenn!

Måste säga att jag är förvånad över prisbilden. Trodde faktiskt att dom skulle vara MYCKET dyrare.
Det var inte många år sedan prisbilden var helt annorlunda, jag har en kinaprobe jag köpte för tja, 10 ? år sen för vad jag då tyckte var ett riktigt bra pris, typ 350:- , den är troligen sämre än den jag länkade till :)

Dock använder jag uteslutande kvalitetsprobar, mest för att jag har lyckats köpa sådana billigt begagnade :)
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Hjälp med prober och thermal fuse till Oscilloskop PM321

Inlägg av Magnus_K »

Tänkte bara "avsluta" tråden utifall det kanske hjälper någon framöver.
Proberna löste sig enligt ovan och säkringen blev den här från Ebay -> Thermal cutoff fuse. Valde just denna för att den passade som ett smäck där den gamla säkringskasetten hade varit installerad.
Det man får tänka på är väl att denna återställer sig när den svalnat så man får ha det i bakhuvudet om man felsöker igen. Det blev också krympslang på tåtarna för att förhindra otrevligheter.
Bifogar också en pdf av annonsen om den skulle tas bort.
Thermal cutoff.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Hjälp med prober och thermal fuse till Oscilloskop PM321

Inlägg av MiaM »

Kan ju passa på att tillägga att det som skiljer mellan probar för olika oscilloskop är ingångsimpedans och kapacitans på oscilloskopets ingångar. Oftast är det väl samma impedans på alla oscilloskop men kapacitansen kan skilja. 10pF verkar väl vara "standard men ditt verkar ha 20pF. Jag tror jag sett 32pF på nåt Iwatsu digital-analogt skop.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Hjälp med prober och thermal fuse till Oscilloskop PM321

Inlägg av Magnus_K »

Har du lust att förklara för en icke upplyst person hur ingångskapacitansen påverkar prob-valet?
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Hjälp med prober och thermal fuse till Oscilloskop PM321

Inlägg av MiaM »

Med en 1:10-prob så har proben inte bara ett seriemotstånd anpassat till oscilloskopets impedans, utan det har även en seriekapacitans anpassat till oscilloskopets kapacitiva impedans.

http://www.picotech.com/applications/ho ... robes.html

Kolla på bilden "Figure 2: Scope Probe Model"

Man trimmar normalt genom att sätta probspetsen mot oscilloskopets kalibreringsutgång och ha probens jordklämma ansluten till någon jord på oscilloskopet (speciellt jorduttag, jorddelen i en oansluten BNC-kontakt o.s.v.), ställer in sveptid och känslighet så man ser en rejäl fyrkantvåg, och så justerar man proben så att fyrkantvågen inte lutar oönskat i början av flankerna.
Skriv svar