Electrokit Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 04.41 2017-09-26

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 74 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 00.17 2014-09-15 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 00.19 2005-03-30
Inlägg: 3706
Ort: Landskrona JO65kv
C200 kan omöjligt orsaka annat än kortslutning och överhettad plåttrafo och möjligtvis att en säkring går. Likriktaren blir kanske även lite känsligare för att skadas av skit från elnätet utan denna.

Dina iakttagelser när felet uppstod tyder på att switchnätdelen blev överbelastad så den stod och "hackade". Vad detta sedan fick för följder är svårt att säga. Har Du tur var det en kortslutning som sedan förvärrades så att den inte alls orkar starta, Alternativt har Du ett följdfel, möjligen mellan plåttrafon och switchtrafon eller en likriktardiod.

Mät utgångarna från switchnätdelen, en trolig orsak är att Du har mer eller mindre kortslutning där på någon av utgångarna. I så fall antagligen en kondensator som gett upp. Det behöver inte vara på nätdelen denna finns, kan lika väl vara t.ex. en tantalpärla i ett väl undanskymt hörn på ett annat av korten. En likriktardiod kan också både vara grundfelet eller ett följdfel efter en kortslutning.

Tänk på att där finns en del mycket intressanta spänningar, även där en nybörjare inte väntar sig detta. T.ex. den nedre lindningen på schemat där utgångarna är märkta med "f" (filament) driver glödtråden i CRT och har -1.5kV mot chassiet.

Har Du någon i närheten som kan hjälpa Dig är det nog den bästa lösnngen. Det finns bl.a. en del IC i scopet som är mycket special och om en sådan går sönder av en överspänning krävs en donator av reservdelar, eller så blir Ditt scope en sådan...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 01.15 2014-09-15 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17.53 2010-01-04
Inlägg: 3838
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Du är en snäll människa Marta. Tack för supporten!

Jo det är spänningarna jag har varit orolig för, samt den stora kondingen (C203). Har varit så försiktigt man kan vara tror jag genom att försiktigt ladda ur den efter varje spänningsättning samt hållit fingrarna borta från 1,5kV ledningen.

När jag spänningssatte PSU-kortet löst så får jag inget ut på någon av klenspänningsutgångarna. Dock håller jag mig från dom märkta "CRT" och 1,5kV så i det fallet vet jag inte, men mest troligt inte.

Då skallamporna fungerar (röd cirkel i schemat) så mätte jag över C203 och det låg kring +30V. Efter det blir jag vilsen i schemat och osäker på vart jag ska mäta.
Likriktardioderna V201-V204 mäter bra på plats i alla fall.

Efter ditt inlägg så har jag kapacitansmätt alla elyter på kortet, fortfarande installerade, och samtliga mäter mycket mer än märkvärdet. Ibland t.o.m det dubbla. Finns det en chans att pga ålder så har kapacitansen blivit så hög, alternativ släpper igenom så mycket ström, så switchdelen inte orkar starta?
Fortfarande förundrad över pysandet innan den gav upp. Lät nästan som en colaburk man preciiiiiis har öppnat.

Bifogar schemat igen för att underlätta lite när man läser. Markerat i rött är också LED:en som går på +5V slingan vilket också indikerar att i alla fall den kanalen ut från kortet är borta.

EDIT: Kan också tillägga att när jag mäter mellan utgångarna och jord så pendlar värdena väldigt mycket men den "sämsta" kanalen mäter kanske kring ~50-150 kOhm.

EDIT2: Hittade precis en kille på Youtube som felsöker på exakt samma skop jag har. Risken är dock att jag lät det gå för länge så jag vet inte om vi egentligen hade samma fel. Oavsett så ska jag mätta upp resistansen på pinnarna på det stora kortet imorrn och se om det är ungefär samma som hans (10 min in i filmen). Länk -> Youtube_länk.

Bilaga:
PSU wiring lamps.jpg


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18.13 2014-09-15 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 00.19 2005-03-30
Inlägg: 3706
Ort: Landskrona JO65kv
C203 behöver Du inte vara rädd för annat än att kortsluta den mot något så komponenter går sönder.

När Du fortsatte att ha instrumentet på efter att fel börjat visa sig har antagligen V217/V218 och/eller komponenter kring dessa gått sönder. Därmed startar inte nätdelen även om felstället är bortkopplat. Det är även mycket möjligt att switcharen inte mår bra av att köras obelastad, det kan ev. leda till att spänningarna drar iväg och något går sönder på nytt.

Felet skulle mycket väl kunna sitta i HV-kretsarna. Komponenter som utsätts för höga spänngar är felbenägna. Är det praktiskt möjligt kan de kopplas bort för ett test. Skum koppling med motriktade dioder som jag inte hänger med på riktigt, det hade kanske klarnat om jag sett hela schemat. Philips har mycket sådana "patentlösningar", men oftast även en bra funktionsbeskrivning i servicemanualen.

Ledningen som går rakt upp från HV-lindningen antar jag går till en hopgjuten "spänningsdubblare" (antagligen mer än dubbling) som driver CRT genom den grova kabeln framme vid skärmen. Där är det antagligen 10kV och lite till. Sådana likriktare kan vara svåra att mäta om de är sönder. De kan mäta hög resistans vid låg spänning, men vara i princip kortslutna vid arbetsspänningen. Ett sätt att testa kan vara att ha den löst och lägga på nätspänning genom en GLÖDlampa på t.ex. 15W och se vad som händer. Den skall inte lysa. Även vid 230V in handlar det om kV ut och som kan ligga kvar i modulens kondensatorer.

När Du mäter höga kapacitanser på lytingarna beror det på att kretsen är belastad. Ditt instrument mäter hur lång tid det tar att ladda upp till en viss spänning och dras det ström så ökar tiden och det tolkas som högre kapacitans.

Mätning av "resistansen" på de olika spänningsingångarna och jämföra med någon annas mätningar är inte något bra sätt att felsöka. Värdet som visas är mycket beroende på den använda resistansmätarns egenskaper och kan troligen även variera stort mellan olika exemplar av scope. Kanske även beroende på hur knappar och rattar är inställda. Det enda tillförlitliga där är om du hittar kortslutning, då är det fel.

Switchtrafon kan också vara sönder, ljudet Du hörde kan ha varit ett HV-överslag i denna. Titta och lukta om det finns tecken på att den släppt ut den magiska röken.

När Du lagat switcharen och skall testa så kan det vara ide att driva den från ett labbagregat med strömgräns. Scopet är gjort för att kunna drivas på 24V DC. Det ökar chansen att rädda de nya komponenterna om felet kvarstår. Bryt direkt om så är fallet.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18.26 2014-09-15 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17.53 2010-01-04
Inlägg: 3838
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Ska jobba några nätter nu så det kommer tyvärr inte hända så mycket förrän helgen.
När jag fick igång det första gången så köpte jag också service och användar-manualen. Tyvärr är dessa pdf:er skyddade så jag kan inte bra bifoga scheman här, det tillåter inte filen.
Ska ta och klippa ut dom manuellt under veckan och lägga upp dom här men du har helt rätt i spänningsdubblaren med mera.

Återkommer!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18.53 2014-09-15 

Blev medlem: 13.28 2006-09-23
Inlägg: 8378
Ort: Södertälje
inte helt lätt att analysera det hela - spänningsagget är förmodligen någon form av push-pull blockoscillatortyp med återkoppling via + och -20 Volt slingan både AC-mässigt för att hålla igång oscilleringen och DC-mässigt för styrning och lugnar ner det hela om spänningarna blir för höga.

Nu är den förmodligen optimerad för en ganska bestämd effektuttag då en sådan apparat har inte så stor skillnad i effektförbrukning oavsett insignal, vilket gör att den förmodligen går ganska illa (piper och ha sig och ger ripplig spänning) om den inte lastas rätt eller lastas för lätt.

nu kommer jag inte ihåg var min Philips hette (har inte den i närheten), men den kunde matas med 12 Volt om man ville (stod gjutet i plasten om jag minns rätt) och det kan vara att den fungerar på 12 Volt men får matas med max 24 Volt


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 01.11 2014-09-16 

Blev medlem: 21.19 2009-05-06
Inlägg: 6997
Det pysande ljudet kan vara överslag i högspänningsdelarna. Det kan vara något fel i switchtrafon. Det kan också vara så att du helt enkelt hörde undertoner till switchnätdelens frekvens om den jobbade ojämnt när den höll på att ge upp.

Som redan påpekats så är en sånhär nätdel tyvärr optimerad för ett ganska snävt lastområde.

Jag vet inte alls vad som är lämplig konstlast för den här nätdelen. Vi kan ju konstatera att det är ingen feedback från någon speciell sekundär så i princip kan "rätt" last på valfri(a) utgångar ge rätt last.

Som ett sidospår kan nämnas att på något av de tidigaste heltransistoriserade TV-chassierna från Philips, gjorda på 70-talet, så kunde man provköra nätdelen löst genom att belasta huvudspänningsutgången med en glödlampa på 75W 220V. Lampan lös inte fullt ut eftersom spänningen var lite lägre än 200V, men den gav rätt last. Vad jag minns så funkade det inte med 60W och inte heller med 100W...


Nu är jag kanske ute på hal is, men det KANSKE går att koppla loss högspänningslindningen. Det kan också vara så att ifall man kopplar bort den så kan det bli så hög spänning i trafon att man riskerar att paja isoleringen. Lite roulette....


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16.01 2014-09-16 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17.53 2010-01-04
Inlägg: 3838
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Uppskattar verkligen er hjälp.
Jag har gått över PSU-kortet med näsan och inget luktar det minsta suspekt. Inte heller visuellt (förutom kondingen som nu är utbytt).
Sitter och kikar på schemat nu och undra om jag inte gjort en liten nybörjartabbe i min felsökning; visst måste jag bygla S23 ingångarna om jag kör PSU-kortet löst med endast nätdelen inkopplad, annars kommer väl aldrig switchningen igång va?
Tänkte jag bara skulle få det bekräftat, eller dementerat, innan jag går in med DC och mäter spänningar.
Om detta är fallet så är det ju inte konstigt att jag inte fått något på utgången...

För övrigt har jag mätt resistorer, dioder och trissor på kortet och finner inget suspekt. Ska dock göra en mer strukturerad felsökning till helgen.

Vi får se hur mycket tid jag kan lägga ner på det här innan det får åka ner i vilande-projekt-lådan och så får jag köpa mig en ersättare för andra projekt stannar helt upp pga detta.

Ps. Har läst era inlägg ett flertal gånger men vill lägga mer tid att svara dom så det kommer inom kort. Ds

EDIT: Det är klart det blir så med S23. Måste ha i kontakten (med knappen på) eller bygla med möjligtvis lämplig resistor. Återkommer.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 01.23 2014-09-17 

Blev medlem: 21.19 2009-05-06
Inlägg: 6997
Ja, strömbrytaren måste ju vara "på" på ett eller annat sätt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 14.08 2014-09-17 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17.53 2010-01-04
Inlägg: 3838
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Nu har jag fått en timme att grotta lite och det finns liiiite goda nyheter.

Tyvärr kan jag inte säga om PSU:n varit död hela tiden och mina omlödningar löste något men det verkar nu som om den fungerar.
När jag hade lött tillbaka de komponenter jag haft lös för att verifiera vissa mätningar så bytte jag även ut F201. Det senare beslutet grundar sig på högst tvivelaktiga grunder men nu sitter det en ny säkring i alla fall.
Måste också tillägga att jag gjort vad min förmåga klarar av att mäta upp allt på kortet och inte funnit något alls som verkar lurigt. Detta betyder ju inte allt är bra.

Enligt manualen kan man köra skopet på 22-27VDC så jag ställde in min bänkaggregat på 25V och 0,5A. Med byglad S23 (stift 9 och 11) så se på fasen, jag hade spänning på alla klenspänningsutgångar, dock felaktiga men bättre än 0 som innan.

Med nytt mod så kopplade jag in kortet i skopet och provade igen. Tyvärr var det samma fel som innan (ingen LED, ingen funktionsvåg, skallampor ok, inget ljud) men jag mäter i stort sett exakt de spänningar som killen mäter vid 8:30 in på fillmen i länken ovan.
Nu förstår jag att jag inte ska jämföra allt för noga med honom, speciellt när vi mest troligt inte har samma fel, men tycker det är en god indikation på att PSU:n fungerar.
Mitt bänkaggregat karar inte av mer än 0,5A vid 25VDC så jag tog mig i kragen och kopplade in skopets riktiga nätdel för att försäkra mig om att jag helt enkelt inte kunde leverera tillräckligt med ström men det var inte problemet.

Av någon anledning får jag en magkänsla av att felet sitter i "högspännings-delen". Jag tror också inte heller att PSU:n behöver över-, under-belastas speciellt mycket förrän spänningarna drar iväg, *. Men detta är bara en magkänsla.
En annan kanske mindre intressant sak, men som jag noterat, är att när killen i filmen mätte resistansen på de olika stiften så hade han många MOhm på +180 och -180 ingångarna, jag har ett par hundra kOhm, oberoende av hur mycket man knappar och vrider på panelen. Precis som du säger Marta så har jag i bakhuvet att jag inte kan lita speciellt mycket på varken resistansmätningen eller spänningsmätningen men ville bara nämna det ifall ni tycker att det kanske indikerar tokfel.

Ska fortsätta studera schema för se hur jag ska ta mig an och mäte lite på högspänningsdelen men det får vänta tills jag känner mig mer säker.

EDIT: * men har en känsla av ni har helt rätt här.


Senast redigerad av Magnus_K 16.40 2014-09-17, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 14.16 2014-09-17 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12.01 2006-02-24
Inlägg: 18380
Ort: Norr om Sthlm
Kanske dum fråga, men jag antar att du vridit upp intensiteten ? ..jag har för mej att på mitt PM3212 (lillebror till ditt ?) så är typ 75" av "skalan" på intensitetsratten helt overksam, och så kommer det i slutet.. det kan iofs delvis bero på att filmen framför CRT'n på min är lite gulnad..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 14.46 2014-09-17 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17.53 2010-01-04
Inlägg: 3838
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Det är absolut inte en dum fråga Glenn!

Det som bekräftar att något är tok är att den röda LED:en på framsidan, som ska komma direkt vid påslag, inte tänder upp. Nu får jag det också bekräftat genom att spänningarna ut från PSU-kortet är för låga vilket verkar vara ett tecken på att den inte reglerar riktigt.

Du har absolut en poäng för det tar ju också en stund innan funktionsvågen visar sig efter påslag. Tror det beror på att CRT:n ska värmas upp.
Nu när jag testat så har jag gett skopet god marginal att starta upp samt fipplat med intesiteten men ingen framgång.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.41 2014-09-17 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 00.19 2005-03-30
Inlägg: 3706
Ort: Landskrona JO65kv
Du skriver att spänningarna är för låga, men hur mycket för låga?

Mät resistansen mot jord på de olika anslutningarna för matningsspänning på instrumentet och se om någon mäter mycket lågt. Då kan dår sitta en kass konding i någon hörna.
Många av spänningarna går genom ett RC-filter. Har Du kontrollerat om alla dessa motstånd är hela och att det inte är kortis mot jord efter dessa, alltså på sidan in mot instrumentet? Kontrollera också speciellt +/- 180V, ofta är det kondensatorer för lite högre spänningar som går sönder.

Om inget blir jättevarmt av att den är igång och ansluten till instrumentet, mät skyndsamt alla spänningarna utom HV samt de två märkta "f" som också har HV. Räkna sedan ut hur många procent av börvärdet som faktiskt finns där. Det kan eventuellt ge en vägvisning om vilken som är överbelastad.

När aggregatet är inkopplat i övrigt kan Du antagligen (lovar inget bestämt) lossa den stora HV-likriktaren från trafon och prova utan denna ansluten. Samma sak med dioden för -1.5kV.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.07 2014-09-17 

Blev medlem: 21.19 2009-05-06
Inlägg: 6997
Jag ser bara RC-filter på en utgång, däremot LC-filter på flera utgångar. Svårt att mäta strömmen då.

Jag lyckas bara få hem schemat för 3212, det för 3217 har trasig länk som omdirigerar till localhost...


Av vad jag ser från schemat för 3212 så verkar inget i oscilloskopet verkligen kunna må riktigt dåligt av att någon enstaka spänning saknas.

Som redan nämnts så är det ju osäkert vad som händer med nätdelen om någon/några utgångar går obelastade.

För att över huvud taget se något på skärmen alls så behöver i princip nätdelen komma igång och ge rätt spänningar på högspänning, -1500V, glödspänningen och vad som nu behövs för katoddrivningen.


Men om du får spänningar över huvud taget, men för låga, så kan du ju börja med att titta och se ifall du verkar få oväntat höga spänningsfall över motstånd där icke försumbara strömmar kan förväntas flyta.

Schemat är ju inte helt lätt att följa eftersom det är ritat för att visa signalvägarna i första hand och dc-vägarna har fått bli vad de blir.


Nu har jag börjat titta på videon du länkade till, den är ju rätt lång.
Får du alltså fel spänningar både med och utan last, och de felaktiga spänningarna är samma som de med last i videon?
Får du någon "bild" med nätdelen igång och högspänningen ansluten men med "+/-180, +34, +/-12 och +5V-kontakten" urdragen, som i videon?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.26 2014-09-17 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 00.19 2005-03-30
Inlägg: 3706
Ort: Landskrona JO65kv
Schemat är lite uppsplittrat... Du ser RC-filtren för -12V under schemat på bilden i denna tråd. I ovankanten syns utgångarna för motsvarande +12 och +5.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 23.23 2014-09-17 

Blev medlem: 21.19 2009-05-06
Inlägg: 6997
Aha! Nu ser jag delen för -12V.

Då blir det ju lite lättare att mäta åtminstone på den delen.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 74 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
    Electrokit
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010