Oscilloskop Philips PM 3214, hjälp med felsökning, nytt fel

Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Oscilloskop Philips PM 3214, hjälp med felsökning, nytt

Inlägg av Marta »

Edit: skriver om och lägger till nu när jag har ett riktigt tangentbord tillgängligt...

Kurvorna är inte bra, flankerna är för trötta helt oavsett nivåer. Har du jprdat i punkt A enligt servicemanualen? Där finns även bilder på hur det skall se ut. Tänk på att de använder 10:1 probe och att detta inte tagits hänsyn till i de nivåer som anges.

Skall jag våga en gissning på vad felet är så tror jag tyvärr att trafon brände när Du fortsatte ha aggregatet igång efter det första felet. Kurvorna är symmetriska så båda trissorna är sannolikt OK och felet är sannolikt något som belastar på samma sätt oavsett vilken halvperiod det är, som t.ex. en bränd lindning.

Löda ut trafon och pröva att "pinga" den som beskrivits, det är lika bra att direkt få klarhet i om den är brunnen.

Yterligare tillägg: Stämmer det att periodtiden är 2µs? Den skall vara kring 40µs enligt bilderna i manualen. Den alldeles för höga frekvensen stärker också misstanken om en brunnen trafo.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Oscilloskop Philips PM 3214, hjälp med felsökning, nytt

Inlägg av Magnus_K »

Följde banorna och tror jag använde motsatta "rail" som referens. Referenspunkterna sitter precis bredvid varandra på PSU kortet.
Oavsett så har jag nu spårat upp pos A enligt schemat och bilden nedan är en ny mätning, tyvärr ingen större skillnad.
(x10 felet var handhavandefel och nu åtgärdat)

Time/DIV verkar tyvärr stämma så dom frekvensen är betydligt mycket högre än det ska vara.
Just jäklar, glömde skriva i förra inlägget att dessa mätningar har skett utan HV/kaskaden ikopplad. Det kanske kan vara problemet med den höga frekvensen? Ledsen för det.
Aref.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Oscilloskop Philips PM 3214, hjälp med felsökning, nytt

Inlägg av Marta »

Avsaknaden av kaskaden kan omöjligt orsaka att frekvensen blir såhär fel. Det är bara att ta ur trafon och "pinga" den för att komma vidare i felsökningen.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Oscilloskop Philips PM 3214, hjälp med felsökning, nytt

Inlägg av Magnus_K »

Ok. Ska göra ett försök. Återkommer!

EDIT: Tar en stund... Försökt i en timma nu utan att få loss den. Får inte bort det sista lodet i hålen...
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Oscilloskop Philips PM 3214, hjälp med felsökning, nytt

Inlägg av Magnus_K »

Nej, slänger in handduken ett tag. Pinnarna från trafon är så styva och hålet blir rent till 50%. På den andra halvan ligger benen mot hålet jag lyckas inte få rent det. Vanligtvis brukar jag trycka lite lätt på benet samtidigt som jag värmer med kolven för att centrera och "få fritt" men dessa är så styva så det går inte.
Provat med fläta, tennsug och även lagt till lite mer lod för att "få tag", men utan framgång. Vi får se vart det slutar men just nu känns det bara som att jag förstör PCB:t med mitt kladdande.

Har slagit mig att löda bort alla anslutande komponenter och pinga trafon på plats...
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Oscilloskop Philips PM 3214, hjälp med felsökning, nytt

Inlägg av Glenn »

hur många pinnar har trafon ?

Det kan löna sej att använda flera lödkolvar samtidigt som "fulhack" :) ..har gjort så på stora saker som kyler mycket, värmt varje ben med varsin lödkolv, men trafon har väl antagligen för många ben för det ska vara görbart.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Oscilloskop Philips PM 3214, hjälp med felsökning, nytt

Inlägg av Magnus_K »

Har gjort så innan också, engagerat hela familjen!
Tyvärr är det 15 ben så i det här fallet får jag nog kalla in hela släkten :wink:
MiaM
Inlägg: 9909
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Oscilloskop Philips PM 3214, hjälp med felsökning, nytt

Inlägg av MiaM »

Om kortet är enkelsidigt (alltså inga banor på komponentsidan och inga genompläterade hål) så kan det gå att löda loss så långt du kommit, och sen när tennet kallnat helt enkelt böja lite på benet så att lödningen släpper helt.

Det är lite "man kan göra så, men det är inte rätt"-faktor på att göra så, men det är väl inte säkert att det finns något annat sätt.

P.S. med så mycket för hög frekvens så kanske flankerna i sig inte är så dåliga som det först verkade?
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Oscilloskop Philips PM 3214, hjälp med felsökning, nytt

Inlägg av Magnus_K »

Det gör väl inget att det går ett par år mellan felsökningsförsöken?

Har mätt upp HV-trafon T202 nu och det är tyvärr kortis mellan 1500V-sekundären och dom andra sekundärerna. :(
Kunde göra detta nu som först, då jag äntligen lyckats löda bort trafon från kortet.
Resistansmäter jag mellan stiftet som går till TP 29 och någon av dom andra 9 stiften så är det någonstans mellan 350-370 Ohm. Klämmer jag samtidigt på trafon så pendlar värdet en del...

@Marta:
Hur gärna jag än skulle vilja ha igång det igen så får jag inse mig besegrad. Tror inte heller att det är lätt att hitta en sån transformator. Vill du ha mitt skop som donator-skop till ditt 3217?
Det är lite isärskruvat just nu, och det kan saknas en skruv eller två, men det är ditt om du vill ha det.
Transformator.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Oscilloskop Philips PM 3214, hjälp med felsökning, nytt

Inlägg av SeniorLemuren »

Vilket utförande har trafon. Är det en E-kärna, är den ingjuten, man blada av den? Att linda om är ju inte särskilt svårt om man kan få bort kärnan.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Oscilloskop Philips PM 3214, hjälp med felsökning, nytt

Inlägg av Magnus_K »

Vet inte vad det kan vara för typ. Den är gjuten men du kanske kan avgöra baserat på formen? Kolla på den bruna klumpen i mitt första inlägg.

Sen funderar jag på om det verkligen gick att mäta som jag gjorde. 1500V-lindningen tycks bara ha ett stift. Kan den andra änden vara ihopkopplad med "mitt-tappen" på den stora sekundären?
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Re: Oscilloskop Philips PM 3214, hjälp med felsökning, nytt

Inlägg av Norpan »

Det lär vara en ferritkärna i den, så avbladning blir det inget med, men den kan ju gå att dela ändå om det behövs, med hjälp av värme och mycket försiktighet, ferrit är hemskt sprött och lätt att bryta sönder.

Det är stor chans att lindningsändarna som går till jord är hopkopplade i trafon.

Om du tar kalibreringssignalen från (det fungerande) oscilloskopet och stoppar i den i den ena 180V lindningen och jämför samtidigt den signalen med vad som kommer ut i den andra 180V lindningen med jorden kopplad i mitten, hur ser det ut då?

Edit:
Det är ju en hel del dioder runt trafon som är lämpliga att mäta nu om trafon är bortlödad, om du inte redan gjort det.
peo007
Inlägg: 441
Blev medlem: 21 juni 2009, 06:08:43
Ort: Tierp

Re: Oscilloskop Philips PM 3214, hjälp med felsökning, nytt

Inlägg av peo007 »

Magnus_K skrev:Sen funderar jag på om det verkligen gick att mäta som jag gjorde. 1500V-lindningen tycks bara ha ett stift. Kan den andra änden vara ihopkopplad med "mitt-tappen" på den stora sekundären?
1500V lindningen har ju gemensam jord till de övriga lindningarna, så det är inte konstigt att du har kontakt med de övriga stiften.

Nu när du har trafon lös kan du ju mata den med lite spänning på primärsidan ca 5VAC och mäta vad du får ut på sekundärsidan,
och se om alla lindningarna funkar.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Oscilloskop Philips PM 3214, hjälp med felsökning, nytt

Inlägg av Marta »

Hur mycket pendlar resistansen? Om värdet på lindningens resistans verkligen pendlar av annan anledning än bristfällig kontaktering av Ditt instrument så är det Game Over oavsett hur den är kopplad. Om Du "klämmer" och håller kvar, blir då indikeringen också kvar? Återgår den med "klämm" applicerat så kan det möjligen vara ett induktivt fenomen.
ltarjanyi
Inlägg: 4
Blev medlem: 15 april 2022, 10:31:10

Re: Oscilloskop Philips PM 3214, hjälp med felsökning, nytt fel

Inlägg av ltarjanyi »

Hi All!

A bit of time pased from the last post here... Magnus_K, did you manage to fix your scope finally? Or at least to decide if the transformer was faulty?

I have on old Philips PM3214 from my father, with similar failure. It worked a while after not using for sevaral years, than it's power supply gave up. Before going wrong, led blinking, some noise etc. One of its oscillator transistor burnt, so I replaced both, replaced the electrolyte capacitors, even on the main board.
Now the power supply shows some signs of life, but the scope is still not working. (Nothing displayed on CRT)

Im my case the voltages from power cable are -15.7, 6.5, 13.8, 34.8, 156, 164 instead of (-12, 5, 12, 38, 180, -180) unplugged and 9.5, 3.4, 8.1, 29.7, 155, -156 plugged to the main board.
Also a difference that in my case I measue with another scope around 7kHz on the transformer, and the signal is ugly.
http://drive.google.com/file/d/1lw6HgAG ... sp=sharing

I'm suspecting, that I could have some failure also on the HV part of transformer/circuit as in your case. That's why I'm interested, if you could manage to fix your scope.

Kind regards,
Laszlo
p.s. sorry for writing in English...
Skriv svar