Hur bra är Velleman DVM890 multimeter?

more10
Inlägg: 35
Blev medlem: 29 januari 2011, 23:28:40

Hur bra är Velleman DVM890 multimeter?

Inlägg av more10 »

Jag har en Velleman DVM890 mulitimeter som jag antagligen handlade för att den såg ut som en Fluke.

När jag ställer den på 200 ohm och kortsluter sladdarna visar den 0.2 ohm. Är detta godtagbart? Visar den alltid 0.2 ohm för mycket?

Bild

Mårten
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11509
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Hur bra är Velleman DVM890 multimeter?

Inlägg av Klas-Kenny »

Helt meningslöst test att göra, 2-tråds resistansmätning ger alltid ett visst fel uppåt tack vare resistans i mätkablage mm.
Troligtvis ligger det "största" felet i mätsladdarna, snarare än multimetern i sig.

Gjorde för skojs skull ett test med min Agilent U1272A (kostar nästan 4kkr), med de medföljande mätsladdarna fick jag 0,05 ohm, men när jag testade med ett par som följde med en billig Biltema-multimeter blev resultatet ~0,1-0,2 ohm (varierade en del).

Den enklaste metoden för att slippa undan det felet är sk. delta-mätning. De flesta multimetrar brukar ha en knapp för att nolla mätvärdet, alltså kan du kortsluta sladdarna och nolla multimetern, så kompenserar du sedan för sladdarnas resistans i dina mätvärden. Ser dock ut som att din multimeter saknar den funktionen.
Men vill man kunna mäta låga resistanser med god noggrannhet är det 4-trådsmätning som gäller, något man bara brukar kunna hitta i lite dyrare bänkmultimetrar. Men det är sällan man som hobbyist har de kraven på mätningarna.

Och vid högre resistanser, typ <10 ohm kan man oftast bara skita i det lilla mätfelet. Särskilt på en så billig multimeter, där är nog instrumentets felmarginaler större än så bara det.

Vad som avgör om multimetern är "bra" är funktioner, onogrannhet (hittas i produktinformationen) och sist men inte minst dess säkerhetsklassning och interna konstruktion.
Maalobs
Inlägg: 1304
Blev medlem: 3 februari 2005, 14:35:15
Ort: Stockholm

Re: Hur bra är Velleman DVM890 multimeter?

Inlägg av Maalobs »

Flukes finare modeller har en Rel-knapp som man använder för att nolla bort motståndet i mätsladdarna.
Man kortsluter sladdarna och trycker på Rel-knappen för att ställa motståndet till ett nytt noll-värde.

Det beskrivs i mer detalj längst ner på den här sidan:
http://www.fluke.com/fluke/usen/communi ... ements.htm
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26894
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Hur bra är Velleman DVM890 multimeter?

Inlägg av danei »

Enligt manualen har den en onogrannhet på ±0,8% av uppmättvärde eller ±3 siffror. Så även om mätsladdarna varit supraledande är det enligt specefikationen.
more10
Inlägg: 35
Blev medlem: 29 januari 2011, 23:28:40

Re: Hur bra är Velleman DVM890 multimeter?

Inlägg av more10 »

Tack för alla svaren. Det blir en finare multimeter senare. Denna får duga så länge.

Mårten
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23993
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Hur bra är Velleman DVM890 multimeter?

Inlägg av Henry »

Har en själv som jag använt parallellt med många andra, köpt för en 6 år+ sedan och fungerar perfekt än. Skall man mäta väldigt noggrant så blir det fel med de mätsladdarna, då är det bättre att använda en DVM som har nollningsfunktion.

Trådarna i dessa sladdar som man får till dessa lite billigare DVM är väldigt tunna av någon anledning (förmodligen för att öka spännngsisolationen utan att göra isoleringen mycket tjockare) så vid ohm mätning blir mätfelet därefter.
rikkitikkitavi
Inlägg: 15167
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Hur bra är Velleman DVM890 multimeter?

Inlägg av rikkitikkitavi »

Sätt den 10 A och koppla in den på 230VAC :twisted:
Då skiljs agnarna från vetet. Men gör det med fjärrutlösning...
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23993
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Hur bra är Velleman DVM890 multimeter?

Inlägg av Henry »

Det är lite skillnad mellan en 250:- DVM (eller vad fasen den kostar) och med en helavsäkrad Fluke eller dylikt i 3k+ klassen. :wink:

Man får ha lite mer koll vad man gör med billigare DVM men de är bra billigare än de stora märkena så det är på ett sätt en avvägning mellan pris och personlig säkerhet, om man mäter på högströms grejer vls.
Barry_Lyndon
Inlägg: 557
Blev medlem: 14 november 2005, 23:57:34
Kontakt:

Re: Hur bra är Velleman DVM890 multimeter?

Inlägg av Barry_Lyndon »

Min DVM891 var ungefär likadan, runt 0,2 ohm för mycket fick man räkna med, men det gör ju oftast inte så mycket bara man vet om det.
Där skiljer den sig nog inte så mycket från en del dyrare instrument heller, som andra redan sagt behövs det en rel-funktion för att komma ifrån probresistansen.

Däremot lämnar byggkvaliteten en del övrigt att önska. Min har börjat självdö, antingen är det något i on/off knappen som blivit kass/oxiderat, eller så är det vredet som beckat igen, men den kan vara ganska lynnig att få igång överhuvudtaget. Ibland diffar mätvärdet lite beroende på hur man ställer vredet. Efter att ha tagit isär den ett par-tre gånger för att felsöka/få bort oxid har de självgängade skruvfästena spruckit/gett upp, så nu känns det snart som den ska ramla isär i händerna på en.

Efter att ha studerat lite multimetervideos på eevblog slog jag till på en Brymen BM827. (kollade först efter BM257, men den var slut på tme.eu)
Brymen verkar snudd på okända i Sverige (hittade bara en träff här när jag sökte nyss), men de verkar veta vad de sysslar med.
Fick den idag och måste säga att jag är mycket nöjd så långt, den verkar hålla vad den lovar.
Fullständig overkill för mina behov med en massa lull-lull jag inte egentligen behöver, men just nu lägger jag hellre en slant extra och slipper köpa ny på ett bra tag.

Om jag var du skulle jag köra på den du har tills den börjar konstra eller du får smak på nya finesser/högre nogrannhet.
Min höll ändå nästan 10 år innan den började krångla.

Inga 230 VAC mätningar på 10A bara :shock: :D .
Jag skulle bli mycket förvånad om den kommer i närheten av att klara CAT-klassningen som är tryckt på.
Kan nog bli en fin eldboll av den iofs :mrgreen:
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34907
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Hur bra är Velleman DVM890 multimeter?

Inlägg av Glenn »

Min gamla käpphäst är ju hur multimetern reagerar på att batteriet börjar bli dåligt.

jag ahr väl fyra fem gamla fluke av varierande ålder och skick, alla dom visar helt korrekta mätvärden oavsett batteriets kondition, är batteriet för kasst så gnäller dom bara och vägrar starta.

Flera billiga multimetrar jag testat ger iställer helt felaktiva värden när batteriet är på upphällningen, detta är EXTREMT irriterande och har ett par gånger fått mej att göra helt fel saker efterssom jag har baserat mina antagande på felaktiva värden.

Förr hade jag en fluke på labbordet och sen ett par billiga i garaget osv, men jag lessnade och nu har jag bara "dyra" multimetrar (inköpta begagnade) överallt för att slippa bli irriterad.
Skriv svar