Tips på var man kan köpa?

Användarvisningsbild
Groover
Inlägg: 483
Blev medlem: 31 december 2004, 16:50:18
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av Groover »

1500 är onekligen ett bra pris. Men är det inte väldigt liten display på det 6x6 cm fast det kanske kan räcka?

Vad säger de som kan sina saker om prestandan på det?
GregerA
Inlägg: 37
Blev medlem: 17 augusti 2005, 16:03:57
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av GregerA »

Jag såg att någon nämnde det som Kjell & Co säljer. Det för 1500:- är i samma klass, men alltså 2 kanaler och 10 MHz. Det är fullt fungerande. Om det sedan är leksak för väl var och en avgöra.

Jag har letat länge ... och vill man ha ett lite proffsigare instrument så börjar prislappen lite över 4000:-.

Sen är ju frågan vad man skall mäta. För audiomätningar räcker 10 MHz gott o väl, men skall man mäta i digitala kretsar och vill ha möjlighet att se glitchar mm på signalerna så bör man ha en bandbredd 5-10 ggr de frekvenser man mäter på. Och då förslår 10 MHz ofta inte långt.

Att köpa begagnat är ju ett alternativ - håll utkik på Tradera eller Ebay.

/Greger
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor
Inlägg: 1167
Blev medlem: 17 januari 2004, 22:43:17
Ort: Stockholm

Inlägg av Chribbe76 »

Jag vill ha ett för 1500:- så skriv upp mig på listan Greger.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Inlägg av ensten »

Kan ingen av er rutinerade hjälpa till med ett litet råd i frågan ...
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Man hade väl kunnat säga som så att så länge som ett oscilloskop kan användas till det som man vill använda det till så får det väl då kunna betraktas som köpvärt. Har man inga stora krav på inställnings möjligheter eller kanske så hög bandbredd så behöver man oftast inte betala så mycket för det heller. Men ett oscilloskop är ju ett precisions instrument så oavsett vad det kostar så måste det ju ändå vara kalibrerat och fungera som det skall under minst ett 1 år. Så bara för att ett skop är billigt så behöver inte det nödvändgitsvis betyda att det är dåligt (gäller dock inte begagnade).

Innan jag fick ett ett oscilloskop så var jag ute efter nästan vad som helst bara så länge det fungerade som jag ville men ändå inte var alldeles för dyrt. Hade jag inte haft något alls och inte kunnat hitta något bättre till ett bra pris så hade jag nog ev tagit detta. Dock vill jag personligen ha alla inställnings knappar m.m. på höger sida och skärmen på vänster, men man kan ju inte få allt här i livet.


När man väl skaffat sig ett oscilloskop så kan man inte förstå hur man har kunnat klara sig utan ett, så var det i alla fall för mig. :)
anlo
Inlägg: 22
Blev medlem: 19 september 2005, 12:20:33
Ort: Gävle

Inlägg av anlo »

Jag är också klart intresserad av ett prisvärt oscilloskop.
GregerA: Jag antar att prober inte ingår i priset på 1500 kr?
sprawl
Inlägg: 299
Blev medlem: 9 juni 2004, 13:01:33
Ort: Göteborg

Inlägg av sprawl »

Kan inte cyr bli färdig med sitt snart istället ;)

/a
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor
Inlägg: 1167
Blev medlem: 17 januari 2004, 22:43:17
Ort: Stockholm

Inlägg av Chribbe76 »

Hur ser tidsplanen ut Greger?
GregerA
Inlägg: 37
Blev medlem: 17 augusti 2005, 16:03:57
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av GregerA »

Jag tänkte göra beställningen vid månadsskiftet, så därför sätter jag en deadline till 2005-09-30 kl 23:59:59 :roll:
... alltså en vecka kvar att bestämma sig.

/Greger
GregerA
Inlägg: 37
Blev medlem: 17 augusti 2005, 16:03:57
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av GregerA »

FYI så har jag beställt hem några oscilloskop. Återkommer till de som anmält intresse när de kommit hem. Det tar nog ca 2 veckor.

/Greger
GregerA
Inlägg: 37
Blev medlem: 17 augusti 2005, 16:03:57
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av GregerA »

Det tod lång tid --- men äntligen finns ett antal oscilloskop hemma.
Förutom de som redan beställt ger jag möjlighet till ytterligare några att köpa för det facila priset 1500:- inkl moms o frakt. Svar senast 22/1.

Det är alltså ett AT-7016 2 kanaler 10 MHz oscilloskop utan särskilda finesser. X-Y finns dock.

/Greger
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

Kan vara intresserad, lite senare.

Har du bild på det?
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor
Inlägg: 1167
Blev medlem: 17 januari 2004, 22:43:17
Ort: Stockholm

Inlägg av Chribbe76 »

Leta i tråden så hittar du det.
rehnmaak
Inlägg: 2204
Blev medlem: 13 december 2005, 01:43:41

Inlägg av rehnmaak »

10MHz det räcker inte ens för de enklaste mätningar (nåja det går väl) men det är tråkigt med lågpresterande mätinstrument.

Jag måste få rekomendera eBay. Jag har köpt de flesta instrument jag har (oscilloscope, spektrumanalysator, logikanalysator, tracking gen etc) på eBay. Nackdelen är att frakterna brukar kunna kosta endel och moms och evetuellt tull (3%) tillkommer. Men det har aldrig varit några problem.

Se detta oscilloscope:

http://cgi.ebay.com/Tektronix-Oscillosc ... dZViewItem

2 kan 60MHz. Kostar 975kr + moms + frakt.
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor
Inlägg: 1839
Blev medlem: 9 november 2005, 21:20:43
Ort: Kiruna

Inlägg av Zyxel615 »

1500 kr inkl frakt är ju billigt... och det vore väldigt trevligt att ha ett, särskilt när jag precis börjat med AVR. Om man kör i 1 MHz borde det ju vara fullt användbart. Ska fundera lite, har ju några dagar på mig.
Skriv svar