Finns det något bra USB-mikroskop?

Spazze
Inlägg: 717
Blev medlem: 8 februari 2004, 16:05:59
Ort: Stockholm

Re: Finns det något bra USB-mikroskop?

Inlägg av Spazze »

Mikroskop från Mantis har avsevärt större skärpedjup. Men det kanske är någon patenterad teknik som dom har.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Finns det något bra USB-mikroskop?

Inlägg av tecno »

Har du då samma brännvidd på optiken, samma avstånd? Knappast.... De optiska lagarna gäller!
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43176
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Finns det något bra USB-mikroskop?

Inlägg av sodjan »

Syftar du på prylar som denna? :

Bild

Ja, de där spelar kanske inte riktigt i samma division som en :

Bild

Jag har inte kollat, men jag antar att även priset ligger i en annan division.
Senast redigerad av sodjan 24 april 2013, 16:51:24, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Finns det något bra USB-mikroskop?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Beroende på syftet så kanske lösningen ser ut så här:
http://www.nyteknik.se/popular_teknik/t ... 682370.ece
Men jag skall nog testa ett sådant där för några hundralappar, eller om man betalar med Semlor som hyser texten!
USBMikroskop.se
Inlägg: 33
Blev medlem: 23 februari 2008, 12:44:13
Ort: Helsingborg

Re: Finns det något bra USB-mikroskop?

Inlägg av USBMikroskop.se »

Hej alla elektronikentusiaster!

Jag blev kontaktad via mail av en annan medlem här, och när jag tittar så var det nu 5 år sedan jag skrev här sist om Dino-Lite USB-mikroskop. Och det har verkligen hänt en del sen dess!

Det finns många olika USB-mikroskop, men det verkar som att Dino-Lite verkligen har de bästa prylarna. Ja, jag är så klart partisk, men Dino-Lite är industristandard, och är designen som många andra tillverkare kopierar. Under dessa 5 åren har jag sålt hundratals mikroskop, och har mängder av nöjda kunder på väldigt många av Sveriges största industrier och företag, såsom Ericsson, Tetrapak, ABB, Assa, Polisen, och många fler.

Jag tänkte att jag i denna tråd kan skriva en uppfräschning av det gamla inlägget. USB-mikroskop är för de som ännu inte upptäckt det, perfekta för inspektion, undersökning och lödning av PCB och IC.

Funktionerna är i dagsläget följande:
- Otroligt bra bildkvalitet och färgåtergivning (Optiken har förbättras rejält sedan 2008!)
- 5 megapixel upplösning (2592 × 1944)
- Långt skärpedjup vilket ger ett större arbetsavstånd (Perfekt för elektronik)
- Mycket smidig programvara
- Förstoringsgraden visas på fokushjulet
- Mätfunktioner för att rita avstånd, vinklar, diameter direkt i bilden
- Förstoring från 1x ända upp till 500x
- Flera smidiga stativ

Vår toppmodell för elektronikentusiaster heter Dino-Lite Extreme Long 90x:
http://www.usbmikroskop.se/produkter/us ... luten-kapa

Denna har som sagt långt skärpedjup, vilket gör den perfekt för elektronikarbeten. Vid 16 cm avstånd har du cirka 20x förstoring, och ser en yta på 20x15 mm över hela bildskärmen. Skärpedjupet minskar så klart ju mer förstoring man har, men vid en förstoring som är lämplig att löda under är det skärpa hela vägen från kortet upp till många komponenters överkant. Jag har tyvärr inget mått på det, men inga av mina kunder har blivit missnöjda med detta.

Det finns också en billigare variant, Dino-Lite Long 90x med 1.3 Megapixel, som har samma optik, så att bilderna blir extremt detaljerade, om än inte lika skarpa. Upplösningen är här 1280x1024, och har man en stor och högupplöst bildskärm, så blir bilderna i fullskärm lite mindre skarpa än med Extreme-modellen, men normalt sett duger dessa väldigt gott ändå.
http://www.usbmikroskop.se/produkter/us ... te-am413tl

Anton som skrev till mig, ville gärna att jag skulle lägga upp lite bilder, så här kommer lite bilder.

Bilderna nedan är i 1.3 Megapixel upplösning, så räkna med att bilden kommer bli cirka 4 gånger större med Dino-Lite Extreme 90x. Ni hittar fler bilder hos våra amerikanska kollegor (Klicka på förstoringsglaset för att se alla): http://www.dinolite.us/applications/ind ... -ic/pcb-ic

Bild

Bild

Jag ser fram emot att besvara alla frågor ni kan ha i denna tråden, men för snabbast svar, maila gärna på info [AT] usbmikroskop.se. Skulle ni vara intresserade av ett samköp, eller en generös rabatt, så maila gärna, och hälsa att ni kommer från elektronikforumet.

Ha en fin dag!

Med vänliga hälsningar
Niclas Marie
Usbmikroskop.se

Tel: 042-4574196
http://www.usbmikroskop.se
H.O
Inlägg: 5703
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Finns det något bra USB-mikroskop?

Inlägg av H.O »

Om man ska löda under ett mikroskop så måste "återkopplingen" vara i princip i realtid, det räcker inte med en snabb uppdateringsfrekvens på 20-30fps om det man ser på skärmen hände för 200ms sedan.

Jag kollade som hastigast på ett par olika videoklipp från BigC/Dino-Lite och för MIG verkar det som att fördröjningen på de USB-anslutna apparaterna är avsevärd (för ändamålet lödning alltså). Apparaterna med analog utgång verkar betydligt bättre på den punkten (av förklarliga skäl såklart).
USBMikroskop.se
Inlägg: 33
Blev medlem: 23 februari 2008, 12:44:13
Ort: Helsingborg

Re: Finns det något bra USB-mikroskop?

Inlägg av USBMikroskop.se »

Hej,

Fördröjning är inget jag hört som ett problem av de som köpt Dino-Lite mikroskop av mig. Det finns ett speciellt mikroskop som har 60 fps och har extra låg latency, samt stroboskop, och är främst till för att se saker som rör sig väldigt snabbt, t.ex. borrar. För att hantera denna överföringshastighet så är upplösningen begränsad till 640 x 480.

Jag ska göra en liten undersökning på detta och se om det är nån fördröjning, och återkommer.

Mvh Niclas / Usbmikroskop.se
Spazze
Inlägg: 717
Blev medlem: 8 februari 2004, 16:05:59
Ort: Stockholm

Re: Finns det något bra USB-mikroskop?

Inlägg av Spazze »

Det vore intressant med bilder på samma motiv som jag har använt tidigare, 0402-komponenter och bond-trådar mellan PCB och chip. Bond-trådar finns på bilderna på sidan som länkades men det står inte vilket mikroskop som bilderna är tagna med.

Jag skulle gärna se en bild från mikroskopet med extra stort skärpedjup på ytmonterade komponenter av olika slag. En bild från mikroskopet med 5 megapixel i full upplösning vore också intressant.

Jag testade fördröjningen, det är stopwatch.com på skärmen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
USBMikroskop.se
Inlägg: 33
Blev medlem: 23 februari 2008, 12:44:13
Ort: Helsingborg

Re: Finns det något bra USB-mikroskop?

Inlägg av USBMikroskop.se »

Hej Spazze,

Intressant med fördröjningen, och smart sätt att testa det på. Då stämmer det säkert, och det kanske kan skifta lite beroende på hur snabb dator man har, men 150 ms verkar ju rimligt. Har du provat att göra samma sak med någon annan slags kamera kopplad via USB? Jag undrar om det finns något tillbehör som kan skicka det snabbare.

Jag la just in några bilder i den andra tråden i full upplösning.

Jag har tyvärr inte möjlighet att ta några bilder med långt skärpedjup, men jag gjorde en sökning på Google bilder som är större än 4 Megapixel, och fick detta resultat, där du kanske kan hitta några fler bilder.

Hör gärna av dig igen om du funderar på något annat!

Mvh Niclas
Usbmikroskop.se
choppertony
Inlägg: 821
Blev medlem: 23 mars 2009, 19:04:00
Ort: Ystad

Re: Finns det något bra USB-mikroskop?

Inlägg av choppertony »

Jag har en vän som köpte en Canonkamera för si så där 4000kr. Inklusive objektiv. Glad i hågen så
var han ute och tog foto hej vilt. Men han var inte riktigt nöjd.

Han fick möjligheten att låna ett objektiv av en annan kompis som låg i prisklassen 15.000kr klassen.

Det slutade med att han inte ville fotografera med sitt eget objektiv mer.

Vill man ha perfekt resultat så kostar det. Är man hobbyist och bara skall kontrollera sina lödningar så kanske det
räcker med billiga grejor.

Jag har själv en kamera och gillar att fotografera. Men jag tror aldrig att jag kommer vara nöjd med slutresultatet.
Det kan alltid bli bättre.

Jag har provat på macrofoto men som sagt så blir ju skärpedjupet kort. Men vill man ha en stillbild med mycket
skärpdjup så går det ju att stacka bilden. Man flyttar fokus i ett antal bilder. Slår ihop bilderna och man får ett långt skärpdjup.

Har gjort några olika tester själv. Här på ett äpple med en nikon 7000 men med ett billigt objektiv. Tror stackingen var på över 30 bilder.
Men slutresultatet blev bra.
Man kan sätta kameran på en liten räls. Köra fram den med ett par tiondelar med en stegmotor och ta ett nytt foto. och fortsätta så tills man är nöjd.
-jag snurrade fokusringen och tog nya bilder hela tiden. Kanske svårt med ett mikroskop.

Mjukvara för att stacka bilderna finns både som gratis och dyra alternativ. Börja med gratisvarianten så ni vet hur det funkar innan ni lägger pengar på det.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
USBMikroskop.se
Inlägg: 33
Blev medlem: 23 februari 2008, 12:44:13
Ort: Helsingborg

Re: Finns det något bra USB-mikroskop?

Inlägg av USBMikroskop.se »

Snyggt! Jag ska försöka ta en liknande bild med det bästa USB-mikroskopet med långt skärpedjup, och se hur nära jag kan komma. Programvaran till Dino-Lite har också fokus-stacking, eller EDOF (extended depth of field) som de själva kallar det.

Återkommer.. :)
choppertony
Inlägg: 821
Blev medlem: 23 mars 2009, 19:04:00
Ort: Ystad

Re: Finns det något bra USB-mikroskop?

Inlägg av choppertony »

Det är en rolig teknik. Jag ser fram emot exempel här. Denna bilden är tagen inne i en blomma.
Orched'e eller hur det stavas. Ett billigt objektiv, så det finns hopp om man vill ha ett bra foto på
en stillbild.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Spazze
Inlägg: 717
Blev medlem: 8 februari 2004, 16:05:59
Ort: Stockholm

Re: Finns det något bra USB-mikroskop?

Inlägg av Spazze »

Lapsun 14MP Digital Microscope ser lite intressant ut.
Recension:
Uppföljning till recension:
Vore intressant att se en bild i full upplösning.
Skriv svar