Har nu skaffat Voltcraft PPS-11360 från Conrad för 1500 kr istället:
conrad.se/PROGRAMMERBAR-LABORATORIEN%C4TENHET-PPS-11360.htm..
Ett par bilder (något missvisande eftersom de tycks föreställa en annan modell men utseendet är identiskt):

Apparaten är switchad och kan ge upp till 36V och 5A vilket ger ett ganska stort användningsområde tycker jag. Programmerbart från dator via USB - mest för testcykler antar jag så inget jag lär använda särskilt mycket men går såklart också att avläsa och fjärrstyra från datorn (program och API medföljer).
Har bara en utgång men på baksidan finns även skruvplintar där man skall kunna plocka ut hela den nominella effekten på 180W.
Har inte hunnit köra mycket men testade bl.a. att driva en strålkastare på 6V och 5A vilket såklart fungerade fint. Fläkten drog igång efter en kort stund med acceptabel ljudnivå och inga problem att hålla ström och spänning.
En bra grej jämfört med t.ex. UNI-T är att man inte behöver kortsluta för att ställa in max-ström på förhand. Enheten styrs av en microcontroller så rattarna är digitala med fiffig växling mellan grov och fin inställning genom att man trycker in vredet.
På baksidan finns uttag för fjärrkontroll (elektrisk galvanisk) och man bygger enkelt en dosa så att man t.ex. själv kan styra från en microkontroller. Inget jag kommer att använda men kan vara mycket användbart för den som har behovet.
För den som funderar på att köpa ett dylikt kan jag göra lite tester och kolla i skopet. Berätta i så fall vilken typ av test som önskas och hur man kopplar för att utföra det/dem.
Har inte kollat inuti men sannolikt är det made in China, dock med tysk ettikett och bra dokumentation mm så jag tror att kvaliteten är helt ok.
Mycket privärd apparat tycker jag!
EDIT: Korrat rubriken till 36V istället för 30V.