Labbaggregat Voltcraft PPS-11360, 36V 5A max

Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Labbaggregat Voltcraft PPS-11360, 36V 5A max

Inlägg av hanzibal »

Köpte först ett UNI-T dubbelaggregat på Kjell&Co men det gick tillbaka.

Har nu skaffat Voltcraft PPS-11360 från Conrad för 1500 kr istället:

conrad.se/PROGRAMMERBAR-LABORATORIEN%C4TENHET-PPS-11360.htm..

Ett par bilder (något missvisande eftersom de tycks föreställa en annan modell men utseendet är identiskt):
Bild
Bild


Apparaten är switchad och kan ge upp till 36V och 5A vilket ger ett ganska stort användningsområde tycker jag. Programmerbart från dator via USB - mest för testcykler antar jag så inget jag lär använda särskilt mycket men går såklart också att avläsa och fjärrstyra från datorn (program och API medföljer).

Har bara en utgång men på baksidan finns även skruvplintar där man skall kunna plocka ut hela den nominella effekten på 180W.

Har inte hunnit köra mycket men testade bl.a. att driva en strålkastare på 6V och 5A vilket såklart fungerade fint. Fläkten drog igång efter en kort stund med acceptabel ljudnivå och inga problem att hålla ström och spänning.

En bra grej jämfört med t.ex. UNI-T är att man inte behöver kortsluta för att ställa in max-ström på förhand. Enheten styrs av en microcontroller så rattarna är digitala med fiffig växling mellan grov och fin inställning genom att man trycker in vredet.

På baksidan finns uttag för fjärrkontroll (elektrisk galvanisk) och man bygger enkelt en dosa så att man t.ex. själv kan styra från en microkontroller. Inget jag kommer att använda men kan vara mycket användbart för den som har behovet.

För den som funderar på att köpa ett dylikt kan jag göra lite tester och kolla i skopet. Berätta i så fall vilken typ av test som önskas och hur man kopplar för att utföra det/dem.

Har inte kollat inuti men sannolikt är det made in China, dock med tysk ettikett och bra dokumentation mm så jag tror att kvaliteten är helt ok.

Mycket privärd apparat tycker jag!

EDIT: Korrat rubriken till 36V istället för 30V.
Senast redigerad av hanzibal 9 januari 2013, 10:06:11, redigerad totalt 3 gånger.
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Re: Labbaggregat Voltcraft PPS-11360, 30V 5A max

Inlägg av Norpan »

Det första att mäta är vad som händer med utspänningen vid avstängning, blir ofta en spik då.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7155
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Labbaggregat Voltcraft PPS-11360, 30V 5A max

Inlägg av psynoise »

Jag har funderat lite på dessa switchade laboratorienätaggregat tidigare dock aldrig kollat närmare. Det jag funderar över är hur bruset på utspänningen ser ut. Vilka frekvenser är dominerande samt vilka amplituder rör det sig egentligen om. Har du tillgång till någon form av spektrumanalysator hade detta varit trevligt att se.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: Labbaggregat Voltcraft PPS-11360, 30V 5A max

Inlägg av hanzibal »

Skall kolla dessa saker med skopet senare ikväll då ser jag också ripplet.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18363
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Labbaggregat Voltcraft PPS-11360, 30V 5A max

Inlägg av 4kTRB »

BK har en väldigt bra pdf över olika tester man kan utföra och
hur man ska utföra dom. T.ex. om hur brus ska mätas på ett
korrekt sätt.

Hur mycket driver spänningen på den här modellen under 10h
med tex. 15V och 1A ? En av de tester som tas upp i pdf:n.

http://www.bkprecision.com/downloads/pd ... yGuide.pdf
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: Labbaggregat Voltcraft PPS-11360, 30V 5A max

Inlägg av hanzibal »

Blev lite sent så jag gjorde bara snabb koll, hade inget USB-minne till hands för skärmdumpar men detta var vad jag såg:

1) Inga spikar, varken vid på eller av (single-shot 3V under resp över inställd spänning)
2) FFT visade på 30mV spik vid 50 MHz och 10mV vid 100 MHz (återkommer troligen avklingande), i princip noll f.ö.

Detta vid 6V och 5A med strålkastaren som last (är väl helt resistiv kan jag tro).
Senast redigerad av blueint 7 januari 2013, 18:32:57, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: 50Mz, 100Mhz -> MHz
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: Labbaggregat Voltcraft PPS-11360, 30V 5A max

Inlägg av hanzibal »

Bifogar tillverkarens testrapport av mitt exemplar:
Testrapport.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: Labbaggregat Voltcraft PPS-11360, 30V 5A max

Inlägg av hanzibal »

Har nu testat att fjärrstyra aggregatet från PC mha den app som medföljer, funkar fint.
pps-11360.JPG
Kan faktiskt vara riktigt användbart, exempelvis kan man:

*) Övervaka både bör- och är-värden för spänning/ström i realtid
*) Logga i .CSV-fil över tid
*) Spela upp tidigare loggningar
*) Köra godtyckliga testcykler
*) Ställa in de 3 olika fasta presets som finns via skjutomkopplare på baksidan

En testcykel kan t.ex. vara
1. 5V och 1A under 1 minut
2. 7V och 1A under 30 sekunder
3. 30V och 1A under 1 sekund
4. Stäng av i 10 minuter
5. Starta och upprepa enl. punkt 1

Finns som sagt även API (Windows DLL) för att styra med eget program. Den inbyggda USB-kontrollern är en Silabs 2102 som implementerar en virtuell COM-port i datorn så man kan alltså gå runt API:et och köra direkt mot det seriella gränssnittet på 9600, 8, 1:

conrad.com/datenblaetter/../..CommandSet_VOLTCRAFT_PPS11360.pdf

Man kan också köra på "andra hållet", d.v.s. logga data från egen manick som implementera gränssnittet. Detta är snabbt gjort i en egen uC - man får då en loggning och grafisk övervakning av mätvärden utan större ansträngning. Finns såklart bättre appar för sådant men här är i alla fall länk för nedladdning:
conrad.com/datenblaetter/../..PPS_11360_Win7_32_64bit_XP_Vista_32_64.zip

Har ju inte använt aggregatet i någon riktig tillämpning ännu men ännu så länge är jag väldigt nöjd med den :lol:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av blueint 7 januari 2013, 18:36:31, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: korta urlnamn..
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: Labbaggregat Voltcraft PPS-11360, 30V 5A max

Inlägg av hanzibal »

4kTRB skrev:BK har en väldigt bra pdf över olika tester man kan utföra och
hur man ska utföra dom. T.ex. om hur brus ska mätas på ett korrekt sätt.
http://www.bkprecision.com/downloads/pd ... yGuide.pdf
Mycket intressant och bra läsning, tack!
Pejlaren
Inlägg: 1992
Blev medlem: 22 mars 2008, 15:11:01
Ort: Uppland

Re: Labbaggregat Voltcraft PPS-11360, 30V 5A max

Inlägg av Pejlaren »

Vad var det som gjorde att du lämnade tillbaka UNI-T agget?
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: Labbaggregat Voltcraft PPS-11360, 30V 5A max

Inlägg av hanzibal »

Nej, jag gjorde inga särskilda tester på UNI-T förutom att köra min 30W-strålkastare - har inte gjort mycket mer på Voltcraft heller.

Det jag inte gillade med UNI-T var att displayen inte, utan tillräcklig last (eller kortslutning), visade den max-ström jag ställde in på vredet. Jag kunde bara se "bör-värdet" om minst så mycket ström krävdes för inställd spänning. Kan dock ha varit handhavandefel.

Sedan satt vreden lite halvlöst på mitt exemplar och tenderade att vilja falla ur eftersom pinnarna bara sticker ca 5 mm in i plastknoppen (vredet) men jag är nog lite petig med känslan i knappar och vred :-)

UNI-T ett lineärt aggregat vilket ju har sina fördelar emedan Voltcraft är switchat och styrs av en microprocessor. Det senare tilltalar mig mer eftersom jag exempelvis föredrar digitala reglage.
H.O
Inlägg: 5709
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Labbaggregat Voltcraft PPS-11360, 30V 5A max

Inlägg av H.O »

Två frågor:
Finns det ingen separat på/av för utgången, måste man stänga av hela aggregatet?
Jag ögnade igenom manualen och det verkar som att man kan styra utgången (till/från) genom remote-uttaget på baksidan men det framgår inte om det fungerar utan att också styra strömbegränsning och spänning via samma uttag.

När man startar aggregatet (och det inte finns någon separat på/av för utgången) är det då inställt på den spänning det var inställt på vid frånslag?
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: Labbaggregat Voltcraft PPS-11360, 30V 5A max

Inlägg av hanzibal »

1) Nej, det tycks inte gå att stänga av utgången manuellt med vred eller knapp. Dock kan man, precis som du säger stänga av och på både med elektriska remote-uttaget och via USB.

Lite märkligt att det inte finns knapp för av/på då ju aggregatet är uC-styrt varför de enkelt kunde fixa detta genom att man håller in spänningsvredet i > 2 sekunder eller ngt ditåt. Man kan dock enkelt bygga sådan knapp själv genom att sätta en brytare mellan pinne 4 och 5 på remote-uttaget - man kunde ju tom dra kabel internt och sätta egen brytare i fronten. Alternativt utveckla eget firmware och flasha om :humm: måste nog öppna och titta vad som sitter i den här burken vid tillfälle...

2) Ja, aggregatet startar upp med de inställningar man hade innan man senst stängde av det. Finns alltså också 3 olika presets som man kan ställa in (omkopplare på baksidan) och om man väljer viss preset i avstängt läge, startar aggregatet med vald preset oavsett inställning före senaste avstängning.

Det tar några sekunder att "boota" aggregatet eftersom det först kör en sekvens med diverse självtest, bl.a. testar den display och fläkt.
H.O
Inlägg: 5709
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Labbaggregat Voltcraft PPS-11360, 30V 5A max

Inlägg av H.O »

Ja det var ett sånt "fulhack" jag hade i åtanke men fungerar det utan att sätta den i remote-läge? Dvs, kan man styra utgången till/från externt samtidigt som man styr spänning och strömbegränsning internt?

Ja, öppna gärna och ta lite bilder!
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: Labbaggregat Voltcraft PPS-11360, 30V 5A max

Inlägg av hanzibal »

Har du nog rätt i, går nog inte att köra remote-läge och samtigt vrida på knapparna, kanske är on/off undantaget. Lätt testa, kopplingsdon medföljer ju.
Skriv svar