Testa ett oscilloskop?

anton
Inlägg: 394
Blev medlem: 9 november 2003, 13:12:31

Testa ett oscilloskop?

Inlägg av anton »

Hej!

Fick ett oscilloscop av en släkting som är lärare på KTH i sthlm. Det är ett Telequipment D54. Tänkte att jag skulle köpa en programmerare ISP-Pro har jag för mig att den hette och leka lite med Pic kretsar. Har hållit på med el ett tag men bara analog osv..inget avancerat.. Men iallafall, jag tänkte att jag skulle testa oscilloskopet för att se lite hur det fungerar. men jag vet inte riktigt hur?. Kan man mäta någon signal som man har utan att koppla ihop nån krets för att skapa en signal?
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Skulle väl vara någon form av musik eller kanske antennsignalen till en radio. Enda som behövs är fantasi och att inte vara rädd för att misslyckas, fast då hade du väl inte valt elektronik som hobby. :D
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Släng ihop en oscillator m.h.a. en 555:a, då har du något att mäta på. Då kan du ju även se hur signalen ändras med olika komponentvärden.
Du bör nog börja med att mäta på en repetitiv signal, så att du lär dig lite hur man ställer in trigen på oscilloskopet.
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Du kan ju alltid bara peta på proben med fingret så får du en söndertrasad 50Hz sinus att titta på.

De flesta någorlunda nya scope har inbyggd testsignal (fyrkantvåg) för att kalibrera proben osv. Misstänker att ditt saknar det dock...
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

OT: varför blir det 50Hz brum när man tar i ingången på en apparat, tec ett skop eller en förstärkare ?

Du kan ju prova att koppla skopet till en line utgång på en stereo så ser du om det funkar.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

1: På nära nog alla scoper finns det en test-utgång som ger ut en fyrkantvåg så man kan trimma kompenseringen i proberna, använd den.

2: Tekko: anledningen till att "vi brummar" är ledningarna i väggen, vi går dagligen runt i ett elektrisk fält och fungerar som en kondensator, detta överför en del signal.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23611
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

OT: Men när det nu ändå talas om brum och oscilloskop; hur gå tillväga för att få bort så mycket brum som möjligt? Irriterande vid mätning av små signaler.

Och ja den är kopplad till ett jordat uttag. :)
Johan.o
EF Sponsor
Inlägg: 2386
Blev medlem: 18 juni 2003, 01:08:50
Ort: Jönköping

Inlägg av Johan.o »

Något lurigt med oscilloskop är att skärmen på proben
är jordad till oscilloskopet's skyddsjord. Påverkar såklart det man mäter på.
Testa att mäte på telefonledningarna hemma så förstår ni.
Så jag har faktiskt gjort en liten fuling och kopplat en skarvkoppling där jag klippt av skyddsjorden.
(Någon OT.. kanske..)
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Man kan ju ansluta scopet via en skyddstrafo - fortfarande farligt om man jordar scopet fel, men ibland måste man.. Lika effektivt såklart att klippa jorden, men har man en trafo stående så... ;)

Moderna scop är ofta så pass väl isolerade i höljet att man kan mäta trots potensial på höljet på scopet, men inget jag vill rekomendera om man inte har blykoll på vad man gör - lätt hänt att så sig en pärla...
Skriv svar