Vad kostar en hyffsad multimeter?

Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Vad kostar en hyffsad multimeter?

Inlägg av Fritzell »

Hade eventuellt tänkt att skaffa ny multimeter därför att min gamla är väldigt gammal och har ingen diod-test funktion och inte auto-range. Dom billigaste multimetrarna med auto-range jag hittade låg nog runt 400 spänn. Är dom verkligen så dyra? Är det värt att skaffa en med autorange? För annars finns det ju lixom för under hundralappen..
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Biltema har en liten för 129kr med auto-range och frekvensmätning till 10MHz m.m. Å andra sidan mäter den inte ström alls... :roll:

Tycker annars ofta multimetrar för en hundring eller två verkar väldigt prisvärda, och att gå upp några hundra till ger inte så mycket. Man kan köpa två olika billiga istället, så den ena har de funktioner den första saknar + att man kan mäta flera saker samtidigt.

edit: öh, Biltema != Elfa
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16721
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

gekås. 49kr, har två sådanna , funkar förvånandsvärt bra :shock:

en sak om autorange, avskyr eländet, hadde på jobbet en fickmultimeter med det påfundet, det första man gjorde när man slog på det var att låsa till lämpligt område

men det finns så mycket man skulle vilja ha av en multimeter, frågan är vad man behöver för sina egna mätningar?
speca vad du prioriterar
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

har egentligen inga stora krav. Saknar mest diodtest. Får nog bli en billig tror jag utan auto range. Tack för tipsen
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16721
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

glömde en sak

det om jag faktiskt saknar på många av dom billiga multimetrarna är, auto off

det eller laddningsbara batterier i multimetern

en annan sak, en analog liten rackare är inte fel det heller på sina ställen
man ser lte lättare dippar, och mäter med lägre resistans, underlättar i fordon
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Jo auto-off är inte fel.
Jag har faktiskt en liten analog multimeter som ligger i bilen, men jag tycker den är så fruktansvärd jobbig att mäta med :shock: Spänning går väl an att mäta men nånting annat än kortslutning eller avbrott med resistansmätning är nästan omöjligt :oops:
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

"Vad kostar en hyffsad multimeter?"

Är helt beroende på vad du är ute efter för funktioner. Skall du köpa en helt ny så hade i alla fall jag lagt till någon 100-lapp extra så man har en som också går att använda till det mesta.

Det gjorde jag också när jag för ett antal år sedan köpte en på Kjell.com. Den har i princip allt man kan komma till att använda, dock kan den inte mäta induktans och den har inte autorange men det överlever jag. Däremot har den automatisk avstängning.

Den jag köpte var denna.


Den kostar alltså 375:- vilket jag tycker är ett bra pris med tanke vad man får, men det är inget omöjligt att det finns bättre till lägre pris.

Om du däremot bara vill kunna mäta ström, spänning, resistans och ha diodtest så finns det gott om billiga varianter.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16721
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

en annan sak, kolla på ebay

finns för under pundet, även med frakt så får man en multimeter för under hundralappen

sen fanns det en massa bättre modeller med
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Henry den där verkar helt ok faktiskt.'

Nu råkade dock jag upptäcka hur man använde diodtestet på min gamla multimeter. Man skulle mäta resistans med ett viss range inställt och en annan knapp intryckt.. jahapp då vet man det. Då behöver jag nog inte köpa nån ny. :) Den har ju trots allt jag behöver för tillfället. Tack för alla svar!
Skriv svar