Olika handburna oscilloskop/scopemeters

Användarvisningsbild
speakman
Inlägg: 4838
Blev medlem: 18 augusti 2004, 23:03:32
Ort: Ånge

Olika handburna oscilloskop/scopemeters

Inlägg av speakman »

Någon som har erfarenhet av lite olika scopemetrar/handburna oscilloskop och kan skriva en jämförande beskrivning?
Skulle gärna vilja veta skillnaden mellan Velleman HPS40 och Fluke Scopemeter 123.
Men även alternativ till dessa skulle givetvis vara intressant. Nämn gärna pris också. ;)

Mvh
speakman
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

hmm..

Inlägg av bengt-re »

Fluke 123 är rätt bra prestandamässigt, men jag trots stor vana vid alla möjliga scop retar mig till vansinne på dess användarinterface. Det går mäta det man vill med den, men jisses så knöligt de gör allt... Vellman hps har jag aldrig använt så vet inte om den är bättre, men fluken... tjadu... Får man tag i en billigt och verkligen måste ha ett litet instrument så visst, men det finns många konstigheter med den. Laddaren går ofta sönder dessutom men det är bäst att köpa en separat pirat nätdel då orginalet är svindyrt som reservdel och går bara sönder. Ovanligt för att vara FLuke - jag gillar deras prylar annars, men 123án måste vara konstruerad av någon sommarvikarie
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Överväg..

Inlägg av bengt-re »

Ett nätanslutet scop.. Jag trodde jag behövde en batteridriven, men han insett att det oftast bara var latmasken som hindrade en ifrån att skaffa fram strömen. Bättre skärm, inget batteri som måste underhållas, billigare, bättre prestanda. Ja som sagt. Tänk efter mycket mycket noga om det är värt alla nackdelar för att få ett icke nätanslutet scop. Du han hitta Tektronix TDS210 och TDS220 rätt billiga begagnade och där har du ett mycket trevligt scop med bra skärm och lättanvänt.
Erik_L
Inlägg: 58
Blev medlem: 7 juli 2004, 15:14:06

Inlägg av Erik_L »

Jag har en Fluke123 och är mycket nöjd med den.

Haft den i några år och den har fungerat utmärkt.
Har även ett vanligt stationärt digitalt oscskåp som jag i princip aldrig använder för fluken klarar det jag oftast mäter utan problem, och då är det bara jobbigt att släpa fram ett stort skåp.

Har man en labbhörna med ett stationärt skåp ståendes i så man alltid smidigt kan använda det är det väl okej. Men ska man flytta runt sakerna tycker jag Fluken är helt överlägsen.

Den kostade ju runt 10.000kr vilket inte var billigt men om man arbetar med det är det helt klart värt pengarna.

/Erik
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Mjo

Inlägg av bengt-re »

Smaken är som baken iofs. Personligen tycker jag att det är knöligt att använda jämnfört med nästan alla andra scop, men vänjer man sig vid det så funkar det väl. Men inte direkt något som jag skulle rekomendera om in promt måste ha ett bateriscop. Har ett Tektronix TDS210 som inte är så mycket större, och tusan så mycket trevligare att använda, men däremot så är fluke 43 bra mycket mer lyckad. Dock så är den inget vidare scop utan en elkraftsanysator, men där fick fluke till menyer och knappar mer logiskt, men tyvärr samma ömtåliga laddare även till den.
Erik_L
Inlägg: 58
Blev medlem: 7 juli 2004, 15:14:06

Inlägg av Erik_L »

Jag har aldrig direkt stört mig på menyerna på Fluken, men jag var iofs inte van vid något annat innan.

Det jag stör mig mera på är att det inte är lijon batteri i den så om man låter den ligga ett tag självurladdar det sig endel.

Annars rekomenderar jag det..
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Sant

Inlägg av bengt-re »

Man Vänjer sig lite vid en tillverkare. Hade ett kikutsu scop på jobbet förr. batterdrivet med fasta probar, bra scop, men rätt hopplöst menysystem, ingen annan som stog ut med att använda det. Fast jag tyckte att det var oki att använda, men det var blybatteri till det, två stycken små fyravolts blybatterier. Vi var tvugna att byta ut dem och fanns inga piratceller och har för mig att de kostade över 3000 spänn för ett nytt accpaket. Lite svinigt onekligen. Det skulle gå göra att bra handhållet scop idag med lion batterier, fina belysta färgskärmar och bt-för att tanka över info till datorn. Tillverkare anta utamaningen ! Bygg ett till vettigt pris stor som en rejäl mobiltelefon och jag köper en på stuts !
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Inlägg av Andy »

Jag har sedan fem år tillbaks en 123:a och är helnöjd med den, men måste hålla med om att självurladdningen är ett gissel! :( När man plötsligt behöver mäta mobilt så har man såklart glömt sätta i sladden och strömmen är slut! Menyerna är kanon bra och även loggnings möjligheterna till PC:n är bra. På bänken står ett Leader som är 20år men som funkar väldigt bra fortfarande.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Märkligt..

Inlägg av bengt-re »

Jag och många av mina kollegor blir tokiga av 123án, men kan man vänja sig med den så är det bara att gratulera. Säger det igen - ta fram ett scop stort som en palm med belyst färgpekskärm och klyftiga menyer samt ett bra li-ion batteri för bra batteritid. Se sen till att den går att koppla med BT till datorn eller varför inte wifi? Tillverka ett sådant instrument och jag köper ett på studs som komplement när man är ute i fält !
Användarvisningsbild
speakman
Inlägg: 4838
Blev medlem: 18 augusti 2004, 23:03:32
Ort: Ånge

Inlägg av speakman »

Jag hade aldrig sett Tektronix tidigare. Var in på deras sida och såg att den precis kommit uppföljare av TDS210 med färgskärm å grejjor. Såg riktigt fantastiskt ut! Och är dom inte stora så går dom ju att lyfta med om man ska nånstans. För Fluken är inte så himla smidig den heller! :)

Mvh
speakman
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Vi har en Tektronix THS710 på jobbet som är ganska ok. Det har helt isolerade probingångar, och det är ganska bra att ha ibland.
babbage
Inlägg: 635
Blev medlem: 10 november 2004, 11:33:17
Ort: Sthlm

Inlägg av babbage »

Jag har en THS710 hemma, det är litet, smidigt och täcker mina behov. Tyvärr har batteripacket givit upp så jag kan bara köra nätanslutet.

Tips till Schnegelwerfer: Den här sidan innehåller lite nyttig info om THS710
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

--->

Inlägg av bengt-re »

Jo dom är fina onekligen. Jag har en gammal 456á på jobbet också. Ingen annan än jag som använder den dock... Stor, tung och luktar varm elektronik när man kör den, men underbar speciellt om man skall göra TDR-mätningar. Från och med TDS210/220 och de som kom efter den så tycker jag att tektronics verkligen fick till lyckade och smidiga DSO. Även om de är nätanslutna så är de smidiga och bra att släpa med. Sen att jag har en böjelse att till vissa saker fortfarande använda analoga scop är en annan sak - jag inser också att tiden runnit ut för analoga scop även om de är bra just till HF-mätningar. Ibland så kan man hitta saker på just TDR där upplösningen kan begränsa DSO, men det är väl det sista området där analoga scopet har en (liten) fördel.
Skriv svar