Gasdriven lödpenna?

henkebenke
Inlägg: 515
Blev medlem: 31 maj 2003, 10:42:37
Ort: Helsingborg

Inlägg av henkebenke »

cyr skrev:Svenpon 2.0 ?
Det verkar inte bättre.
Bärt
Inlägg: 11
Blev medlem: 19 april 2005, 23:59:17

ensten

Inlägg av Bärt »

Vad är du sur över? Jag ställer en fråga och du blir bara dryg ? Är det inte meningen att man skall få hjälp och ha rätt att ställa "dumma" frågor? Skämta gärna med lite oss som inte kan så mycket, men var inte dryg och bara såga det man frågar. Om du är så bra kan du väl svara istället för att dumma dig ?
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Inlägg av ensten »

1) Jag är inte sur (dryg kanske, men inte sur)! :D
2) För att friska upp ditt minne en aning:
Vakna, går strömmen så inte tänker man på att löda något?????? verkar bara onödigt, jag köpte en lödkolv på skärholemens marknad på 10 spänn och den funkar kanonbra ! Men snart är det slut på tenn, jag prövade med att smälta ner en gammal tennljustake jag hade, men den smälter knappt och blir bara kulor av det när jag försöker löda. Hade detta gått bättre med gassvetsen som ni tycker att man skall löda med ? Dessutom, får man ha en gassvets i lägenhet ? Är inte det lite farligt ?
Som du sett så är det ett par stycken här på forumet som skrivit "SvenPon 2.0" Om du söker på "SvenPon" här på forumet så förstår du varför. Åtminstone jag uppfattade din ton i bland annat ovanstående citat som milt sagt provocerande. Om jag missuppfattade det hela så ber jag om ursäkt för det, men det kan också tjäna som en "hint" om att du bör fundera över HUR du uttrycker dig här på forumet. Jag är förvisso ingen polis här och jag äger inte forumet, men som flitig användare tycker jag att den hövliga och trevliga tonen inte skall förstöras.

Som svar på dina frågor i ovanstående inlägg:
För det första så är ett sådant verktyg att betrakta som ett specialverktyg för tillfällen och platser där man saknar elektrisk ström. Själv har jag inget eftersom jag för närvarande inte anser att jag behöver ett. Men för dom med ett behov av ett sådant verktyg så är det säkert oumbärligt.

För det andra så är det ingen slump att lödtenn säljs i trådform på rulle och inte helt ovanligt, med flussmedel i en kanal i mitten av tråden. Det är för att lödtennet skall flyta ut och så att säga bita i metallen samt för att ytorna skall bli rena från fett. Det hade troligen inte hjälpt med en gasdriven lödpenna, eftersom prydnadssaker i tenn inte har samma sammansättning som lödtenn.

Det handlar inte om en svets utan mer som en trimmad tändare. Och som alltid när man hanterar öppen låga så bör man vara försiktig.


Hoppas du känner att du fått svar på dina frågor.
Hoppas vi kan glömma missförstånden och ägna oss åt vår älsklingshobby istället.
Bärt
Inlägg: 11
Blev medlem: 19 april 2005, 23:59:17

okidå

Inlägg av Bärt »

..men som "dum knegarunge" är man lite snartucken kanske. Jag har vart på cleas olsson och köpt riktigt elektroniktenn nu i varje fall, så nu är jag tillabaka på plan igen. Jag beklagar om jag stör forumet men jag bara skriver det jag tänkter likssom och jag frågar bara när jag måste få veta något. Dryga er gärna så länge jag får svar!

Tänder en fredspipa med sjögräs...
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Inlägg av ensten »

Japp löd på nu så det ryker
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Inlägg av ensten »

Tråden överlämnas nu i reparerat skick till Exekile. 8) Varsågod!
_sabe_
Inlägg: 29
Blev medlem: 21 februari 2004, 10:48:53

Inlägg av _sabe_ »

Fungerar en gasdriven lödkolv tillräcklgit bra för att man enbart skall klara sig på en sådan? Iså fall kanske man skulle överväga en sådan nu när det blir dags att uppgradera. Verkar iaf smidigare att löda utan en sladd som är i vägen.
Skriv svar