Koponenttest till oscillioscopet?

Baalzamon
Inlägg: 140
Blev medlem: 21 januari 2004, 09:31:01
Ort: Uddevalla

Koponenttest till oscillioscopet?

Inlägg av Baalzamon »

När jag jobbade som TV-reparatör så hade jag ett oscillioscope med komponenttest. Kollade man en kondensator till exempel, så blev det en ring som var mer eller mindre oval beroende på kapacitansen. En PN-övergång som i en diod så blev en rät vinkel. Det gjorde det mycket enkelt att se även små defekter i komponenter, och efter ett tag så kunde jag inte arbeta utan denna finess.
Nu letar jag efter en lös tillsats som man kan koppla till ett oscilloscope för att få denna funktion även hemma. Jag tror att det skall finnas lösa burkar, men var hittar man det?
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Baalzamon
Inlägg: 140
Blev medlem: 21 januari 2004, 09:31:01
Ort: Uddevalla

Inlägg av Baalzamon »

Just exakt!

Men jag är nog mest ute fter en färdigbyggd och helst från något svenskt företag för enkelhetens skull.

Är det "Curve Tracer" dom heter alltså?
Användarvisningsbild
Oblivion
Inlägg: 2502
Blev medlem: 31 juli 2003, 22:26:29
Ort: där jag trivs
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Har en komponenttetsare på mitt Oskåp, har dock aldig fattat vad man ska göra med den?

Kondingar blir ringar å motstånd blir snea streck, dioder blir L

Vad kan man göra med den föutom å kolla på figurerna? Hur vet man om en konding e sönder tex?
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

Figuren blir väl annorlunda då?

Är väl typ samma sak som att man kan se fasförskjutning genom att känna igen en figur på skärmen.
Baalzamon
Inlägg: 140
Blev medlem: 21 januari 2004, 09:31:01
Ort: Uddevalla

Inlägg av Baalzamon »

Precis, figurerna blir annorlunda. Särskillt användbart är det på komponenter som inte är helt kortslutna eller avbrott. Ibland leder det bara över lite grann i tex. en diod, det kan vara jättesvårt att upptäcka med en vanlig multimeter, medan det syns mycket tydligt på kurvan på oscilloskopet. Men allra mest användbart är det nog på kondensatorer som börjar torka ut. Förutom att man ser ungefär hur mycket kapacitans som finns kvar, så ser man även om det har börjat komma en resistans också. Då lutar den ovala ringen mer eller mindre. Helt ovärderligt. Dessutom går det snabbt också. Multimetern tar alltid några tiondelar av en sekund på sig att få fram ett mätvärde, och det kan vara irriterande när man skall kolla många komponenter på ett kretskort. Komponenttesten visar direkt, utan någon fördröjning.
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

Det där låter ju perfekt. Ska nog se över om jag kan fixa fram en curve tracer :)
Användarvisningsbild
Oblivion
Inlägg: 2502
Blev medlem: 31 juli 2003, 22:26:29
Ort: där jag trivs
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Finns en på tradera nu
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Baalzamon
Inlägg: 140
Blev medlem: 21 januari 2004, 09:31:01
Ort: Uddevalla

Inlägg av Baalzamon »

Gammel rackare den på tradera, men jag har lagt ett bud i alla fall så får vi se vad den går för. Tack för tipset!
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Tips: Lägg aldrig bud förrens sista dagen. Så är risken mindre att priset stiger.
Baalzamon
Inlägg: 140
Blev medlem: 21 januari 2004, 09:31:01
Ort: Uddevalla

Inlägg av Baalzamon »

Jo men då har jag ju glömt bort det :(
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Hälften av mina larmtider jag lagt in i telefonen är "bjud på tradera" :)

Brukar köra med sista-sekunden-metoden.
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Skulle vara bra om dom hade det här också, här stängs auktionerna vid den tid som försäljarn ställt in eller 5min efter sista budet.. :(
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

Undra om man inte skulle kunna slänga ihop en curve tracer själv med en µC och en liten grafisk display. Skulle ju vara ganska fint att ha något i storlek med en multimeter som man kan mäta allting med. Borde ju inte vara större krav på hastighet om man bara ska testa en diod. Spela roll om det tar 1µS eller 250mS 8-)
Skriv svar