Lödverktyg sammanfattning.

victor_passe
Inlägg: 2436
Blev medlem: 28 januari 2007, 18:45:40
Ort: Kungsbacka

Re: Lödverktyg sammanfattning.

Inlägg av victor_passe »

Hur kan den vara steglöst ställbar med 1C steg?
Användarvisningsbild
A.M_TK
Inlägg: 52
Blev medlem: 30 september 2009, 16:59:28
Ort: Arvidsjaur
Kontakt:

Re: Lödverktyg sammanfattning.

Inlägg av A.M_TK »

Victor_passe:Hur kan den vara steglöst ställbar med 1C steg?

Vet ej, det står så i produktbeskrivningen på Kjell & Company. fråga dem om du vill ha svar. :humm:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Lödverktyg sammanfattning.

Inlägg av JimmyAndersson »

Precis. I den här tråden ska det inte vara några frågor över huvudtaget.
Kommer städa den inom kort.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Lödverktyg sammanfattning.

Inlägg av Agwan »

Jag köpte en Weller WD 2M på elfas utförsäljning tillsammans med en WMRP lödpenna. Otroligt smidig och liten lödpenna, sladden är också väldigt mjuk och bra. Lätt att byta spets iom snabbkopplingen. Köpte till några spetsar från Farnell. Det var lite pill, men lyckades löda 8x0402 resistor-arrayer med den.

-Weller (Cooper tools numer)
-WD 2M + WMRP
-2x80W
-Hög kvalitékänsla
-Snabbt varm, smidig, pennan är bara lika lång som handen och spetsen är kort vilket är bra för små lödningar.
-En spets gick sönder, dock ersatte Farnell den
-Köpt på elfa för ungefär 2000:- tillsammans (utförsäljning)

Behöver köpa till ännu en penna till andra kanalen men inte kommit mig för än. Vet inte riktigt vad som är bra som andrapenna.
Rixard
Inlägg: 2
Blev medlem: 10 juni 2010, 13:47:06

Re: Lödverktyg sammanfattning.

Inlägg av Rixard »

Funderar starkt på oemelectronics juni-erbjudande på JBC CD-2BA/CD2SA.
runt 3800 med moms borde det gå på. Känns som ett hyggligs pris?

Efter att ha suttit med en jbc-station på mitt tidigare jobb så har jag svårt för min gamla budgetstation från elfa hemma
(https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 82-422-08;) :/

Har aldrig kunnat använda den ordentligt eftersom spetsen blir kass efter typ en användning och den kan inte värma upp några lödpunkter för fem öre...
Användarvisningsbild
Thorped
Inlägg: 1065
Blev medlem: 24 maj 2010, 19:08:47
Ort: Göteborg

Re: Lödverktyg sammanfattning.

Inlägg av Thorped »

Tja, jag har en sjukdom som heter Tremor som gör att jag ska skakar i framförallt händerna. Skakningarna i händerna rör sig oftast runt en specifik axel och desto längre ifrån axeln man kommer desto mer påtagliga blir skakningarna. Därför är det för mig viktigt med en lödkolv vars anläggningsyta inte sitter långt från greppet, normala lödkolvar har ju ca 8-10 cm avstånd och jag söker en lödkolv som max har 2-3cm.
Vet någon om det finns en sådan kolv att tillgå?
Användarvisningsbild
kankki
Inlägg: 3369
Blev medlem: 2 januari 2010, 15:05:12
Ort: Nykarleby, Finland

Re: Lödverktyg sammanfattning.

Inlägg av kankki »

Tillverkare: Weller

Modell: WS 81t

Watt / Temperatur: 80W / 150°C - 450°C

Kvalitet / stabillitet: Skittung station, tung hållare = bra!
Weller är ju kvalitet. Gillar jag inte kontakten de använder, men jag kommer nog aldrig behöva koppla loss lödpennan.

Positivt:
+ Blir varm snabbt (för mina standarder). 10 sekunder för lodet att smälta, 17 till 350°C
+ Liten och smidig penna
+ Mjuk sladd
+ Stativet stänger av stationen när man lägger pennan i hållaren. (notera "t" modellen, medföljande Stop&Go hållare. Man sätter den i serie med pennan.)
+ Hål för 3 hylsor och 4 spetsar i hållaren
+ Lätt att byta spets, hylsan sitter fast med en "plastmutter", som man kan greppa med handen
+ Billiga spetsar, och superbt utbud!
+ Bra mässingsull
+ Man kan låsa tempen med en nyckel

Negativt:
- Ingen indikering att stationen är på när man lagt pennan i hållaren, annat än en röd flik på brytaren. Nätbrytaren borde varit belyst.
- Inget gummi / skum på pennan, känns lite hård och plastig.
- Dålig känsla på potentiometern. Verkar vara vanligt på Weller stationer.. kanske beror på låsningsmekanismen

Inköpsställe och pris: http://www.elektrolinna.fi/ 230€, köpt momsfritt

Bild


Annars, tror ni man förlorar garantin om man byter ut nätbrytaren? Ser ingen "warranty void if removed" klistermärken någonstans.
Användarvisningsbild
Stinrew
Inlägg: 954
Blev medlem: 20 augusti 2006, 03:14:41
Ort: Motala
Kontakt:

Re: Lödverktyg sammanfattning.

Inlägg av Stinrew »

Den lödstationen har ju den äldre WSP80-pennan, det vore ju bättre att Thorped skaffade en station med wellers nya WP80-penna som är kortare. Jag har själv köpt en WD1 med WP80-penna men inte fått hem den ännu, så jag kan ej recensera den nu. Skillnaden i avstånd mellan handtaget och lödspetsen kan ses i den här bilden från Conrad:
Bild
Den längst ner i bilden är WSP80, som kankki har. Den i mitten är WP80, som jag köpt. Den längst upp är en längre hylsa som man kan köpa till WP80, om man skulle tycka att spetsen kommer för nära handen...
När min station kommer så kan jag försöka komma ihåg att mäta/fotografera hur pass långt från handen spetsen kommer. Dock måste jag nog skaffa mig några lödspetsar också, jag är osäker på om det följer med någon...
Användarvisningsbild
Stinrew
Inlägg: 954
Blev medlem: 20 augusti 2006, 03:14:41
Ort: Motala
Kontakt:

Re: Lödverktyg sammanfattning.

Inlägg av Stinrew »

Jag upptäckte just (när jag satt och tittade in på Venso's hemsida) att det finns en lödpenna som nog bättre uppfyller dina önskemål. Den heter WMP, och beskrivs enligt följande:
"Lödpenna med mycket kort tip-to-grip avstånd, dvs. avståndet mellan spetsen och fingrarnas placering. Det ger prestanda kombinerad med maximal komfort."
Bild


WD1001 verkar den heta som komplett lödstation:
Bild
Användarvisningsbild
Thorped
Inlägg: 1065
Blev medlem: 24 maj 2010, 19:08:47
Ort: Göteborg

Re: Lödverktyg sammanfattning.

Inlägg av Thorped »

Det ser minst sagt ut att vara bra grejer, ska kolla upp dessa, tack! :)

Slängde dock en snabb koll på Elfa och hittade en något annorlunda modell som också såg rätt bra ut men med bara blygsamma 35W i effekt, ak... https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19644
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Lödverktyg sammanfattning.

Inlägg av Klas-Kenny »

Tar väl och skriver några rader om min station också då... :)

Tillverkare: Ersa

Modell: RDS 80

Watt / Temperatur: 80W / 150°C - 450°C

Kvalitet / stabillitet: lödstationen känns riktigt stadig och kvalitativ, lödstället kunde fått väga lite mer, men det är inte så lite att det är någon fara alls. Lödpennan är helgjuten och känns väldigt bra.

Positivt:
Fungerar riktigt bra.
Pennan är skön att hålla
Smidiga funktioner för att snabbt byta temperatur.
Automatisk avstängning efter valbar tid.
Platser för att ställa lödspetsarna i stället som gör att de är lätta att komma åt och man slipper tappa bort dem.
Stället är i bra material som klarar värme utan större problem, smälter inte om man råkar nudda med en varm spets.
Jag gillar sättet att fästa spetsarna, byts enkelt med i princip valfri tång utan att skada något.
Potentialutjämningsuttag på framsidan, kopplas ihop med ESD-mattan.
Håller temperaturen riktigt bra, ändras inte en enda grad trots stora jordplan eller liknande.

Negativt:
Sladden är lite väl styv, och verkar tyvärr inte mjukna något särskilt med tiden, samt går ej byta "snyggt" då pennan är helgjuten.
Relativt långsam uppvärmning, specad till 40s och det verkar stämma bra. Jag tycker det är fullt tillräckligt men i jämförelse med konkurrenter är det långsamt.
Hade gärna sett bakgrundsbelyst display (Mest för att det skulle bli tydligare om den är av eller påslagen när man lämnar rummet, för vem löder i mörker?).

Inköpsställe och pris: https://www.elfa.se/ 1953:- +moms och frakt

Bild

Överlag är jag helnöjd!
Användarvisningsbild
kankki
Inlägg: 3369
Blev medlem: 2 januari 2010, 15:05:12
Ort: Nykarleby, Finland

Re: Lödverktyg sammanfattning.

Inlägg av kankki »

Stinrew skrev:Den lödstationen har ju den äldre WSP80-pennan, det vore ju bättre att Thorped skaffade en station med wellers nya WP80-penna som är kortare. Jag har själv köpt en WD1 med WP80-penna men inte fått hem den ännu, så jag kan ej recensera den nu. Skillnaden i avstånd mellan handtaget och lödspetsen kan ses i den här bilden från Conrad:
Bild
Den längst ner i bilden är WSP80, som kankki har. Den i mitten är WP80, som jag köpt. Den längst upp är en längre hylsa som man kan köpa till WP80, om man skulle tycka att spetsen kommer för nära handen...
När min station kommer så kan jag försöka komma ihåg att mäta/fotografera hur pass långt från handen spetsen kommer. Dock måste jag nog skaffa mig några lödspetsar också, jag är osäker på om det följer med någon...

Hur byter man spets på WP80 pennan? Uppfyller "greppet" funktionen av en mutter? :humm:
Användarvisningsbild
Stinrew
Inlägg: 954
Blev medlem: 20 augusti 2006, 03:14:41
Ort: Motala
Kontakt:

Re: Lödverktyg sammanfattning.

Inlägg av Stinrew »

Ja, så här ser en hylsa ut:

Bild

I den här pdf'en från farnell kan man se en längre version av hylsan (hylsan är nog egentligen inte längre, utan handtaget kortare) samt hur WMP-pennan ser ut i en hand.
Användarvisningsbild
Melkutt
Inlägg: 1149
Blev medlem: 3 september 2007, 02:02:39
Ort: Gotland/Stånga
Kontakt:

Re: Lödverktyg sammanfattning.

Inlägg av Melkutt »

Ja lovade någon gång i tiden att recensera min station från Swechtrading.
Tog bara ett år eller så men här kommer den :)

Det jag skriver nedanför borde tas med en nypa salt på jag aldrig har pillat på tex Weller eller motsvarande!
Detta är min första station och jag är en glad amatör, men jag skall försöka beskriva så bra jag kan.

Fyller på med mera info om ja kommer på nått mer!

Tillverkare: LODESTAR

Modell: L40800B

Watt / Temperatur: 50W / 200°C - 480°C

Kvalitet / stabillitet: Känns stadig med tanke på priset1

Positivt:
Mjuk sladd
Liten penna
Löst penn ställ
Värmer upp "lagom" fort (20 sek kanske, har aldrig mätt tiden)
Billiga spetsar i alla dess former!

Negativt:
Sladden till pennan är en aningens kort
Trafon ger ifrån sig ett svagt pipande ljud (tog någon månad innan fenomenet uppdagades, måndags ex?)
Går inte att byta spets när den är varm

Inköpsställe och pris: http://www.swechtrading.se 490:- (tror den va billigare t.o.m när ja köpte min)

Kort och gott, jag är jätte nöjd med stationen och ännu nöjdare med prislappen.
Går den nuvarande sönder så skulle ja inte tveka på att köpa en ny av samma modell!

Bild
kim.andersson
Inlägg: 46
Blev medlem: 3 februari 2011, 22:13:21

Re: Lödverktyg sammanfattning.

Inlägg av kim.andersson »

Nu har jag inte läst igenom hela tråden,så vet inte om nån ressension finns.
men den heter iaallafall: Weller WD 1M

http://uk.farnell.com/weller/wd-1m-eu/p ... dp/1120562

POWER UNIT, EU PLUG, 160W, 230V
Supply Voltage V AC: 230V
Power Rating: 95W
Plug Type: Euro
SVHC: No SVHC (19-Dec-2011)
External Width: 108mm
Heat Temperature Range: +50°C to +450°C
Height: 147mm
Length: 134mm
Output Power: 80W
Single Secondary Voltage: 24V
Supply Frequency Max: 60Hz
Supply Frequency Min: 50Hz
Temperature Stability + @: +- 5°C

Posetivt: löd penan är väldigt lätt och sladden är lång och märks knapt av, bra rengöring av spetsen och den fungerar till å löda väldigt tjocka kablar till små komponenter.
den stänger ochså av sig själv när den är i hållaren för att spara på spetsen, den har 3 knappar för förinstälda tempraturer och uppvärmnings tiden är snabb, den går även att koppla till datorn via mini usb.

Negativt: de enda negativa jag kan komma på är att själva penan är skänslig, den har facktiskt gått av en gång när jag löde tjocka kablar, men de var enkelt att laga å behövde inte köpas ny.
å sen att den surar (väldigt) svagt, men den är heller inte helt ny.


Hoppas detta hjälper någon å välja :)
Skriv svar