Lödverktyg sammanfattning.

danei
EF Sponsor
Inlägg: 26383
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nu skulle det ju inte vara frågor i den här tråden...

Men Biltema Clas tex. Lödstationen är en Welleman som biltema satt sitt namn på.

EDIT: De här tror jag passar men jag är inte 100% säker.

Kan någon moderator rensa upp i tråden? Klistrade trådar bör hållas rena.
Maalobs
Inlägg: 1299
Blev medlem: 3 februari 2005, 14:35:15
Ort: Stockholm

Inlägg av Maalobs »

Är det någon som har provkört Velleman VTSSC50N?

Här är Vellemans produkt-info:
http://www.velleman.be/ot/en/product/view/?id=349590

Den finns hos Kjell för 549 kr:
http://www.kjell.com/?item=40080

Här är en bild på den:
Bild

Man skulle ju kunna påstå att den är misstänkt lik en Weller WS 51 till det yttre :twisted: :
Bild

Prisskillnaden är ca 1850 kr mellan dem hos Kjell och Conrad.
Frågan är; Är det samma fabrik med kinesiska barnarbetare som sätter ihop båda modellerna, eller är Vellemans modell totalt smäck?

Själv har jag bara använt Weller, i skolan, på jobbet, och hemma till låns från en granne, så jag har ingen referensram på bra eller dåligt, jag har bara använt bra prylar. :)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Bild
Den där från conrad är riktigt skräp. Jag köpte en sådan, den fungerade riktigt fint med gängningen till spetsen är så tunn i godset att den helt plötsligt gick rakt av så jag rekommenderar verkligen inte den. Tyvärr så var det en fin lödstation i övrigt med en riktigt fin känsla i pennan.
G4jm0r
Inlägg: 825
Blev medlem: 1 februari 2004, 20:03:43
Ort: Malmö

Inlägg av G4jm0r »

Maalobs

jag äger en sådan sedan några år tillbaka och måste säga att kvalitén är kass. Den känns plastig och den är väldigt långsam vid uppvärming. Min penna brann dessutom upp häromdan när jag skulle löda och då har jag använt den kanske 20 timmar sammanlagt.

För övrigt kan jag rekomendera JBC's lödstationer, de värmer upp snabbt och det är väldigt smidigt att byta mellan spetsarna.
victor_passe
Inlägg: 2436
Blev medlem: 28 januari 2007, 18:45:40
Ort: Kungsbacka

Re: Lödverktyg sammanfattning.

Inlägg av victor_passe »

Weller EC2002 50W

Den har följt med mig sedan jag var 12(är 18 nu) och fick den begagnad.

Den har funkat fint tills för någon månad sedan då tempsensors krånglar så den rapporterar fel temp ibland vilket gör att pennan kan bli för kall eller helt stänga av sig.
Fördelar:
Mjuk kabel
Bra kvalitet (i de 20 år den har funkat.)
Man kan se den aktuella temperaturen och den satta.

Nackdelar:
Lite låg effekt när man ska smälta mycket tenn.
De har bytt kontakt till pennan så man kan inte köpa en ny penna.
väldigt krångligt att byta spets.(Man måste skruva upp pennan i flera delar.)

Nu har jag en ERSA RDS80 80W
Den har jag bara haft i några dagar.
Fördelar:
Digital och en massa inställningar så som lagrade temperaturer, automatisk avstängning/nedkyling.
Enkelt att byta spets(tar typ 5sek)
Högre effekt så att löda av saker med jordplan går fint.

Nackdelar:
Hårdare kabel
För lätt pennhållare(Jag föredrar dem som är en spiral.)
Tar längre tid på sig att gå upp i temp än min weller även att den har 30W mer.
Den medföljande spetsen var för klumpig så jag behövde köpa en ny för att kunna använda den.
Användarvisningsbild
Jine
Inlägg: 1794
Blev medlem: 21 juli 2004, 20:25:56
Skype: Jim.Nelin
Ort: Trångsund, Stockholm
Kontakt:

Re: Lödverktyg sammanfattning.

Inlägg av Jine »

Tillverkare: Aoyue
Modell: 2900
Typ: Lödstation, digitalt reglerbar temperatur.
Effekt / temperatur: 70W 200-480°
Kvalitet / stabillitet: Stabil konstruktion i massiv aluminium.
Finesser: Små smarta funktioner för blandannat trådutmatning och ställ för spetsar, digital reglerbar temperatur.
Positivt: Mycket lätt och smidig penna med trevlig lagom tunn sladd och kort avstånd mellan spets och fingrar för bättre precision.
Negativt: Originalspetsen är väldigt liten, svårt att löda större saker med. Lödspetsarna har inbyggt värmeelement vilket gör dom dyra. (finns dock billiga spetsar på ebay)
Inköpsställe och pris: Electrokit.se - 995kr.

Bild
Användarvisningsbild
Stuggi
Inlägg: 887
Blev medlem: 4 december 2005, 00:09:51
Ort: Jakobstad, Finland
Kontakt:

Re:

Inlägg av Stuggi »

LasseLucidor skrev:
danei skrev:Tillverkare: Velleman
Modell: VTSS5
Typ: Lödstation, reglerbar effekt
Effekt / temperatur: 50 watt, 175°-480°C
Kvalitet / stabillitet: Känns plastig. Ställ för lödpennan och avtorknings svamp finns.
Positivt: Billig
Negativt: Hård sladd. Ingen temperaturåterkopling (det står att det finns i specen men det stämmer inte). Det är en lödpenna med en ovanligt klumpig dimmer på sladdden. Inte värd priset.
Inköpsställe och pris: Teknikmagasinet 299:-
Mer info:
Bild:
Bild

Alternativt inköpsställe: Microshop.se 125:-
Direktlänk: http://www.microshop.se?artnr=VTSS5

/Lasse
Har inga problem med min, fungerar fint och spetsarna håller i all evighet. Billig är den också. Tempregleringen är nu sen vad det nu är, men reglerbar är den. Funderar dock på biltema grejen...
Tant Al
Inlägg: 44
Blev medlem: 23 juli 2007, 22:44:20
Ort: Finspång

Re: Lödverktyg sammanfattning.

Inlägg av Tant Al »

Bild

tillverkare: Delta (?)
modell: Delta R 50 electronic
watt: 50
volt: 220
temperatur: 200 - 400 steglöst
kvalitet: känns skaplig
positivt: handvänlig och rätt lätt
negativt: tjock och styv sladd
inköpsställe: Clas Ohlson troligen
pris: några hundra, tror jag

Jag köpte den för rätt länge sedan och har kanske haft den inkopplad typ ett par, tre timmar sammanlagt genom åren. Googlade lite på lödpennans namn nyss men såg ingenting alls om den. Kanske finns andra spetsar med 4 mm diam, som kunde passa?

Letade fram lödpennan nyligen för att försöka byta ett dussintal "jästa" elektrolyter på ett moderkort men den verkade inte klara av värma tillräckligt där det var mycket folie.
Får man fråga vad som kunde vara bästa och billigaste lödverktygsinköp för moderkortsoperationen?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33750
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Lödverktyg sammanfattning.

Inlägg av Glenn »

En hyfsat kraftig tempreglerad lödstation med kort spets skulle nog fixa det.

Billigast är det dock att köpa en lödkolv med högre effekt.
Tant Al
Inlägg: 44
Blev medlem: 23 juli 2007, 22:44:20
Ort: Finspång

Re: Lödverktyg sammanfattning.

Inlägg av Tant Al »

Bild

Lödspetsarna på bilden hittade jag i en "fyndlåda". Jag vet inte - kanske är det endast de som ser helt oanvända ut, som skulle gå att använda?
Men finns det någon lödpenna att få tag i - och rätt billig - som dessa spetsar passar till? Och skulle isåfall den och spetsarna passa till ändamålet jag nämnde i mitt förra inlägg?
nifelheim
Den första
Inlägg: 2324
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Lödverktyg sammanfattning.

Inlägg av nifelheim »

Ser ut som Weller TCP Magnastat spetsar.

Då borde det stå en siffra stansad i "gaveln" på spetsen.
Siffran motsvarar spetstemperaturen.
Se tex 82-304-50


Dom fungerar säkert allihopa. :)
Johanb
Inlägg: 3406
Blev medlem: 26 mars 2006, 22:26:12
Ort: Smedjebacken

Re: Lödverktyg sammanfattning.

Inlägg av Johanb »

Tillverkare: OKi
Modell: PS-900
Typ: Lödstation, fast temperatur
Effekt / temperatur: 60W
Kvalitet / stabillitet: Robust "trafo" och stadigt ställ
Finesser: induktiv uppvärmning, "sömnläge" när pennan är i stället, svamp och trassel i stället
Positivt: snabb uppvärmning, smidig penna med kort avstånd mellan hand och spets (inget "trollspö"), snabbt spetsbyte, ganska hög effekt med liten risk för överhettning, ganska bra utbud av spetsar, pennan blir inte het där man håller, känns väldigt temperaturstabil
Negativt: lite dyr för hobbybruk, ingen spets med i priset, kunde haft smidigare kabel
Inköpsställe och pris: ELFA ca 2000kr + moms

Jag bytte nyligen några kondingar på ett modernt mainboard vilket brukar vara knepigt med många lager som absorberar värme. Det tog inte många sekunder för tennet att smälta hela vägen genom viorna, ganska bra betyg.
JockeEE
Inlägg: 17
Blev medlem: 28 september 2009, 23:06:41

Re: Lödverktyg sammanfattning.

Inlägg av JockeEE »

Skulle gärna vilja veta vad ni tror om den här skapelsen http://www.jula.se/professionell-lodstation-125454. Ser onekligen kompetentent ut i mina ögon, någon som har en?
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9234
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Lödverktyg sammanfattning.

Inlägg av jesse »

En lödstation behöver ju inte vara bättre för att man gjort en snygg låda och klämt dit en display.... Mycket beror väl på spetsarna, vilket sortiment med spetsar det finns och om själva lödpennan är lätt och praktisk.

Själv har jag en Velleman VTSSC50N (se bild i maalobs inlägg ovan) men får väl säga att den är ganska halvkass. Innan hade jag en 39-kronors lödpenna från mitten av 80-talet som alltid fungerat utmärkt tills den gick sönder. Inköp av lödstationen var ett nerköp från den jag hade innan. Framför allt är den långsam vilket kan skyllas på tempregleringen - ska jag ha 250 grader snabbt får jag ställa in den på 350 en stund och sedan sänka. Spetsarna fastnar lätt och är svåra att byta. Värmelementet sitter dessutom löst (det går att vrida runt) så man vågar inte vrida när man ska försöka få loss spetsen. 1.0 mm spetsen (medföljer) är klumpig med ganska stor vinkel, 0.5 mm spetsen är något bättre. Smalare spetsar finns inte, inte heller t.ex mejselformade som kunde vara bra att ha.

Betyg, Velleman VTSSC50N: :tumner:
Användarvisningsbild
A.M_TK
Inlägg: 52
Blev medlem: 30 september 2009, 16:59:28
Ort: Arvidsjaur
Kontakt:

Re: Lödverktyg sammanfattning.

Inlägg av A.M_TK »

tillverkare:dibotech
typ: lödstation med reglerbar temperatur Art.nr 40255.
effekt/temperatur: 48W 150-450º
kvalitet/stabillitet: stadig, utragbar avtorknings svamp. ställ för lödpennan finns.
finesser: lödstation med digital steglös temperaturreglering. Stor tydlig LCD-display visar inställd temperatur samt lödspetsens temperatur. Reglerbar i 1°C steg
Infällbar låda för rengöringssvamp.
positivt: smidig sladd. Bra att man även kan se nuvarande temperaturen.
negativt: lödpennan kunde ha varit smidigare.
inköpsställe och pris:[http://www.kjell.com 599:-
Skriv svar