Lödverktyg sammanfattning.

superx
Inlägg: 1127
Blev medlem: 19 juni 2012, 23:28:16
Ort: Linköping

Re: Lödverktyg sammanfattning.

Inlägg av superx »

Zef skrev:Någon som vet var man kan köpa reservdelar till Metcal för humana priser? Köpte en Metcal MX 500P men saknades lite små saker. Behöver speciellt en hållare för lödpennan.
Thermaltronics gör spetsar och handtag som är kompatibla med Metcal. Kanske ställen också är det? Här kommer en länk för inspiration. Ingen aning om just denna passar.

https://www.tme.eu/en/katalog/?search=r ... order=DESC
DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Lödverktyg sammanfattning.

Inlägg av DennisCA »

Platis skrev:Billig 240v HAKKO FX-888D ; http://www.batterfly.com/shop/stazioni_ ... ko_fx-888d :)

Även en del annat i HAKKO väg som är intressant bl.a en ny "desoldering gun" för 240v!
Jag löder inte mycket men jag har haft denna i något år nu och gillar verkligen den. Jag hade en Lidl förr och det är som natt och dag.
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Lödverktyg sammanfattning.

Inlägg av gkar »

Min gamla lödpenna har gett upp och jag söker något modell bättre som har värmeelementet i spetsen, inte ett par cm ifrån på skaftet. Den skall gå att köpa i Sverige och vara av känt fabrikat.
Gärna någon RF-värmd. Jag funderar på en Metcal, PS-900 eller MFR-1110.
https://se.farnell.com/metcal/ps-900/so ... dp/1560738
https://se.farnell.com/metcal/mfr-1110- ... tcal%20mfr

Alternativt något annat.
Vad finns det för vettigt?
superx
Inlägg: 1127
Blev medlem: 19 juni 2012, 23:28:16
Ort: Linköping

Re: Lödverktyg sammanfattning.

Inlägg av superx »

Jag har bara använt Metcals MX500 och STTC-spetsarna. Dessa jobbar med 13MHz och är grymt bra. Har även kört med spetsar och tång från Thermaltronics till Metcalstationen och de funkar också bra, så kanske kan Thermaltronics MX500-kompatibla enhet vara något?

https://www.tme.eu/en/details/tmt-9000s ... altronics/
SeaGull
Inlägg: 107
Blev medlem: 2 april 2010, 14:37:29
Ort: Gästrikland

Re: Lödverktyg sammanfattning.

Inlägg av SeaGull »

Har sedan ca. 5 år en billig Kina lödstation. Fick köpa en ny spets, för den som följde med var bara skräp. Men sedan har den fungerat perfekt, tills igår.
Använder bara fuktad svamp. Fick nu nån oxid på spetsen som inte går bort, går inte längre att löda.
Går det att överhetta spetsen? Eller vad har hänt?
Min förra lödpenna använde jag i 20 år, och spetsen var fortfarande som ny.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Lödverktyg sammanfattning.

Inlägg av mrfrenzy »

Rulla av cirka en meter blyat lödtenn med bra fluss.
Smält detta på spetsen så långt ut som möjligt, när det blir fullt så torkar du av på "skurbollen".
Du kommer märka att efterhand blir en större och större yta av spetsen "förtennad".
När tenn fastnar på hela spetsen så fungerar det att löda igen.
Detta får man göra ibland på kinaspetsar.

Det finns en anledning till att jag föredrar Weller...
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Lödverktyg sammanfattning.

Inlägg av swesysmgr »

Stannol tip activator.PNG
Weller tip activator Kjell.PNG
Tycker aktivatorerna fungerar OK om man vill ta bort oxid snabbt, om spetsarna är spetsarna billiga är det nog mer ekonomiskt att köpa en ny.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
kozmos
Inlägg: 10
Blev medlem: 28 januari 2020, 08:33:43

Re: Lödverktyg sammanfattning.

Inlägg av kozmos »

Jag behöver lite hjälp i mitt sökande då jag har gett upp hoppet om min gamla stannol 30w som kommer från byns järnhandel, den har gett mig tillräckligt med frustration :lol:

Jag är absolut ingen expert utan en hobbyist men vill ha något som fungerar som lite allaround, allt från större kablar runt 5 mm2 till mindre kablar och pcb lödning.
Kan tänka mig att lägga 0-4000SEK minus tillbehör sålänge det är något jag blir nöjd med och kan ha länge :)
Har sneglat lite på en JBC CD-2BQE för 3900kr är det något som skulle fungera bra eller finns det bättre alternativ?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Lödverktyg sammanfattning.

Inlägg av Glenn »

Känns lite onödigt att gå från "skräp" till nåt för 4k, men visst har man pengar så.

Jag skulle nog antingen köpt en beggad station typ weller, eller en kinesisk hakko-klon, eventuellt med en original hakko-spets.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Lödverktyg sammanfattning.

Inlägg av tecno »

Håller helt med föregående = waste of money!
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Lödverktyg sammanfattning.

Inlägg av Glenn »

Typ en sånhär menade jag med hakko-klon:

https://www.ebay.com/itm/MINI-OLED-Digi ... 3671477312

Finns även i byggsayts, och i kit med hållare för lödpennan osv.
kozmos
Inlägg: 10
Blev medlem: 28 januari 2020, 08:33:43

Re: Lödverktyg sammanfattning.

Inlägg av kozmos »

Ja den kanske är overkill för mig det är ju därför jag frågar och har satt ett prisspann från 0-4000sek, jag skulle lika gärna köpa något för 500sek hur mycket pengar jag har eller hur mycket pengar jag spenderar är irrelevant i frågan.
Är det inte vanligt att man brukar byta ut något som man upplever är skräp till något bättre, låter ju som jag kan fortsätta löda med min skitstation som jag använder tillräckligt ofta för att den ska gå mig på nerverna.

Jag ska hålla ögonen öppna efter en beg weller som inte är lika effektsvag, jag har tittat på quicko innan men allt med hackospetsar går bort för mig då jag inte hittat någon återförsäljare till spetsar i EU som säljer till privatpersoner.
Castor
Inlägg: 1980
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Lödverktyg sammanfattning.

Inlägg av Castor »

Både Swechtrading och Elektrokit säljer lödstationer för runt 600:--, någon som köpt kanske kan berätta om de är OK.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Lödverktyg sammanfattning.

Inlägg av Glenn »

En "vanlig" wellerstation är väl på 80W har jag för mej, det räcker för det mesta om man inte ska börja löda jättekablar eller batteripackar.

Ingen aning om nån säljer hakkospetsar inom EU men det borde finnas.. en fördel med weller är ju att man kan köpa på tex elfa :)
Senast redigerad av Glenn 28 januari 2020, 12:06:28, redigerad totalt 1 gång.
kozmos
Inlägg: 10
Blev medlem: 28 januari 2020, 08:33:43

Re: Lödverktyg sammanfattning.

Inlägg av kozmos »

Jo Weller spetsar är lättare att få tag i, den lokala järnhandel där jag bor kan ta hem det mesta till Weller, det är väl hakkos specialspetsar som verkar vara lite töligare, jag har då inte hittat någon återförsäljare i EU.
Jag hade förmodligen redan ägt en quicko stm32 annars.

Skulle vara om man lyckas hitta en Weller 80w beg men är i ganska akut behov av en annars verkar ju inte nypriset ligga långt ifrån jbc stationen så det va väl lite därför jag länkade den :)
Castor skrev:Både Swechtrading och Elektrokit säljer lödstationer för runt 600:--, någon som köpt kanske kan berätta om de är OK.
Ska kika där!
Skriv svar