De samköpta labbaggregaten PS-305D

blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: De samköpta labbaggregaten PS-305D

Inlägg av blueint »

Någon som kan fånga överspänningen i startögonblicket på oscilloskop .. ?
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: De samköpta labbaggregaten PS-305D

Inlägg av v-g »

Ja den som har ett digitalt dito ;)

Kanske till hösten är man ägare av ett sånt, givetvis enbart för denna uppgift :D :vissla:
Användarvisningsbild
kimmen
Inlägg: 2042
Blev medlem: 25 augusti 2007, 16:53:51
Ort: Stockholm (Kista)

Re: De samköpta labbaggregaten PS-305D

Inlägg av kimmen »

Jag har lyckats titta på liknande saker på analogt oscilloskop, är man redo på att det kommer något så går det faktiskt bättre än man först tror!
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: De samköpta labbaggregaten PS-305D

Inlägg av PeterH »

Väcker en gammal tråd då jag har tagit mig tid att titta på detta lite grann... I mitt fall finns ingen spik vid påslag men däremot vid avslag, aggregatet är riktigt snabbt att gå från 0V till 32,4V (max) trots att relän skall växla/slå till vid tre tillfällen :tumupp: Som man kan se från skärmdumpen nedan tar det runt 68ms att komma upp till spänningen...

Bild

Det problem som är konstant är en kraftig spik vid avslag, varje gång man slår av det kastar aggregatet ur sig en spik på ca:15V vilket vid max ger en total utspänning på nästan 48V :shock:

Bild
Bild

Som bilderna nedan visar varar spiken i ca: 36ms innan spänningen börjar dala. (varför den ger ett flackt tak i 36ms kan man fundera på, kanske någon komponent ofrivilligt begränsar till just 48V tills laddenergin börjar avta?)

Bild

Spänningen enligt scopet ligger bra nära den spänning som displayen visar :)

Bild
Bild

Det tar ca: 2,5 sek. innan aggregatet gått ner till 0V men det är väl inte helt ovanligt på diverse olika nätaggregat...

Bild

En annan fundering, kom det fram någon gång vad omkopplaren "AMPS Hi/Low" egentligen har för funktion? Jag menar varför skulle man inte alltid vilja ha den på max, man strömbegränsar ju ändå? Jag skulle förstå det bättre om det var så att "Low" gav ett större spänningsområde och att "Hi" istället begränsade utspänningen, men det verkar ju inte göra någon skillnad alls? :humm:
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: De samköpta labbaggregaten PS-305D

Inlägg av blueint »

Okej att använda bilderna på wikin?
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: De samköpta labbaggregaten PS-305D

Inlägg av Borre »

Olika områden, 0-2.5A och 0-5A, mer finkänslig inställning på det lägre området med andra ord.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: De samköpta labbaggregaten PS-305D

Inlägg av PeterH »

Blueint: helt okej.

Borre: är det allt? Så exakt är det väl sällan man behöver justera en strömbegränsning så att det motiverar en extra knapp på fronten (finns ju ändå "coarse" och "fine" rattar...) Vore bättre med valet "hög ström-låg spänning" och "låg ström-hög spänning".
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: De samköpta labbaggregaten PS-305D

Inlägg av v-g »

Pga spiken i avstängning så drar jag alltid ut kablarna ur agget innan jag stänger och har dem aldrig i när jag slår på. Brände en LED pga denna spik en gång, sen en till för att ta reda på vad som dödade den första :vissla:
sneaky
Inlägg: 1621
Blev medlem: 22 juni 2009, 18:38:42

Re: De samköpta labbaggregaten PS-305D

Inlägg av sneaky »

Även jag har brännt en LED med det där agget och därför används det inte längre. Jag litar inte på det helt enkelt. Lite trist.
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: De samköpta labbaggregaten PS-305D

Inlägg av v-g »

Använder agg. mitt ofta och jag gillar aggregatet som sådant, men just strömspiken är ju lite irriterande.

Är det ingen med lite kompetens som kan slita upp skiten och kolla varför där blir en spik? Själv är jag dels för kass och sen har jag inte tid riktigt heller.

Jag tippar på att styrspänningen bryts till den spänningsreglerande kretsen på något vis så att den slår i taket. :humm:

Å fjärde sidan kanske ingen erfaren köper billigt nätagg :D
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: De samköpta labbaggregaten PS-305D

Inlägg av Meduza »

Kör rätt ofta med PS-305 agget till mindre kritiska applikationer, för att testa LEDs och spänningskänsliga saker finns det ett gammalt analogt B&O-agg som inte har några jobbiga spänningsspikar och som jag litar mkt mer på :)
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: De samköpta labbaggregaten PS-305D

Inlägg av PeterH »

Ser okej ut, det som möjligtvis är överkurs är dom två bilderna på näst sista raden (dom som visar att spänningen ligger nära uppmätt värde) eftersom det redan har gjorts omfattande mätningar på hur väl spänningen stämmer med displayen 8)
Rolf Zetterberg
Inlägg: 975
Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
Ort: sverige

Re: De samköpta labbaggregaten PS-305D

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Undrar om ni inte kan ha nytta av det här schemat på "lillebror" PS-303D?
http://rapidshare.com/files/420317198/n ... PS303D.pdf
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: De samköpta labbaggregaten PS-305D

Inlägg av PeterH »

:tumupp: Alltid bra att ha schema, ser ut att stämma ganska bra trots att det är lillebror...
Skriv svar