Vilket klipp!

Användarvisningsbild
PaNiC
Inlägg: 2565
Blev medlem: 15 augusti 2003, 22:16:15
Ort: Skånelandet

Vilket klipp!

Inlägg av PaNiC »

Köpte fyra oscilloskop på BDEs loppis. Fick igång ett idag. Har inte testat de andra så noga men för 50kr/st var det ju ett klipp även om detta är det enda som fungerar.
Proben inhandlades billigt på eBay.

Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Ohojsan...det var inte dåligt det.
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Tufft, får säga grattis.

Om du får igång ett till kan jag köpa det.
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Jag har ett likadant ståendes här på mitt skrivbord. Fick det ifrån skolan.

Fungerar toppen och jag har inte märkt några brister på det än. (skulle isf. vara att det tar en he*vetes massa plats)

Finns det inga "billiga" lösningar till PC? CYR, se till o få kart ditt nu o börja sälja/släpp ritningar :)
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

fattar inte att oscilloskop måste vara så dyra. Man borde ju kunna bygga enkla varianter som passar oss vanliga dödliga. Jag menar 20mhz, någorlunda noggrannhet och enkel kvalitet. Man borde ju kunna komma under 1000 spänn tycker jag. Oscilloskop är ju mycket viktigt vid utvecklande av våra underbara projekt :)

jag gillar dom vi har i skolan. http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?v ... k=5024.htm :)
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> EagleSpirit

Antagligen för att det krävs oerhörd nogrannhet i ett oscilloskop. Även om du nu skulle köpa dig ett "budget" som vara kan lite basic "oscilloskoperande" ( :wink: ), så tröttnar du nog snabbt på att den saknar en del specialfunktioner.

Heldigitala oscilloskop tycker jag borde slå igenom på riktigt snart, de borde ju vara billigare och enklare att bygga än gamla hederliga analoga!? Även om jag än så länge föredrar analoga för den höga "hands-on"-känslan jämfört med datoroscilloskop.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

lite svårt att göra ett oscilloskop helt digitalt eftersom det mäter analoga signaler :P De jag länkade till är ju digitala. Strax över 100mm djupa bara. Man kan ställa in hur mycket man vill med knapparna på det känns det dom. I en sån är det väl timingen och A/D delen som är det dyra. Och skärmen iofs :roll:

I många fall behöver man ju bara spänning, tid och trigger på ett oscilloskop. Tycker det borde vara enkelt. Det är som att ha en multimeter som bara klarar spänningar och resistanser på någorlunda bra nivå för 100 spänn.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Inlägg av arvidb »

EagleSpirit skrev:*snip* Jag menar 20mhz, någorlunda noggrannhet och enkel kvalitet. *snip*
Men 20 mHz (millihertz) vore väl inte särskilt användbart? :D

Arvid
Robert Nielsen
Inlägg: 700
Blev medlem: 23 augusti 2003, 20:42:38

Inlägg av Robert Nielsen »

Arvidb> Då ska det vara milliHertz och inte millihertz
Användarvisningsbild
PaNiC
Inlägg: 2565
Blev medlem: 15 augusti 2003, 22:16:15
Ort: Skånelandet

Inlägg av PaNiC »

Nu har jag testat de andra lite också.

1: Trig kass, jättebra rör
2: Under 1ms/div går inte, superbt rör, tråkiga potar, linjerna är för korta och gungar
3: Opålitlig trig, bra rör, eventuellt för känsligt.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Då kan du ta en av dom sopiga och göra en klocka av.

Ta en PIC/AVR, koppla in 2 st D/A-omvandlare och koppla in dessa på X och Y-ingångarna på skåpet. Skicka sedan ut lämpliga värden på D/A'na för att 'rita' upp klock-siffrorna på skärmen. Har du en Z-ingång på skåpet kan du även stänga av strålen mellan siffrorna.

Extremt nördigt.... :-)
Användarvisningsbild
PaNiC
Inlägg: 2565
Blev medlem: 15 augusti 2003, 22:16:15
Ort: Skånelandet

Inlägg av PaNiC »

Skulle man kunna göra ju :). Frågan är om jag vill ha en 40cm lång klocka.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Ja, det är ju inget som man vill ha som ett armbandsur iallfall...
-Ursäkta, har ni ett eluttag här i närheten, jag ska kolla vad klockan är. :-)

Men stående på en hylla i ens elektronikhörna/rum så är det en ovärdelig prydnad för varje elektronikpulare.... Eh... eller kanske inte det nej...
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> matseng

Jag tyckte det var en cool idé! :D
Att bara lyckas rita några random "maskar" på skrämen via ett egenknåpat program och en µC skulle ju lätt konkurrera ut lavalampor och annat mainstream myspys! :lol:
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Inlägg av arvidb »

Robert Nielsen skrev:Arvidb> Då ska det vara milliHertz och inte millihertz
Faktiskt inte :).

Enheten hertz har fått sitt namn efter personen Heinrich Hertz och förkortas Hz, men skrivs med liten begynnelsebokstav, precis som bel (i decibel) och henry (H, induktans). Läs mer om stora/små bokstäver och SI-enheter här: http://www.writersblock.ca/tips/monthtip/tipnov97.htm

Arvid
Skriv svar