PC oscilloskop???

olssoninc
Inlägg: 69
Blev medlem: 8 maj 2004, 10:41:08
Ort: Mitten av sverige

PC oscilloskop???

Inlägg av olssoninc »

Har funderat ett antal gånger på att bygga mitt eget oscilloskop till via antingen parrallell porten eller USB. Själva elektroniken är nog inga problem men jag kan tänka mig att mjukvaran böra vara hyffsat avancerad för att få triggning och andra funktioner att fungera.

Även andra funktioner som multimeter, Spectrum analyzer, räknare osv.

Så det jag tänkte vi kunde försöka lösa med denna tråd är ifall någon känner till färdiga kopplingsscheman på oscilloskop med medföljande programmvara.

Fast igentligen räcker det med att hitta programmvara man kan använda till eventuell egen konstruktion.

Noggranheten för mig är inte det viktigaste utan framför allt att kunna se hur signalen ungefär ser ut 8- 10- bitar borde räcka ganska långt!


//olssoninc.
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Jag har ett till ljudkortet, funkar dugligt för mina behov iaf, när jag inte har mitt hp igång.
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

PC scope är mitt stora pågående projekt, men jag har inte kommit så värst långt på mjukvarusidan. Triggning är ett hårdvaruproblem såvida man inte nöjer sig med väldigt låg samplingshastighet. Det svåraste med mjukvaran är nästan att få till ett smidigt och användbart användarinterface. Plotta lite data eller köra en FFT kan man ju alltid göra, men det ska vara smidigt att använda för verkliga mätningar också...

En färdig lösning med medelmåttig prestanda är bitscope (http://www.bitscope.com). Ritningar och mjukvara finns att ladda ner...
olssoninc
Inlägg: 69
Blev medlem: 8 maj 2004, 10:41:08
Ort: Mitten av sverige

Inlägg av olssoninc »

cyr

Du sa att triggningen ligger i hårdvaran??. Hur fungerar det egentligen? och vilken parameter skall ändras för att kunns justera triggningen???

Har du funktioner för auto triggning på ditt kort också???

//olssoninc
olssoninc
Inlägg: 69
Blev medlem: 8 maj 2004, 10:41:08
Ort: Mitten av sverige

Inlägg av olssoninc »

zeus!!
Det du har till ljudkortet hur höga spänningar kan du mäta med det??

Du har ingen länk där man kan kolla på den konstruktion du använder??
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

http://www.alltomelektronik.com/download.html

De programen kör jag, finns nog bättre.

Vad ljudkortet klarar beror på vad det är för märke och modell. Har itne testat, har det bara för att kolla signaler typ pwm, detta är bara när ajg vill spara det på datorn. Annars är det vanliga bättre, men det ska snart åter till skolan.

Nästan så man får köpa ett helt eget.

Glöm inte att ha säkringar bara, så du inte råkar bränna ljudkortet eller i värsta fall hela datorn.
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Någon förresten som har AoE nummer 5-00?

Se så jag inte missat något viktigt.

"Testutrustning i en PC. Oscilloskop, gen, frekv räknare" heter artikeln.
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

olssoninc skrev:cyr

Du sa att triggningen ligger i hårdvaran??. Hur fungerar det egentligen? och vilken parameter skall ändras för att kunns justera triggningen???

Har du funktioner för auto triggning på ditt kort också???
Min trig ligger i styrelektroniken, i FPGAn som har hand om nästan allt digitalt.

Den samplar kontinuerligt till ett minne (som fungerar som en cirkulär buffer). När den triggat så räknar den ner ett visst antal ytterligare sampel och slutar sen sampla. Datorn läser ut de sampel den är intresserad av och startar sen om processen. Eftersom den samplar mer än 100ggr snabbare än datorn kan läsa ut så går det inte att sköta triggningen på datorn...

Just nu har triggen bara en komparator som helt enkelt jämför datan från AD-omvandlaren med ett inställd värde och triggar när det värdet passeras antingen uppåt eller neråt (alltså vanlig nivå/flank trig).
olssoninc
Inlägg: 69
Blev medlem: 8 maj 2004, 10:41:08
Ort: Mitten av sverige

Inlägg av olssoninc »

Häftigt!

Om vi ska utveckla detta med oscilloskopen via ljudkortet:

Zeus påpeka att det var viktigt med säkring för att skydda ljudkortet..

Det känns som att det borde finnas lite mer avancerade lösningar till ljudkortet där man kan dela ner spänningen för mätning av högre spänningar.

Hur hög spänning har du mätt utan att ljudkortet har gått sönder zeus???



//olssoninc.
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Det går nog att göra det hur avacerat man vill.

Jag har mätt 12v och några mA.

Den mäter snabbare än jag först trode, men jag är inte så jäkla haj på sånt här, så om ni börjar ställa massa frågor om olika saker kommer jag nog bli ganska ställd. :o :?

Jag är nöjd om det funkar till det jag ska ha det till och det gör det. O=)
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Satt själv och sökte lite engående detta för ngn vecka sedan.

Hittade en heldel projekt som körde med 8-bitars A/D direkt på lpt-porten.
Men hur många samples/sekund klarar porten?

Just nu är jag i behov utav en logikanalysator till datorn. Borde vell fungerar ganska fint den oxå på lpt´n?
Eller ett oscilloskops program som är snabbt och kan lagra data. (Minnesoscilloskop)


HÄR finns en sida med ett gammalt program. Skall tydiligen klara ganska höga hastigheter "Sampling at up to 1 million samples per second, depending on your hardware."
Men det ville inte fungera i varken WIn2k3 eller win98. (trots PortIO i win2k3)

Finns det något annat?
Digger
Inlägg: 89
Blev medlem: 26 oktober 2003, 10:27:56
Ort: Norrköping

Inlägg av Digger »

Jag har använt det här programmet. Det bästa gratisprogrammet jag har stött på trots sin ålder.
http://polly.phys.msu.su/~zeld/oscill.html

Det bästa med denna typ av PC-oscilloskop är att de är billiga :) Dessutom har de en rätt bra tidsnoggranhet. Nackdelarna är att de bara mäter AC mellan 20-20kHz, inte har så bra spänningsnoggranhet och att de klarar att mäta max. 2V eller något i den stilen och att de belastar mätkrestsen en hel del (går iofs att lösa enkelt med ett motstånd i serie med oscilloskopet). Brukar finnas skydd för överspänning på ljudkort så man kan nog stoppa in upp emot 10V skulle jag tro. Vågar inte prova!
olssoninc
Inlägg: 69
Blev medlem: 8 maj 2004, 10:41:08
Ort: Mitten av sverige

Provade oscilloskop programmen på ljudkortet

Inlägg av olssoninc »

Provade de olika oscilloskop programmen på ljudkortet fungerade sådär!! Testade även sinus generatorn (den som zeus tippsade om från allt om elektroniks hemsida) via ljudkortet och mätte med en annan dator fungerade inte alls så bra tror det är någon bugg i programmet som genererar sinusgeneratorn.

Det känns även att man blir lite begränsad med dessa program till ljudkortet eftesom man inte kan mäta likspänningar... hmm.

Vill verkligen ha ett oscilloskop men jag känner att jag inte har flera tusen över till det. Får väll besöka alla sveriges loppmarknader så kanske jag också hittar ett för 30 kr vilket någon annan här på forumet hade gjort!
henkebenke
Inlägg: 515
Blev medlem: 31 maj 2003, 10:42:37
Ort: Helsingborg

Inlägg av henkebenke »

Kolla på tradera, där ligger för tillfället 3 st för 400:- st.
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Tyng 2ggr på mute när du ställt in frekvensen. Då fungerar det!
Skriv svar