Oscilloscope

Ztefan
Inlägg: 52
Blev medlem: 27 februari 2004, 23:30:04

Oscilloscope

Inlägg av Ztefan »

Kanske en dum fråga men vad använder man ett sånt till egentligen? Kontrollerar man spänningen, typ ser så att det inte finns några ojämnheter eller vad? Är det lämpligt att ha ett sådant som hemmapulare?Ska visst underlätta felsökning har jag hört.
Hur många av er har ett?
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor
Inlägg: 448
Blev medlem: 2 juni 2004, 09:06:43
Ort: Lund

Inlägg av Earendil »

Ingen dum fråga! Men som ett bra tips vid sådana här allmänna frågor - allt finns på Google!

Gå in på www.google.se, skriv "vad är ett oscilloskop" i rutan, och tryck enter :D Där står en hel del intressant.

Allmänt kan man säga att den som bygger eller lagar prylar med mikroprocessorer eller analog elektronik med vågor, t.ex. oscillatorer, ljudgeneratorer, förstärkare med mera har nytta av ett oscilloskop.

Tyvärr är de inte gratis. De enklaste sorterna kan fås för ett par tusenlappar (Velleman), men de klarar inga höga frekvenser. Ska man ha bättre grejer så rinner tusenlapparna iväg...

Fråga gärna mer!
Ztefan
Inlägg: 52
Blev medlem: 27 februari 2004, 23:30:04

Inlägg av Ztefan »

Ok, tack för svaret. Hittade en hel del information som jag ska plöja igenom. Men det verkar finnas en mängd olika specifikationer på instrumenten, desto högre frekvens man kan mäta desto bättre eller? Dom enklaste modellerna verkar ha en kanal medans dom dyrare har fler (åtminstone två vad jag har sett). Vad är fördelarna med det?
Om man ska köpa ett begagnat instrument, vad bör man då tänka på?
Rent generellt, vilka frekvenser bör det täcka, antal kanaler osv..
Har sett en del annonser på begagnade oscilloskop för några hundralappar, men dom kanske inte är nåt att ha?
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor
Inlägg: 448
Blev medlem: 2 juni 2004, 09:06:43
Ort: Lund

Inlägg av Earendil »

Generellt kan man säga att ju högre frekvens de klarar (bandbredd), desto bättre.

Fördelen med att ha två kanaler (eller fler) är att du kan fånga upp snabba förlopp på en signal som utlöses av en händelse på en annan. Anta att du har en elektronikpryl som på sin ingång får en extremt kort puls en gång varje sekund, och som svar på denna skickar den ut en snabb signal på någon millisekund på sin utgång. Då kan du ansluta första kanalen på oscilloskopet till ingången och andra kanalen till utgången. Sen kan du säga åt oscilloskopet att "fånga 5 millisekunder av signaler på andra kanalen när du får in en puls på första kanalen". Hänger du med?

Jag är ingen expert på oscilloskop, men skulle jag köpa ett, så skulle jag satsa på ett digitalt, med minne. Det känns tydligare och är ofta lättare att hantera (men inte alltid). Jag skulle vilja ha två kanaler, just för att kunna göra sådant som jag beskrev ovan.

Vad gäller frekvens, så beror det på applikationen. Om du ska felsöka i en gitarrförstärkare, där signalen är hörbart ljud plus brus och övertoner så räcker det ju teoretiskt med 100 kHz så då kan du ta vilket som helst, i princip.

Men i digitala applikationer där klockfrekvensen kan vara 20 MHz (i hemmaprojekt som beskrivs på det här forumet) så är det i princip så att ju mer desto bättre, även om 20 MHz nog räcker ganska långt.

Kunde jag köpa ett oscilloskop för några hundralappar, så skulle jag nog å andra sidan kunna köpa vilket som helst, för man har alltid nytta av dem!

Är det några oscilloskops-fetischister som kan komma med mer insatta kommentarer?
Ztefan
Inlägg: 52
Blev medlem: 27 februari 2004, 23:30:04

Inlägg av Ztefan »

Aha nu börjar det klarna lite 8) Har jag förstått rätt om jag antar att det är en fördel att ha 2 kanaler om man ska göra mycket mätningar på mikrokontroller?
Återkommer med fler frågor när jag läst på lite mer :wink:
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor
Inlägg: 448
Blev medlem: 2 juni 2004, 09:06:43
Ort: Lund

Inlägg av Earendil »

Japp, jag skulle klart rekommendera två kanaler. Man kan i många fall få till triggning med bara en kanal, men det kan vara knepigt och man kanske inte får ut exakt det tidsförlopp man helst hade viljat titta på. Man kan till exempel missa början på förloppet, därför att man tvingas trigga på själva signalen istället för att trigga på signalen som utlöser signalen, om du förstår vad jag menar :D I detta fall förlorar man lätt värdefulla mikro/millisekunder...
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Fast om det är ett digitalt 'skåp så kan man med allra största sannorlikhet även visa det som hände en stund innan triggern, så trigga på ena kanalen för att sampla den andra-argumentet faller lite där.


Ska man mäta på digitala/microprocessorbaserade byggen vill man helst ha ännu fler kanaler än två. Då är det en logikanalysator som gäller. Jag köpde en 32(?)-kanalig HP-grunka för en 10-12 år sedan. Många probar och många pengar vart det :-)
Ztefan
Inlägg: 52
Blev medlem: 27 februari 2004, 23:30:04

Inlägg av Ztefan »

Vad tror ni man får vara beredd att betala för ett begagnat 20 Mhz skåp med två kanaler? Lättare att lära sig om man kan omsätta teorin till praktik.
Har tyvärr ingen i bekantskapskretsen som har ett som man kan få "leka" lite med heller. Hmm vid närmare eftertanke har jag ingen jag känner som är intresserad av elektronik överhuvudtaget :oops:
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1646
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

Om du vill köpa begagnade Oscilloskop så kan jag rekommenderaTradera.se

Och angående priset, om man har tur så kan man få ett för under 100kr men normal priset är ca 500-1000kr för ett 20 Mhz.
FlashGordon
Inlägg: 22
Blev medlem: 18 juni 2004, 01:06:01

Inlägg av FlashGordon »

Jag funderar på att skaffa en Handyprobe på http://www.tiepie.nl/pages/uk/hprobe2.html som mitt första (halv)-oscilloskop. Tror ni att det är en dum idé?

Den kostar 1900 + moms i Danmark och hör alltså till de allra billigaste halv-oscilloskop jag hittat.

Jag är mest intresserad av att logga datakommunikation, att undersöka vad olika kretsar skickar ut för data. Mest för att labba och lära alltså. Alternativet till ett oscilloskop vore att använda PCns comport direkt. Men Handyprobe har två fördelar:

- Med 1 MS/s (megasamples per sekund) eller 20 MS/s för några hundralappar till, så klarar den av mycket mer än comporten hinner med. Många enklare IC-kretsar, som t.ex. I2C-bussar, tycks ligga runt 100 kbit/s, varför 1 MS/s är tillräckligt för att logga detta.

- Den kan mäta upp till 400 volt med 8 bitars upplösning, alltså i 256 steg. Comporten kan ju bara skilja hög från låg, givet att hög är ca 5 volt... Handyprobe kan vid triggning skriva 65536 samplingsdata till en textfil. Inte mycket, men tillräckligt (motsvarar ett par kilobyte om man har 4 samplingar per bit). Mjukvaran suger, men än sen, det är bara en dataserie man vill få ut av det hela.


Det man hittar först när man söker efter PC-oscilloskop eller data loggers, är ADC-40 för 1100 + moms på Elfa. Men den klarar bara 20 kS/s, en femtiondel/tusendel av Handyprobe och faktiskt en bra bit mindre än comporten! Dessutom så tar den inte mer än 5 volt, även om man kan använda spänningsdämpare så klart. Men det är inte mycket som ADC-40 kan göra som inte en naken comport kan göra!

Frågan är, bör jag jaga efter ett begagnat oscilloskop när jag som nybörjare är ett lätt offer? :p Finns det andra enkla oscilloskop för under 3000 kr? Är det helt tokigt att använda oscilloskop för att logga datakommunikation från okända IC-kretsar i t.ex. diverse hushållsapparater?
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Vad man ingentligen vill ha för att se allting lättöverskådligt är en logikanalysator.
Den fungerar ju som ett oscilloskop men har flera kanaler. (minst 8 lämpligtvis)
Det finns inga fina logikanalysator byggen?

Problemet är ju att man helt plötsligt får datamängdenx8 om man vill logga 8kanaler vilket minskar hastigheten avsevärt.
Skriv svar