Borra kretskort

Ztefan
Inlägg: 52
Blev medlem: 27 februari 2004, 23:30:04

Inlägg av Ztefan »

Ok det låter bra zeus, är det en 555:a som är "hjärnan" i kretsen eller?
Kikar efter en lämplig chuck nu, finns ju en sats på elfa med chuck och spännhylsor för runt hundringen den ska monteras på 2.2 mm axel, axeln på min motor verkar vara runt 2mm kanske lite grövre (har inget skjutmått så jag kan inte mäta exakt)
Men kanske ändå blir tvungen att använda mig av nån form av utväxling, jag kan stoppa den lätt med fingret vid 4.5 V iaf.
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Tagit direkt från en borrmaskin, så jag har ingen anning, går ej att öppna, eller ska jag bruka våld? Nu är det som en pistolknapp med kablar från den. 2 till batteri, två till diod och tre till transistor med kylfläns.'

Om du kan stoppa den med fingret är det nog lite klent...
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Jopp, den byggde på en 555:a.

Den var lite jävliga kablar bara, missade var två av dem ska sitta nu...

Jobbar på det.

Men om du ahr något kul att skicka istället(någon liten sak) kan du få den O=). Bra deal?
Ztefan
Inlägg: 52
Blev medlem: 27 februari 2004, 23:30:04

Inlägg av Ztefan »

Zeus: Nåt speciellt du skulle vilja ha? Mitt "skrotupplag" är inte speciellt omfattande än, men jag jobbar på det :wink:
Men det är ingen panik med kretsen än på ett tag iaf jag måste lösa det där med utväxlingen på nåt sätt först.
Nåt tips på hur jag ska få till det? Det bör väl funka som på den gamla goda tiden då man trimmade moppar. :D Ett litet drev på axeln till motorn och en axel med ett större drev på där chucken sitter så blir den starkare va? Men hur blir det då med stabiliteten? :humm:
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

desto långsammare slut-axeln snurrar i förhållande till begynnelse varvtalet dessto högre vridmoment får man, precis som du sa.

Det borde gå att få ganska stabild om man använder kullager och bra kugghjul.


det finns en hel uppsjö med formler för att räkna med om man vill ha fram olika mått och varvtal när man håller på med kugghjul..
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Tyvärr ser jag nu att ett ytmonterat mostånd är paj... kanske inte värt att försöka få igång.

Men det är väldigt lätt att bygga en själv. Annars kanske du kan börja med on/off.
Ztefan
Inlägg: 52
Blev medlem: 27 februari 2004, 23:30:04

Inlägg av Ztefan »

Ok jag hittade en krets som verkar lämplig här http://www.isk.kth.se/kursinfo/mekatron ... 555pwm.htm då jag har en 555:a liggandes.
Men vart får man tag i delar till utväxlingen då? Kanske lika bra att köpa en 6V DC motor på claes ohlsons i stället, den gör 12500 rpm för 59:-
Den bör väl ändå orka?
Robert Nielsen
Inlägg: 700
Blev medlem: 23 augusti 2003, 20:42:38

Inlägg av Robert Nielsen »

Du får nog sätta en transistor eller FET på utgången.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26384
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Är inte en FET en transistor? :wink:
Skriv svar