pc-oscilloskop. Vilket rekommenderar ni?

sniffer
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 oktober 2004, 13:48:19
Ort: Alingsås

pc-oscilloskop. Vilket rekommenderar ni?

Inlägg av sniffer »

HEj. Tänkte införskaffa ett pc-oscilloskop som jag kan ha till bärbara datorn när jag är ute om mätre triggergivare, knacksensorer osv på bilen.
Att åka omkring med ett dyrt stort heleligt oscilloskop för att kolla värden när amn kär käns inget vidare smidigt. Just därför vill jag ha något simpelt som man koplar till datorn för att få upp kurvorna.

SÅ nu frågar jag er KUNNIGA som jag allt tror att ni flästa här är... Vilket pc-oscilloskop bör jag välja? SKall inte vara något dyrt värsting pc-oscilloskop. Utan jag klarar mig gött och väl med de billigare. Skall ju som sagt bara mäta lite triggersignaler m.m. SÅ lite rekommendationer på prisvärda pc-oscilloskop skulle inte sitta fel. Någon modell som ni vet funkar bra osv? Och vart man kan köpa sig ett... ?

Tacksam för all hjälp :D
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26135
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Det första jag tänkar på är bandbredden. 10MHz är inget att ha, för att se just triggersignaler med skaplig timing ska du upp i minst 40MHz och gärna mer.

Sen bör det vara antingen automatisk eller manuell områdejustering på ingångssignalen då signalstyrkan kan variera kraftigt på olika signaler i en bil.

Hastigheten betyder att alla paralellportsgrejer är borta direkt, alltså återstår USB eller liknande.

Ska du mäta i en bil och kanske behöver längre levtid än laptop'ens batteri medger måste du se till att bil-till-laptop-laddaren är galvanisk isolerat mellan in- och utgången så att du inte få tråkiga jordslingor som kan ställa till det ordentligt vid lite otur.

Dessa krav betyder att t.ex. följande (från ELFA katalogen) duger:
ADC-200/100
ADC-212/50
ADC-212/100
PCS55A
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Jag pesonligen har alltid blivit besviken på PC-scop. Inget jag har testat har varit riktigt bra. Så mitt val hade varit att köpa ett TDS1002. Då får du ett 60MHz bra scop i skapligt smidigt format. Tyvärr bara 230V matning på det, men ett bra scop för skapliga pengar.



Eller om du bara vill ha ett enkelt billigt långsamt pc-scop

http://www.robotshop.se/catalog/product ... cts_id=115

eller ett billigt enkelt med display. Flukes ScopeMeter är i mitt tycke dyra och svåranvända, fast skapliga prestandamässigt. De har dock en trvlig tillbehörsats för fordonsmätningar som tyvärr kostar över 5000. INte så kul kanske, men många bilelektriknissar använder det så det torde vara bra för ändamålet.

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... k=6366.htm


Ett coolt instrument till skapliga pengear är annars:
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... =10312.htm

Så får du med OBD-2 på samma gång. Jag har dock inte testat det instrumentet själv, men ser lovande ut på specen.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Jag använder ibland LeCroy Xi på jobbet, de kan jag rekommendera, om du skulle ha en 100 papp över :wacko:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Den måste vara Oscilloskopens Rolls Royce :shock:

Hm, ingen som har något bra system för Lotto..? :D
sniffer
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 oktober 2004, 13:48:19
Ort: Alingsås

Inlägg av sniffer »

Fick föra nyligen att folk på motorstyrningsforum använder sig av ljudkortsingångarna mic/inline och via dessa mäter med oscilloskop-mjukvara i datorn så man får upp kurvorna.. Bland annat för att detektera spikningar från knacksensor. De tycker jag skulle vara kul att prova om de funkar. Men dom visste bara program för linux men inga på win. Någon här som känner till några. Är ju värt att prova då de inte är någon kostnad...
vikingen
EF Sponsor
Inlägg: 167
Blev medlem: 5 februari 2004, 15:39:43
Ort: Orust

Inlägg av vikingen »

Detta satt jag och lekte med igår senast:
http://www.zeitnitz.de/Christian/Scope/Scope_en.html

Lite synd bara att mic-ingången på laptopen bara är mono, jag skulle vilja ha två kanaler.

Det finns en tråd någonstans på forumet om det här programmet men jag lyckades inte hitta den.
sniffer
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 oktober 2004, 13:48:19
Ort: Alingsås

Inlägg av sniffer »

SItter också och kör med de programet. Men varför kör du inte line-in istället för mic ? Och miningången matar väll ut en viss mängd ström för att köra genom micen? Alltså är den ingången inte neutral... Eller är de en fördel att använda den pga att den matar ut spänning när man t.ex. skall mäta vissa givare utan tillkopplad spänning? Och i så fall. Vilken spänning handlar de om?
vikingen
EF Sponsor
Inlägg: 167
Blev medlem: 5 februari 2004, 15:39:43
Ort: Orust

Inlägg av vikingen »

Anledningen till att jag inte använder line-in är främst för att det inte finns någon på laptopen :P

Jag har egentligen bara testat hur programmet fungerar så jag har inte mätt på någonting riktigt. Jag funderar nämligen på att skaffa ett billigt usb-ljudkort så att datorn inte lägger av om man råkar koppla fel.
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Hej!

Har ett Velleman PCS500, är ganska nöjd med det, de enda nackdelarna är att det går via paralellporten vilket kan bli lite trixigt.

Andra nackdelen är att det var lite klurigt att få igång till linux, det finns bara mjukvara till windows så man måste köra den via Wine med extra wrapper för att allt ska funka.
Virror
Inlägg: 1025
Blev medlem: 28 april 2004, 11:03:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Har funderat på att bygga ett väldigt enkelt PC-ocsilloskop, inget avancerat som cyr's monster... Men bara för att kunna kolla hur signalen ser ut, vill man ha noggranna mätningar går man till skolan (universitetet). Borde inte vara så svårt att slänga ihop om man bara vill ha typ 1M samples/s?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Nej, det är inte så svårt. Det går med digitalpot som områdesväljare, en skapligt billig MAX 114 som A/D och en PIC som datamottagare. Lite trixigt att läsa in data paralellt med bara 5 klockcykler per sample, men det går. Minnesdjupet är inte det bästa heller så antagligen är det smarare att köra med ett SRAM och låta uP endast sköta minnesadressering, klockning, trigg och utläsninging. Det blir enklare att konstruera på det viset med blir en 100 lapp dyrare och lite större.
offe
Inlägg: 152
Blev medlem: 30 december 2003, 21:16:14
Ort: Stockholm

Inlägg av offe »

Kan instämma med mullemeck, har ett likadant skop som jag skaffade på elfas sportlovsrea (tack till prutvänlig personal på elfa) och det funkar bra för mina behov. Dock är det lögn i f*n att använda i Linux och wine vill jag bara inte använda. :?

Mullemeck: Pratade med supporten på Velleman om det fanns tillgängliga api:er eller specar på protokollet så man kunde skriva egen mjukvara men det var de inte alls intresserade av att ge ut om man inte var ett företag. Så just nu får det bli två burkar på labbordet.

/offe
rehnmaak
Inlägg: 2204
Blev medlem: 13 december 2005, 01:43:41

Inlägg av rehnmaak »

Du får väl vara lite kreativ... Offes Mät & Test....
Skriv svar