Mäta induktans?

Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Mäta induktans?

Inlägg av EagleSpirit »

Någon som vet hur man tar reda på en spoles induktans när man inte har en LCR mätare?

Jag har funderat på om man ska koppla upp en liten resonanskrets och sedan kolla vid vilken frekvens den toppar, men jag vet inte riktigt hur jag ska koppla då?

Är det möjligt att bygga en väldigt enkel variant av LCR mätare?
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

letade runt lite på internet och så kom jag på att man kan ju leta på www.epanorama.net

där hittade jag nästan direkt en utmärkt induktans mätare. Här nere ligger beskrivning och allt. Jag har alla delar som behövs hemma så jag ska etsa kretskort imorrn (är ju bra att ha en vid framtida bruk).

Hmm, undrar om jag har någon spole som jag vet induktansen på :?


http://www.web-ee.com/Schematics/Induct ... dapter.pdf
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Nu har jag byggt mätaren och testat, men tyvärr så är jag tvungen att fixa så att den klarar lägre induktans, och då måste jag skaffa en konding. :(

Här är iaf några bilder:
Bild

Bild

Bild

Bild
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Smidigt... får komma ihåg det när jag behöver mäta induktans nästa gång.

Fast iofs har jag funderat på att göra en LCR-meter baserat på en PIC. Nån gång.......
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

cyr skrev:Smidigt... får komma ihåg det när jag behöver mäta induktans nästa gång.

Fast iofs har jag funderat på att göra en LCR-meter baserat på en PIC. Nån gång.......
ja det skulle vara bra att ha, men jag orkade inte fixa en sån. Det enda jag behöver den här till är två spolar ungefär. Annars mäter jag aldrig spolar.
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Lite Off topic

Till EagleSpirit!
Jag har en sån multimeter som du har, fast version 10. Bara så du vet är det samma elektronik i dessa som den lite dyrare nummer 12, så om du tar och skär ut plasten på fronten (där du ristat in TL), så ska du se att du hittar en gömd gummiknapp och vips så har du fått fram en funktion för kapacitansmätning! Så har du sparat några hundralappar =)

Edit: haha, det var lite topic ändå, eftersom du ville ha en LCR mätare, hehe

/Johan
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Hade varit roligare om det hade visat sig att den hade dold induktansmätning :)
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

det var min pappas, han hette Tony Lindkvist.

Men jag har ju kapacitansmätning? Knappen som ser ut som en kondensator och det står µF bredvid? :P
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Jag kollade och knappen fanns där, men jag vågar inte öppna där riktigt. Kollade lite på nätet och där stod det att det var min/max knapp? Har man någon nytta av det?
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Hej!

ok, jag hade ju den billigaste varianten, så jag blev jätteglad när jag upptäckte att jag kunde få kapacitansmätning =)

Jag har aldrig använt max/min knappen faktiskt... så jag vet inte om den är så betydelsefull.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

hehe, det var bra.

Pappa kapade den där från jobbet :oops:
Goliath
Inlägg: 32
Blev medlem: 1 juni 2005, 22:16:06
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Goliath »

Om du har tillgång till funktionsgenerator och oscilloskop kan du göra så här...

Anslut en triangelformad spänning med topp till toppvärdet 5 Volt till en spole seriekopplad med en dekadresistor, ungefär 1 kohm. Studera med oscilloskop spänningen över dekadresistorn och spänningen över spolen vid säg 5 olika pulsrepetitionsfrekvenser. Sen kan du med hjälp av mätresultaten få fram spolens induktans :D

de här gjorde jag i skolan ;)
Skriv svar