Vilken av dessa två lödstationer skall jag välja?

xarragon
Inlägg: 88
Blev medlem: 3 maj 2006, 14:10:35
Skype: xarragon
Ort: Halmstad
Kontakt:

Vilken av dessa två lödstationer skall jag välja?

Inlägg av xarragon »

Hejsan, jag hade tänkt inhandla en enklare lödstation, och lyckligtvis hade de faktiskt rea på en Weller analog på Elfa. Mitt val står nu mellan den lite dyrare Wellern, och den billigare Solomon-stationen. Någon som har något råd eller erfarenheter? Jag läste i den klistrade tråden, och Solomon-stationen verkade ju rätt bra. Vad säger ni?

Weller-stationen (pris: 559 SEK + moms):
Lödstation WHS40/WHS40D

Solomon-stationen (pris: 482 SEK + moms):
Lödstation SR-976 ESD

Själv lutar jag lite åt Wellern, då prisskillnaden är en hundring bara. Jag kommer mest löda hålmonterad elektronik, men det blir väl antagligen ytmonterat så småningom. Någon som har något råd att ge, kanske att detta är en modell som är på väg ut eller så?

Hursomhelst, tack på förhand för er hjälp.
Mvh Martin Persson (aka "xarragon")
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23621
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Själv har jag Solomon stationen (vill inte strö salt i något sår men den såldes ut för ett antal månader sedan för 350:- och då passade jag på) och denna tycker jag hittills är den bästa som jag haft. Tycker den ha snabb uppvärmning, håller värmen bra och så är den ju också i ESD-säkert utförande som inte skadar. Har visserligen inte prövat den andra så jag vet inte hur den är men 100:- mer för 10W mindre effekt och utan något ESD-säkert utförande.. nja, jag håller mig nog till min Solomon. :) Sen tycker jag inte om Wellerns design, för kantig i min smak.

Sedan vet jag dock inte hur det är med lödspetsar till dom, Elfa hade senast jag köpte några av dom till min och då var dom så vitt jag kommer ihåg inte på väg att utgå eller så. Var ungefär någon månad efter jag köpt stationen så jag vet dock inte hur det är nu.
xarragon
Inlägg: 88
Blev medlem: 3 maj 2006, 14:10:35
Skype: xarragon
Ort: Halmstad
Kontakt:

Inlägg av xarragon »

Nu ligger man och oscillerar mellan valen... Enda anledningen till att välja Wellern är egentligen gammalt hederligt "märkesbögeri", då så pass många verkar svära vid Weller för liv och fosterland. Å andra sidan vet jag inte inte om en lågbudgetmaskin som den där är en Weller i sann bemärkelse.
Som Henry påpekade är det 10W mindre effekt, icke-ESD-säkert utförande och dyrare. Dessutom var det omöjligt att hitta någon recension av modellen ifråga. Solomon-modellen har ju dessutom gott om reservdelar. Plus att Wellern ser ut som ett tevespel från 80-talet.

Nåväl, jag får väl sova på saken. Tack för era svar.

Tillägg: Det verkar som Weller-stationen är på dekis hos Elfa, då samtliga tillbehör till den var markerade som utgående.
Användarvisningsbild
ashsama
Inlägg: 625
Blev medlem: 21 maj 2004, 13:56:54
Ort: Bålsta
Kontakt:

Inlägg av ashsama »

Att det är 40w betyder ingenting, min MLR-21 lödpenna är på 25w och den använder jag till nästan allt.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Jag gjorde som Henry och passade på när det var nedsatt pris på Solomon-stationen och jag är mycket nöjd.
- Blir snabbt varm.
- Behaglig lödpenna att hålla i.
- Billiga reservdelar, lödpenna och Keramiskt värmeelement för under 200:- + moms

Lycka till i ditt val!
Användarvisningsbild
cyberemil
Inlägg: 206
Blev medlem: 28 augusti 2005, 17:30:57
Ort: Johannishus

Inlägg av cyberemil »

Vi har Solomon-stationer i skolan, tycker dom är ok, förutom kabeln som kan vara något stel ibland.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Jag är lite besviken på värmen i min Weller VHS40, den duger helt enkelt inte att löda stora transistorer med, passar bättre till småpill.
Vet inte om det beror på dålig spets eller om det verkligen ska vara så här.
Skriv svar