Ska jag använda oscilloscope eller vad?

Sture
Inlägg: 5
Blev medlem: 21 mars 2006, 23:11:44

Ska jag använda oscilloscope eller vad?

Inlägg av Sture »

Får erkänna att jag inte är så inne på elektronik så jag hoppas dethär forumet blir min räddning på ett problem.

Hur överför man mekaniska vibrationer till elinpulser så att de kan mätas med oscilloscope?

Problemet är följande!

Jag håller på med små kolvar som ska roteras med högt varvtal. Kolvarna består av en kärna och en mantel i olika material, pga variationer i manteltjockleken kan kolvarna vara obalanserade.

För att mäta dynamiska balansen i kolvarna har jag tänkt låta dem rotera i ett luflager (lager som i kullager). Luftlagret består av en cylinder med innerdiametern lite större än kolvarna. Till cylindern leder tryckluftskanaler både till bottnen och sidorna vilket får kolven att rotera samtidigt som den hålls fri från cylinderns botten och sidor.

Antagandet är att vibrationer från obalanserade kolvar ska överföras till cylindern via det tunna luftlagret.

Hur mäter jag dehär vibrationerna och hur får jag reda på varvtalet?
Vad behöver jag för utrustning och tänkbar kostnad?

Sture
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1646
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

Om inte det enklaste fungerar (stroboskop, optokopplare mm) så kan man använda en piezoelektrisk accelerometer.

Piezo accelerometrarna är "själv försörjande" dvs det är bara att koppla en sensor direkt in på ett oscilloskop. Accelerometern kommer att skapa en spänning som är proportionell mot vibrationen.
exempel på piezoelektriska accelerometrar


Du borde kunna använda tex elfas ADXL 202, som är en piezoresistiv-accelerometer. Den är inte aktiv i sig själv utan måste spänningsmatas mm. Den har heller inte lika hög bandbredd eller noggrannhet.

Elfas accelerometer går på 400 kr, jag en svag aning att ett set med kalibrerade piezoelektriska accelerometrar går på ca 20000 kr. Vet inte vad en singel accelerometer gjord för industrin går på.

ps. ser att det finns ganska billiga piezoelektriska accelerometrar på Ebay.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23621
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Vet inte hur detta nu ser ut men varvtalet skulle du kanske kunna mäta med en vanlig tachometer som använder ljus?
Håkan Lager
Inlägg: 3
Blev medlem: 1 december 2005, 19:42:09
Ort: Linköping

Inlägg av Håkan Lager »

Hej Sture.
Du söker en balanseringsutrustning.
Jag Har jobbat en del med det.
Principen är att man snurrar föremålet och mäter obalansen vilket ger ett
värde.Steg 2 är att man sätter dit en känd vikt på ett gradtal av varvet och får ett nytt värde. Steg 3 är att instrumentet anger vikten du ska placera på rätt gradtal på din kropp.Inverterat kan du också ta bort material på din kropp.
Tänk lite på däckbalansering.
Men det behövs fler givare vid långa kroppar som snurras.
(Man mäter i flera plan.)
Häls. Håkan
PS JAG HAR ETT SÅDANT INSTRUMENT.
Sture
Inlägg: 5
Blev medlem: 21 mars 2006, 23:11:44

Inlägg av Sture »

Tack för svaren och ideerna!

Piezo accelerometrarna låter intressanta, jag tror nog att det blir sådana jag ska pröva, prisnivån verkar dessutom överkomlig på okalibrerade modeller.
Jag antar att jag får ut varvtalet samtididigt med en sån?

Jag hade varit inne på Håkans tankegångar men det föll eftersom:
-kropparna (kolvarna) som ska testas är relativt små, 6-6,5 mm i diameter och en max längd på 30 mm
-sorteringen ska gå hyggligt snabbt
-kropparna är runda på 0,001 mm när och ytan måste förbli opåverkad.

Noggranheten på mätningen är inte så kritisk eftersom jag inte behöver ett exaktvärde, det är bara avvikelser som är intressanta.


Vidare till oscilloscopet, vad rekomenderas enligt önskemålet PC-modell (lap-top), registrera minst två Piezo accelerometer kurvor samtidigt (gärna fler)?

Sture
Skriv svar