Turbo i multimetern?

Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det var mycket snällt. :)


Hm, nu blev jag ännu mer nyfiken..
Måste plocka isär multimetern igen och prova.

Återkommer med resultatet. :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Sorry för dubbelposten, men jag har resultatet. :)

Bytte SMD-motståndet mot ett 'vanligt' på 82kΩ.

Dokumenterade med videokameran hur multimetern uppförde sig innan modden, så det var lätt att jämföra.

När man ändrar från OFF till "V 600" utan testsladdarna anslutna till något så går det ungefär dubbelt så fort. Tidigare tog det lite mer än en sekund. (Ganska snabbt det också visserligen.)

En ändring från det högsta ohm-mätningsläget till "V 200m" utan att testsladdarna var anslutna till något, tog tidigare 2 sekunder. Nu går det på 1.5 sekund så där är det inte lika stor förändring.


Mätning då? För att få exakt samma mätnings-situation varje gång så var den inställd på ohm-mätning (2000k) sedan satte jag ihop mätsladdarna och tog tid tills det visade "0" i displayen. Där tar det nu 1 sekund. Nästan dubbelt så snabbt som innan.

Märkte ingen som helst temperatur-ökning på "epoxy-kretsen".


Betyg: Bra, med tanke på priset på multimetern och hur lätt det var att modda. Men lite snabbare reaktionstid hade varit fint.

Vågar man minska motståndet mer? :)
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23619
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Då kan jag berätta om mina resultat. Som du själv märkte så fungerade ju detta alldeles utmärkt. :) Själv satte jag dit en vridresistor på 1M så jag kunde se vad som hände. Jag anslöt en spänning som jag hela tiden varierade så jag kunde se om det blev någon skillnad i uppdateringsfrekvensen och vred samtidigt ned motståndet till en lägre resistens alltså högre frekvens och mycket riktigt så ökade också uppdateringsfrekvensen. Kan säga så mycket som att som bäst så fick jag upp uppdateringen på ca 10 ggr i sekunden så jag kunde se spänningsändringen i realtid så att säga. :)

Ville givetvis testa hur mycket den kunde gå till då jag inte trodde att den kunde gå sönder pga av kretsens uppbyggnad, så jag testade att dra ner motståndet så mycket som möjligt. Vid en uppdateringsfrekvens på över ungefär 10ggr i sekunden så låste sig hela kretsen på så vis att den visade overload (1) samtidigt som displayen verkade få en positiv spänning som kommer att skada den om man låter den vara på alldeles för länge. Men det var bara att dra upp motståndsvärdet lite så fungerade allt som det skulle igen, så man verkar inte kunna förstöra den på detta vis.

Däremot så har jag för mig att man egentligen inte skall ända detta 100k motstånd utan istället ändra kondingen, men det fungerar så jag är nöjd tills jag hittar en konding på halva värdet eller så. Skall se om jag har databladet till kretsen på datorn.

Du kan säkert testa med ett motstånd på tex 20k eller så för jag hade vridresistorn inställd på ungefär 6k och det fungerade för just denna multimeter så lite mer borde göra att det även fungerar med din, visar den overflow direkt så öka det då lite tills det fungerar eler sätt dit en vridresistor som jag så hittar du det ultimata motståndet. Jag hade förresten 130k på den resistorn där du hade 100k men den var kopplad som det brukar. Sen mätte jag också att det även var en 48kHz frekvens där för att bekräfta att det var rätta komponenter.


Ändrade jag från spänningsmätning till Mohm mätning så tog det ungefär 0.1sek innan den visade 1.. (overflow) omvänt gick det lika snabbt tills den visade 0.00V. Från OFF och den satt på 2V mätning med 1.5v tillkopplat så tog det ca även 0.1sek innan den visade rätt värde när jag satte på strömknappen. :) På denna typ finns det inget off läge med vridknappen utan den har en liten strömbrytare istället.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Provade att trimma den lite till.
Lödde 2st 2cm sladdar för att lättare komma åt.
Jag började med 6.8k, men så fort man vred till något mätläge så blinkade displayen till med overload (1...). Provade med ett 22k. Det fungerade.

Sedan provade jag värde efter värde: 8.2k, 10k, 12k, 18k, men alla gav overload. Det minsta som fungerade var alltså 22k, precis som du skrev. :)

Resultatet:
Det fungerar riktigt bra! Displayen uppdateras *mycket* fortare. Någon annan gång ska jag testa med en PWM (eller något annat som växlar snabbt mellan t.ex 0V och 5V) och se hur fort den hänger med, för nu går det inte att ta tiden manuellt som jag gjorde tidigare. :)


Tack för att du delade med dig av det här knepet Henry! :)
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor
Inlägg: 2570
Blev medlem: 29 mars 2004, 23:09:55

Inlägg av björn »

Riktigt kul detta ju, överklockade mätinstrument är ballt :)
Bara til att börja ändra konensatorns värde nu :)
Användarvisningsbild
DeVille
Inlägg: 2359
Blev medlem: 29 mars 2004, 15:04:22
Ort: Dalsländska skogen.
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Detta är nästan så att det skulle kunna bli en artikel på Wikin eller?

Häftigt att man kan trimma på detta sätt.
Användarvisningsbild
gurgalof
EF Sponsor
Inlägg: 1311
Blev medlem: 18 februari 2004, 22:15:06
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gurgalof »

upptäckte att jag har samma krets i min biltema multimeter... dax att klocka den kanske.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23619
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

JimmyAndersson: bara roligt att hjälpa till och tack själv för att du satte igång denna tråd. :)
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor
Inlägg: 1685
Blev medlem: 22 november 2005, 09:47:02
Ort: Jakobstad, Finland

Inlägg av maha »

Blev bara tvungen att skruva upp min mätare också.

I den satt det en ES5106E (3 1/2 digit A/D converter W/LCD).

Satte ett 10k motstånd parallellt över det befintliga och turbokonverteringen var ett faktum.

Filmdax

Tack för tipset! :D
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Kul att se! Det går ju riktigt fort. :)
Skriv svar