Hur förvarar ni verktyg, frästillbehör m.m.?

Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Hur förvarar ni verktyg, frästillbehör m.m.?

Inlägg av arvidb »

Otroligt fina hållare för stämjärnen och skjutmåtten! :tumupp: Kul att se hur du gör!

Jag tänker att verktygstavlor är bra för handverktyg av olika slag - hammare, skruvmejslar (utom de minsta) och så vidare. Men för tillbehör till fräs/svarv, typ borr- och frässtål, spännhylsor med mera så känns lådor bra. Just nu ligger mina handverktyg i en plastverktygslåda (typ denna) och borrstål m.m. står i en plåthylla, och det funkar liksom inte bra alls. En enda röra, dammigt, och svårt att hitta verktyget man söker.

Just nu sitter jag och dräglar över Listas skåp... :drool:
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27009
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Hur förvarar ni verktyg, frästillbehör m.m.?

Inlägg av tecno »

Just nu sitter jag och dräglar över Listas skåp... :drool:
Det kallar jag för riktig fredags porr = löp å köp du ångrar dig inte när du väl har ditt första Lista skåp.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Hur förvarar ni verktyg, frästillbehör m.m.?

Inlägg av arvidb »

Haha, ja porrigt värre! Jag gillar verkligen både konstruktionen och flexibiliteten. :)

Jag drog precis iväg ett mail till Techpoint med prisfråga på ett skåp. Får se om de överhuvudtaget vill sälja till privatpersoner...
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27009
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Hur förvarar ni verktyg, frästillbehör m.m.?

Inlägg av tecno »

Håll i hatten ;)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32498
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Hur förvarar ni verktyg, frästillbehör m.m.?

Inlägg av säter »

arvidb skrev:Just nu sitter jag och dräglar över Listas skåp... :drool:
Jag kom över ett fullhögt av modellen där man kan dra ut lådorna fullt.
Merparten är 50 och 75mm lådor.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Hur förvarar ni verktyg, frästillbehör m.m.?

Inlägg av arvidb »

Jag fick till slut svar från Techpoint (för ett par dagar sedan) och de verkar villiga att sälja till mig. :whoho: Det blir ju dock mycket sparpengar som försvinner och nu har jag värsta beslutsångesten vad gäller lådkombination.

De som är aktuella att välja mellan är väl (användbar invändig höjd inom parantes) 75 (57,5), 100 (82,5), 125 (107,5) och 150 (132,5) mm.

Jag har gått omkring och mätt lite på saker som jag vill ha i lådorna och det mesta går in i 100-lådorna men det är rätt mycket som inte går in i 75-lådorna. Så 100 kanske är en bra standardlåda? Vilka lådor använder ni som redan har verktygsskåp mest?

Jag tänkte även passa på att köpa lite Lista-hyllställ ("lagerhyllor"). Och då dyker det upp fler intressanta alternativ:
  1. Verktygsskåp + hyllställ enligt ovan.
  2. Hyllställ med lådor - dessa är dock inte samma typ av lådor som finns i skåpen. De är lite klenare (50 kg istf 75 kg) och ser lite enklare ut.
  3. Lista har också "Storage walls" som är något slags kombination av skåp och hyllställ - samma typ av lådor som finns i skåpen passar, och hyllor. Detta blir ju mycket mer flexibelt; man kan välja och vraka fritt bland lådorna utan att behöva lagom fylla upp en skåpsstomme. Det blir också naturligt att börja smått och köpa till fler lådor senare om det behövs. Har dock ingen aning (än) om vad detta system kostar.
So many choices! :wacko: Det vore kul att höra lite tankar om detta...

För övrigt: det jag tänker mig att jag vill ha i lådorna är sånt som man väl annars har i sortimentskåp: skruv/brickor/mutter, buntband, smått & gott, men även gängverktyg, borrstål, spännhylsor och mätinstrument. Även en 150-låda för ämnen (aluminium) skulle sitta fint.

Edit: stavfel
Senast redigerad av arvidb 13 december 2018, 18:54:58, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Hur förvarar ni verktyg, frästillbehör m.m.?

Inlägg av arvidb »

Här är en bild på Storage wall-konceptet. Ser väl trevligt ut? :)
Lista-storage-wall.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27009
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Hur förvarar ni verktyg, frästillbehör m.m.?

Inlägg av tecno »

Fint är det allt men kostar också därefter. Vill ha ;)
Bug_x
Inlägg: 407
Blev medlem: 10 januari 2009, 19:18:56
Ort: Stockholm

Re: Hur förvarar ni verktyg, frästillbehör m.m.?

Inlägg av Bug_x »

Mina synpunkter

Tänk efter vilken storlek.

36E djupa är djupa och jobbigt om man ska ha det innersta hela tiden, men sväljer mycket.
27 E är smidigare

Inte smalare än 36E och inte bredare än 54E (tror jag det var).

För borrar och fräsar är 50mm lådor bra ( med u-plattorna), om det är grova verktyg, 50 mm.
För skruvsortiment är 100 mm bra.

Tänk på att inredning nästan är ett måste och också kostar flis. Men är väldigt bra.

Ska du ha höga saker, typ fräschukar så finns färdiga lådinsatser men då krävs det dörrar av något slag för att få dammtät.

O glöm inte sockeln också, gärna 100mm för gafflar. Samt en snygg skiva åvanpå.

Skulle skippa storagewallen.

Om jag bara fick 1 skåp så skulle jag välja:
Dubbel 27Ex36E med skjutdörrar.
Ha lite blandade lådor på ena sidan och sen pulloutshellf på andra för skruvstycken mm. Trucksockeln och övre hylla med gummimatta och kant på 3 sidor.

Var i landet bor du?
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Hur förvarar ni verktyg, frästillbehör m.m.?

Inlägg av arvidb »

Blir det ett verktygsskåp så blir det W=36E (612 mm), D=27E (459 mm). Och 850 mm höjd så att jag kan ha det som arbetsyta också, tillsammans med lämplig sockel. Dessutom två enmeterssektioner hyllställ.

Men någon truck är det inte tal om: precis som hyperion tidigare i tråden så bor jag i lägenhet. :) Det är också en sak som tilltalar mig med storagewallen: ingen stor skåpsstomme att få upp för trappor och baxa runt. Dessutom sparar det golvutrymme eftersom skåpet ju blir en del av hyllsystemet. Och jag skulle kunna få in 54E-lådor (W=918 mm) och därmed klara mig med färre. Enda nackdelen som jag ser det just nu är att hyllsystemet blir djupare än jag hade tänkt mig: 550 mm istf 400 mm - men det skulle funka.

Vad är det som gör att du skulle skippa storagewallen?

Jag bor i Stockholm.
Bug_x
Inlägg: 407
Blev medlem: 10 januari 2009, 19:18:56
Ort: Stockholm

Re: Hur förvarar ni verktyg, frästillbehör m.m.?

Inlägg av Bug_x »

Trucksockeln är ju snygg också, skåpet kommer upp lite från golvet :lol:

Annars finns ju 50 mm sockel också, lite billigare.

Eftersom dom "hurtssystemet" är beprövat och sånt gillar jag. Om minnet inte sviker mig så har Techpoint "Storagewallsystemet" på deras lager i vallentuna om du vill kika, men minnet kan svika mig.

Har baxat runt ett 27E x 54E x 1450mm + 100 mm stomme och det går om man är 2 så det är lugnt :vissla:

Bifogar en gammal prislista på listagrejer. Allt i nuvarande katalogen finns inte med och priserna är somsakt inte gällande med ger ett hum.

Jag har inget samarbete med Techpoint. Dock så gillar jag Lista och har några själv.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Hur förvarar ni verktyg, frästillbehör m.m.?

Inlägg av arvidb »

Jamen så trevligt, klart användbart med prislistan! Tackar!

Grejen är den att jag måste lyckas få upp grejerna några trappor själv, antagligen, så ju lättare desto bättre! Lät kul att baxa runt 27E x 54E x 1450mm-skåpet. ;)
Bug_x
Inlägg: 407
Blev medlem: 10 januari 2009, 19:18:56
Ort: Stockholm

Re: Hur förvarar ni verktyg, frästillbehör m.m.?

Inlägg av Bug_x »

Tar man ut alla lådor och utdragsramar så går det :tumupp:

Hursom, det svider att köpa nytt men det glömmer man bort. Sen har man nått livet ut.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27009
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Hur förvarar ni verktyg, frästillbehör m.m.?

Inlägg av tecno »

Min plan är att 3D skriva ut kopior av dessa Lista lådor/fack som ju är bra dyra att köpa för en annan fattig pensionär.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Hur förvarar ni verktyg, frästillbehör m.m.?

Inlägg av arvidb »

Bug_x skrev:Eftersom dom "hurtssystemet" är beprövat och sånt gillar jag.

/.../

Bifogar en gammal prislista på listagrejer. Allt i nuvarande katalogen finns inte med och priserna är somsakt inte gällande med ger ett hum.
Techpoint kallar storage wall för "M255-systemet" och det har tydligen 75 år på nacken. :) Det är alltså samma lådor som i hurtssystemet (samma artikelnummer). Så om jag fattar det rätt så kan man se det som hurtsar med löstagbart golv och tak, i princip. Man kan säkert montera en M255-lagerhylla i en hurts om man skulle vilja det också? :)

Priserna i prislistan verkar stämma bra överens med de jag har fått. Eventuellt har de stigit några få procent.
Skriv svar