Oscilloskop för mäta signaler

n30
Inlägg: 18
Blev medlem: 16 juli 2018, 17:17:27

Oscilloskop för mäta signaler

Inlägg av n30 »

Hej, ny på forumet och vet inte riktigt vad som e rätt och fel här. Men jag håller på med lite billjud och skulle vilja ha tag på ett oscilloskop så jag kan mäta lågnivå från stereo djudprocessor samt utsignal från slutsteg. Kan man göra detta med alla oscilloskop ? eller dom måste ha nå specifik Mhz eller nå annat för de ska fungera?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Oscilloskop för mäta signaler

Inlägg av Icecap »

Välkommen.

Om du ENBART ska mäta audio kan du nog klara dig med ett 3MHz oscilloskop.
Kommer det lite mikroprocessor in med tiden bör du ha minst 20MHz.

Frekvenserna anger de maximala frekvenser som det kan visa, höga siffror är bra men inte alltid så viktiga.
n30
Inlägg: 18
Blev medlem: 16 juli 2018, 17:17:27

Re: Oscilloskop för mäta signaler

Inlägg av n30 »

det blir ju toner jag ska mäta ... typ 40 - 60 hz då det är basarnas slutsteg som ska gainas in och fasas så dom ger exakt samma effekt kurva till basen/basarna ... sen e ju fördelen att jag kan mäta utsignalen från stereon och se så den skickar ut ren signal på alla utgångar .. och för följa det hela vägen så kan jag även mäta från ljudprocessorn .. och sist då från slutsteget. har varit hos en och gjort detta igår med min nuvarande setup ... men jag vill slippa köra 20 mil för göra detta om jag ska göra det igen så enklare att investera en egen då jag sysslar rätt mycket med ljud och har även ett gäng vänner som också gör detta.
Användarvisningsbild
SM6XUN
Inlägg: 646
Blev medlem: 20 mars 2016, 22:12:05

Re: Oscilloskop för mäta signaler

Inlägg av SM6XUN »

Skulle nog tycka att en laptop med ett extern ljudkort och en bra mjukvara är gott nog.
Användarvisningsbild
SM6XUN
Inlägg: 646
Blev medlem: 20 mars 2016, 22:12:05

Re: Oscilloskop för mäta signaler

Inlägg av SM6XUN »

Bra mjukvara är förslagsvis Visual analyzer som jag har haft stor nytta av under många år, http://www.sillanumsoft.org/
men det finns gott om andra bra mjukvaror, särskilt om man sträcker sig till att betala en liten slant.

För att mäta billjud och hitta resonanser och dippar/toppar så skulle jag även köpa till en USB-mikrofon (med bra dynamiskt omfång) som du kan placera i Kupén eller bagageutrymmet,
förslagsvis denna: https://www.thomann.de/se/rode_nt_usb.htm

Ett enklare extern ljudkort med både in- och utgångar: https://www.thomann.de/se/tascam_us_1x2.htm

Med ovan förslag så får du en mer "universell" mätutrustning och det blir ändå lite billigare än ett oscilloskop, förutsatt att du har en laptop du kan nyttja.
När du blir varm i kläderna så vet du mer exakt vad det är du vill mäta mer på djupet och då kanske du vill komplettera med ett separat oscilloskop för att exempelvis kunna se överlagrat skräp från klass-D slutsteg (finns det ens något annat idag i bilstereovärlden?) och en 2-kanalig arbiträr funktionsgenerator där du kan justera fasen sinsemellan signalerna och göra olika vågformer samt två-ton.
n30
Inlägg: 18
Blev medlem: 16 juli 2018, 17:17:27

Re: Oscilloskop för mäta signaler

Inlägg av n30 »

mja jag har class a/b steg till mina saker sq/reference högtalare. och därav behöver jag ett oscilloskop för kunna gaina in stegen korrekt utan dist på signalen utan jag behöver så ren signal som möjligt och det kan jag mäta fram med ett oscilloskop, gällande till basen så har jag 2 olika steg och dom måste jag få till ge exakt samma effekt samt att dom går i fas när dom skickar effekt till basen. mätutrustning för mäta ljud i bil har jag redan.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Oscilloskop för mäta signaler

Inlägg av TomasL »

Varför inte som föreslagits använda en laptop/PC som scop
n30
Inlägg: 18
Blev medlem: 16 juli 2018, 17:17:27

Re: Oscilloskop för mäta signaler

Inlägg av n30 »

budgeten e tight så en sån äldre maskin duger alldeles ypperligt till mig samt har aldrig använt sånt tidigare så blir bra instegs maskin
Skriv svar