Värmekamera

Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Värmekamera

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Om jag fanns i denna grupp av villaägare så skulle jag uppskatta att det bildades en liten studiecirkel, eller arbetsgrupp, som gemensamt kollar vad man kan göra med resultatet av ett slikt instrument! Instrumentet har ju inget egenvärde!
Det är den gemensamma kunskapen, både före och framförallt efter som är viktigt!
Kontakta kommunen och hör vad de har för intresse av att sponsra eller vara behjälpligt initialt!

https://www.hd.se/2018-01-25/176-villaa ... -pa-ett-ar
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Värmekamera

Inlägg av hummel »

I dag dök min FLIR ONE PRO upp. sitter just nu på laddning. Batteriet hade bara några procents laddning. Typiskt att man inte kan börja använda den direkt utan måste vänta på laddning först. :-)
Återkommer med bilder och kommentarer.
Användarvisningsbild
elshorto
Inlägg: 239
Blev medlem: 19 mars 2016, 22:26:08

Re: Värmekamera

Inlägg av elshorto »

Här är en bild tagen med FLIR C2. Ändra skala och lägga till mätpunkterna kan man göra i tillhörande mjukvara.
Ovanför det kalla området finns det en snutt yttertak som uppenbarligen är dåligt isolerat. Tyvärr kommer man inte åt utrymmet.

Går man runt och knäpper lite kort en kall dag så hittar man lite kalla fläckar. Sedan kan man kolla upp om det är normalt, någon omfattande förberedelse känns inte nödvändig.
Passa på att kolla på elprylar också, ger lite känsla för vilka som står och drar mycket i standby.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Jonyverse
Inlägg: 1058
Blev medlem: 2 augusti 2005, 22:17:51
Ort: Hässelby, Stockholm

Re: Värmekamera

Inlägg av Jonyverse »

@elshorto: Där syns ju att något läcker värme. Skarp bild.
Det är så vi tänkt använda den. Vi bor i gamla och självbyggda hus där man kan ha löst saker lite individuellt och åldern och ombyggnader kan ha påverkat.


Jag läser alla inlägg med intresse och tackar för bra nivå.
Jag tror inte kommunen är intresserad av att sponsra eller liknande. De har andra problem de prioriterar före oss "rika" fastighetsägare och våra lyxproblem.
Tyvärr är också föreningsandan ganska låg nuförtiden så det kan vara svårt att få ihop en grupp intresserade. Men det är en bra ide man skulle testa.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Värmekamera

Inlägg av svanted »

trodde .ae var en felskrivning för .se
första gången jag hör talas om att Förenade Arabemiraten .ae har webbutiker?
Skogen
Inlägg: 901
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Värmekamera

Inlägg av Skogen »

Kan även kolla hur slingorna till golvvärmen ligger.
Taget med min mobiltelefon. Rätt kul pryl, faktiskt :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43149
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Värmekamera

Inlägg av sodjan »

> Taget med min mobiltelefon.

Enbart?
Skogen
Inlägg: 901
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Värmekamera

Inlägg av Skogen »

Jupp, CAT S60 har FLIR inbyggd.
Har inte använt den delen speciellt mycket, men det är förbaskat behändigt att man har den med sig hela tiden om man är ute på servicejobb.
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Värmekamera

Inlägg av hummel »

Hoppsan, glömde av denna tråd...
Några bilder med FLIR ONE Pro eller FLIR ONE PRO. FLIR verka inte riktigt bestämt sig för hur namnet ska skrivas. :-)

Gick förbi här på jobbet och kände att till-kabeln var märkbart varm varmare än andra saker i närheten, så jag tog fram kameran.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Jonyverse
Inlägg: 1058
Blev medlem: 2 augusti 2005, 22:17:51
Ort: Hässelby, Stockholm

Re: Värmekamera

Inlägg av Jonyverse »

Jättekul att se bilder från olika kameror och situationer.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Värmekamera

Inlägg av grym »

vettigaste användningsområdet är i butiksbageriet för att hitta dom färskaste frallorna :mrgreen:
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Värmekamera

Inlägg av xxargs »

Skogen skrev:Kan även kolla hur slingorna till golvvärmen ligger.
Taget med min mobiltelefon. Rätt kul pryl, faktiskt :)
och man ser också hur fotografen reflekteras i golvet - något man bör ha åtanke när man fotograferar runt med IR - att värmesignaturen är inte alltid från underlaget själv och olika material stråla olika mycket - tex blank aluminium kan vara 'kall' fast den är varm och reflektera omgivningens strålning istället
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Värmekamera

Inlägg av Teknikern »

Annars kan man göra som ett par lokala panchiskärringar, känna och klämma och sen slänga tillbaka. :roll:
fidde_modboy
Inlägg: 89
Blev medlem: 18 mars 2006, 22:32:57

Re: Värmekamera

Inlägg av fidde_modboy »

Tänkte dela med mig av lite bilder tagna med Flir One Android, sjukt nöjd med bildkvalité med tanke på pris/storlek.

Använder den mycket i jobbet då jag är kyltekniker, perfekt för att se ( trasiga "fuktiga") Frysrumsväggar
Funkar även perfekt när man undersöker trasiga ventiler, man ser direkt när dom har öppnat/stängt =)

Bifogar några bilder på golvvärmeslingor, husbil samt i villan
flir_20170305T164842.jpg
flir_20170226T163623.jpg
flir_20170226T163534.jpg


Med vänlig hälsning Fredrik
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Värmekamera

Inlägg av Glenn »

Skogen skrev:Jupp, CAT S60 har FLIR inbyggd.
Har inte använt den delen speciellt mycket, men det är förbaskat behändigt att man har den med sig hela tiden om man är ute på servicejobb.
Den är såpass bra alltså, nu ångrar jag ju att jag inte budade på en sådan som var till salu förut, tror då ägaren beskrev värmekameran som "mer en kul grej", men den där bilden är ju absolut användbar.


..Vid närmare eftertanke är jag inte säker på att det var just en S60, bara CAT med värmekamera.. kan ha varit nån äldre modell också ?
Skriv svar