Bänkmultimeter vad köpa?

eksund
Inlägg: 43
Blev medlem: 21 januari 2013, 09:26:51
Ort: Norrköping

Bänkmultimeter vad köpa?

Inlägg av eksund »

Söker en vettig bänkmultimeter.
Idag verkar det bara finnas två varianter.

En som har hög upplösning och god precision. Då följer ofta med en massa annat som beräkningsfunktioner, usb, lan och annat krafs.
Dessutom är dom ganska dyra.

Den andra varianten är enkel, både till upplösning och precision, men saknar "krafset"

Jag vill ha en bänkDMM som bara mäter med hög upplösning och bra precision till ett vettigt pris.
Den jag söker måste kunna mäta på uA nivå för DC och AC, samt det vanliga VDA VAC och ohm.

Vad ska jag köpa? Finns det någon bra köp & sälj site någonstans, förutom tradera/ebay/blocket?
Budget 4-5 kkr
H.O
Inlägg: 5679
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Bänkmultimeter vad köpa?

Inlägg av H.O »

HUR hög upplösning och precision?

GW-Instek GDM-8251A är en 5-1/2 siffrors bänkmultimeter som går att få begagnad för ~2kkr.
Med din budget går det ju att få en begagnad HP/Agilent 34401A eller en Keithley 2000 t.ex, båda bra och respekterade 6-1/2 siffrors multimetrar men de kommer ju med lite lull-lull....

Om du endast är intresserad av NYA produkter så finns Vichy VC8145 (4-1/2 siffror) (men Googla lite på den, jag vet inget om den) som ett billigt alternativ och din budget räcker till en Siglent SDM-3045X (4-1/2 siffror) eller den något äldre SDM-3055 (5-1/2 siffror).

Bänkmultimeterar används ju ofta i automatiserade miljöer och olika typer av interface (RS232, LAN, USB) är i mångt och mycket ett krav, en 5-1/2, 6-1/2 siffrors multimeter förväntas helt enkelt ha det. Du MÅSTE inte använda det men jag förstår att det kan kännas onödigt att betala för det om du inte kommer använda det.
eksund
Inlägg: 43
Blev medlem: 21 januari 2013, 09:26:51
Ort: Norrköping

Re: Bänkmultimeter vad köpa?

Inlägg av eksund »

Begagnad är inget problem. Agilent:en verkar ju mycket intressant! Måste kollas närmare på.
Skriv svar