Bra prestanda eller känt märke? Vad är det bäst satsa på?

mts
Inlägg: 223
Blev medlem: 30 april 2014, 20:20:18

Re: Bra prestanda eller känt märke? Vad är det bäst satsa på

Inlägg av mts »

Rigol, bra val. :tumupp:

En bra sak att göra är att skumma igenom pdf manualen. Där ser du snabbt om företaget bryr sig och har en känsla för detaljer.

Vilken lödstation köpte du, om det är okej att jag frågar?
SeaHawk
Inlägg: 4
Blev medlem: 19 oktober 2014, 19:17:53

Re: Bra prestanda eller känt märke? Vad är det bäst satsa på

Inlägg av SeaHawk »

Nu vart jag lite undrande, Rigol? Trodde jag skrev Hameg HMO1022 :D. Men är kanske samma sak under skalet?
Ja du har rätt i att det är ju vettigt att läsa manualer innan, även kolla Youtube och andra kanaler. Hur gjorde man innan Internet fanns?

Vad gäller lödstation så har jag en Weller WSD 81i http://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/ini ... 2-44&toc=0
mts
Inlägg: 223
Blev medlem: 30 april 2014, 20:20:18

Re: Bra prestanda eller känt märke? Vad är det bäst satsa på

Inlägg av mts »

Oj, vad fick jag det ifrån. Hum.. nu blir jag orolig.

Bra val med Weller! :tumupp:
:)

Nu måste jag läsa om Hameg HMO1022 fast det ligger långt utanför min budget.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8518
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Bra prestanda eller känt märke? Vad är det bäst satsa på

Inlägg av AndersG »

Japp, ett gammalt skop (Rigol DS1052E) jämförs med ett ännu äldre (Agilent 54622D)....
I vissa fall (1) är det ännu äldre skopet (Agilent) bättre, i andra fall (2) är det inte så. Som vanligt beror det på vad man egentligen är ute efter.
Naturligtvis, men uppenbarligen är det så att märkesskopen, liksom märkesbilar håller priset bättre? Hur skall man annars förklara att gamla TEK eller HP/Agilent säljs för mera pengar än ett nytt Rigol?

Ett DS1054Z lossnar för just över 400€ på eBay, det äldre 1052E lossnar för just över 200€. Båda är 50MHz, 1Gs skop.
54622D-modellen, den med 2 kanaler samt 16-kanalers logikanalysator trendar för 500€ på ebay just nu, men A-modellen, den utan analysator lossnar för ca 200€. Alla är 100MHz skop, 2Gs.

Rigols 1052 modell har tydligen haft en hel del barnsjukdomar, bla med triggningen, men förhoppnignsvis har de löst dessa i 1054.

Egentligen bordejag ha köpt det DSOX3014A som jag blev erbjuden för 3000€ vilket var ca 30% billigare. Det hade kalibrering till 2015 och garanti till 2016, men det finns gränser för vad man kan rättfärdiga inför familjen.

Kort sagt: Ju mera man kollar runt och läser, desto mera villrådigt blir man :)
H.O
Inlägg: 5720
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Bra prestanda eller känt märke? Vad är det bäst satsa på

Inlägg av H.O »

> Hur skall man annars förklara att gamla TEK eller HP/Agilent säljs för mera pengar än ett nytt Rigol?

Tja, jag gissar att du betalar rätt mycket för själva märket, en del för bättre dokumentation samt bättre support. Rigol är som sagt OEM till Agilent/Keysight DSO1052B...det kostar 3700:- + moms (Farnell) medan Rigols egna DS1052E kostar hälften så mycket.... i princip samma apparat. Jag kan tänka mig (saknar belägg just nu) att om DS1052E har haft problem med triggningen som du skriver så har även Agilent/Keysight DSO1052B det - men det pratar men inte om för det står Agilent/Keysight på fronten.....


>Ett DS1054Z lossnar för just över 400€ på eBay.

Kanske det, det lossnar för €355 inkl moms och frakt på Batronix.


>Båda är 50MHz, 1Gs skop.

Sant, dock så ÄR DS1054Z exakt samma hårdvara som dess storebröder DS1074Z (70MHz) och DS1104Z (100MHz) och de är enkla att låsa upp så man får väldigt mycket skop för pengarna. Det kanske inte blir en helt rättvis jämförelse men det är trots allt så att man får ett 100MHz skop för priset av ett 50MHz skop - om man orkar och vill knappa in en nyckel.


>54622D-modellen, den med 2 kanaler samt 16-kanalers logikanalysator trendar för 500€ på ebay just nu, men A-modellen, den utan analysator lossnar för ca 200€. Alla är 100MHz skop, 2Gs.

Är du säker? Jag får det till att 54622x har 200Msa/s - inte 2Gsa/s. Motsvarande med 2GSa/s heter 54642x men då snackar vi 500MHz bandbredd och 4(!) Mpts minne. (Baserat på denna Manual.
Sen har ju DS1054Z 4 kanaler 12Mpts minne (24M när det är upplåst) 54622D har 2Mpts och så är det som sagt en hel massa andra skillnader - fram och tillbaka.


>Rigols 1052 modell har tydligen haft en hel del barnsjukdomar, bla med triggningen, men förhoppnignsvis har de löst dessa i 1054.

Det får man hoppas och anta. Vad är det för problem/barnsjukdommar?

>Kort sagt: Ju mera man kollar runt och läser, desto mera villrådigt blir man
Definitivt.
Användarvisningsbild
NH90-fan
Inlägg: 54
Blev medlem: 20 februari 2007, 14:41:28
Ort: Norden

Re: Bra prestanda eller känt märke? Vad är det bäst satsa på

Inlägg av NH90-fan »

AndersG skrev:
Japp, ett gammalt skop (Rigol DS1052E) jämförs med ett ännu äldre (Agilent 54622D)....
I vissa fall (1) är det ännu äldre skopet (Agilent) bättre, i andra fall (2) är det inte så. Som vanligt beror det på vad man egentligen är ute efter.
Naturligtvis, men uppenbarligen är det så att märkesskopen, liksom märkesbilar håller priset bättre? Hur skall man annars förklara att gamla TEK eller HP/Agilent säljs för mera pengar än ett nytt Rigol?

-Hela poängen är att förr i tiden (typ 10-15 år sedan) så var de kända märkena bra och långt före alla "lågprisinstrument" som då fanns. Nu så är de "prispressande asiaterna" minst lika bra som motsvarande "märkesskop" med bandbredder på 50-500MHz. (Det var inte länge sedan man rynkade på näsan åt bilmärken som KIA och Hyundai, men idag så är deras kvalitet tillräckligt bra för de flesta om man inte bara vill visa upp sig i en dyr märkesbil...)


Egentligen bordejag ha köpt det DSOX3014A som jag blev erbjuden för 3000€ vilket var ca 30% billigare. Det hade kalibrering till 2015 och garanti till 2016, men det finns gränser för vad man kan rättfärdiga inför familjen.

Kort sagt: Ju mera man kollar runt och läser, desto mera villrådigt blir man :)
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8518
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Bra prestanda eller känt märke? Vad är det bäst satsa på

Inlägg av AndersG »

Är du säker? Jag får det till att 54622x har 200Msa/s - inte 2Gsa/s. Motsvarande med 2GSa/s heter 54642x men då snackar vi 500MHz bandbredd och 4(!) Mpts minne.
Säker kan man aldrig vara. Finns en översikt över 54000-seriens skop här.

Selection Guide
Model Bandwidth Maximum Sample Rate Maximum Memory* Channels
54621A 60 MHz 200 MSa/s 4 MB 2
54621D 60 MHz 200 MSa/s 4 MB 2+16
54622A 100 MHz 200 MSa/s 4 MB 2
54622D 100 MHz 200 MSa/s 4 MB 2+16
54624A 100 MHz 200 MSa/s 4 MB 4
54641A 350 MHz 2 GSa/s* 8 MB 2
54641D 350 MHz 2 GSa/s* 8 MB 2+16
54642A 500 MHz 2 GSa/s* 8 MB 2
54642D 500 MHz 2 GSa/s* 8 MB 2+16

Så, det är 200MSa, sorry.
H.O
Inlägg: 5720
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Bra prestanda eller känt märke? Vad är det bäst satsa på

Inlägg av H.O »

>Så, det är 200MSa, sorry.

Ingen fara, vill bara att vi ska ha rätt på siffrorna. Då kanske det där gammla Agilent-skopet inte ser lika bra ut på pappret längre?


> Egentligen bordejag ha köpt det DSOX3014A som jag blev erbjuden för 3000€ vilket var ca 30% billigare

30% billigare än vad? Nytt? Var det ett "factory refurbished"?
Oavsett vilket så snackar vi ju där om en helt annan klass (både i pris och prestande) än DS1054Z och liknande instegsmodeller.....


Från Keysights produktsida
• Largest screen in its class: 8.5-inch WVGA display <----Nej, Rigols DS4000 har 9"WVGA skärm
• Fastest update rate of 1,000,000 waveforms per second <----Japp, här är de rätt överlägsna. Mitt DS4000 har 110.000.
• Deepest memory: 4 Mpts (Optional, 2Mpts interleaved standard) <----Inte alls, DS4000 har 140Mpts...35x-70x så mycket.

Du kan köpa DS4014 för €2380 inkl moms och frakt. Det har samma antal kanaler (4), samma bandbredd (100MHz) och samma samplinghastighet (4Gs/s) som DSOX3014A.
110.000 jämfört med 1.000.000
140Mpts jämfört med 2Mpts (som tandard, uppgraderingsbart till 4)
LAN/LXI ingår - det är option på DSOX3014A
Segmenterat minne ingår - det är option på DSOX3014A
Test/fail med mask ingår - det är option på DSOX3014A (dock verkar den något mer flexibel på Agilent-skopet)
Avancerad aritmetik (Intg, sqr, exp, log, sine etc) ingår - det är option på DSOX 3014 (dock verkar Agilent-skopet ha LP och HP filter efter att man applicerat tillvalet, tror inte det finns på DS4k)

Sen kan du, om du vill, låsa upp DS4014 till 500MHz och alla protokolldekoders (som inte är standard vare sig på på DS4k eller DSOX3014A). Jag vet inte om motstvarande "feature" finns för 3000X-skopen från Agilent.

Men Rigols bus decoders är i stort sett ett skämt jämfört Agilents hårdvarubaserade dito och eftersom det mesta sköts direkt i hårdvaran på Agilent-skopet så blir allting snabbt och responsivt vilket tyvärr inte alltid är fallet mitt DS4k.


Mycket att suga på men nu snackar vi som sagt inte längre om några instegsmodeller för ett par tusenlappar.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8518
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Bra prestanda eller känt märke? Vad är det bäst satsa på

Inlägg av AndersG »

30% billigare än vad? Nytt? Var det ett "factory refurbished"?
Oavsett vilket så snackar vi ju där om en helt annan klass (både i pris och prestande) än DS1054Z och liknande instegsmodeller.....
Nej, det var en bekant som bytt upp sig och nu hade ett nästan oanvänt extra. Hursomhelst så var det utanför vad jag ansåg som rimligt för mitt bruk. Det är definitivt inte heller något instegsskop.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4107
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Bra prestanda eller känt märke? Vad är det bäst satsa på

Inlägg av adent »

Jag håller inte riktigt med om att låta behovet styra.

Själv köpte jag ett analogt 20MHz oscilloskop, med en dålig kanal o.s.v. Ganska dåligt helt enkelt, men det öppnade ändå upp en värld av möjligheter att "se" vad
som händer. Jättekul! Då är det lättare att gå vidare, både hårdvaru och mjukvarumässigt när man kan "titta" på det man åstakommer.

Just det blev lite av en "god cirkel" att man kommer vidare i hobbyn. Istället för att köpa ett billigt modernt oscilloskop kom jag på auktion på jobbet
över ett gammalt LeCroy. Det är ett fantastiskt skop på många sätt och kvalitén är ypperlig. MEN jämförelsen med en hylsnyckelsats haltar eftersom
det trots allt har hänt lite på oscillloskop-fronten. Ett nytt digitalskop har t.ex. mycket mer minne och fler roliga finesser, framförallt fler kopplingar till
datorn (USB, minnessticka t.ex.) (Mitt har trasig diskettstation och uttag för PCMCIA-sram-kort och en ganska trött Motorola 68020 som huvudprocessor :) ).

Egentligen spelar det inte så stor roll vad du köper. Men det är väldigt roligt att köpa och leka med ett oscilloskop.
På sätt och vis kan ett analogt vara lite kul för det blir lite mer "realtid" (på gott och ont) men jag ser ingen anledning att köpa analogt (annat än att kunna se youscope-demot) http://www.youtube.com/watch?v=s1eNjUgaB-g.

Men jag tror du kommer bli nöjd vad du än köper!

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8518
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Bra prestanda eller känt märke? Vad är det bäst satsa på

Inlägg av AndersG »

Men jag tror du kommer bli nöjd vad du än köper!
Absolut! Jag klarade mig i 35 år med ett gammalt Trio :)
MiaM
Inlägg: 10022
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Bra prestanda eller känt märke? Vad är det bäst satsa på

Inlägg av MiaM »

En strategi om du inte vet när du ev. slår i taket, är att sikta så lågt att det inte gör något att du slår i taket.

Köp ett enkelt analogt oscilloskop för en femhundring eller liknande. Det duger utmärkt till mängder av mätningar. Det duger framförallt också fint som extraoscilloskop om du vill mäta med fler kanaler den dag du skaffat ett nytt oscilloskop. Till exempel så kanske du mäter på en avancerad digital koppling med nya oscilloskopet, och så vill du ha koll på eventuella störningar från nätaggregatet till din koppling och då kan det gamla duga bra.

Fast visst hjälper det givetvis mycket att redan i förväg veta vad man tänker mäta på.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8518
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Bra prestanda eller känt märke? Vad är det bäst satsa på

Inlägg av AndersG »

Måste bara tillägga att det kanske inte är rättvist att jämföra ett Agilent 54622D med Rigols DS-skop. Kanske då rättvisare att ta ett MSO1104 som har inbyggd logikanalysator. Det är litet dyrare 757€ ex moms från Batronix, men har som sagt var logikanalysator även det.

Dock har det fyra kanaler, plus analysator. 54622D har två, plus analysator.
MSO1104Z har en 7" skärm med 800x400 pixel, 54622D har även 7" men 255x1000 pixels, 32 gråskalor
MSO1104Z har max 1Gs, 54622D har max 200Ms som max, även om man anger 400Ms för analysatorn, interleaved
MSO1104Z har max 12M minne, 54622D 4M
Båda har stöd för LIN, CAN, I2C, FFT etc
Båda har GPIB, men bara som option
Rigol har USB och nätverksanslutning, Agilent har floppy
Rigol kan fås med en generator för egendefinierade vågformer.

Skulle vara kul att sätta de två bredvid varandra och testa dock.

Finns en ganska lång video här.

Bild
Bild
Senast redigerad av AndersG 24 oktober 2014, 10:21:28, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
NH90-fan
Inlägg: 54
Blev medlem: 20 februari 2007, 14:41:28
Ort: Norden

Re: Bra prestanda eller känt märke? Vad är det bäst satsa på

Inlägg av NH90-fan »

Tips!
Rigol MSO1104Z finns hos Instrumentcenter AB för SEK 6815:- + moms och kan skickas fraktfritt!
Kan vara smartare och enklare om det skulle bli ett garantiärende längre fram.
http://www.instrumentcenter.se/sv/40-15 ... ption).php
Finns även med inbyggd funktionsgenerator! (Nytt 4-kanals oscilloskop, funktionsgenerator och logikanalysator för 8395:- + moms med 3 års garanti, det är ett bra pris för allt detta, Rigol MSO1104Z-S :tumupp: ) om man nu har behovet...
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8518
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Bra prestanda eller känt märke? Vad är det bäst satsa på

Inlägg av AndersG »

Bra tips. Jo, om man köper nya prylar så är det definitivt värt att köpa "lokalt", just på grund av garantin.
Skriv svar