Vad kan jag använda för instrument till en 1ms signal

Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4100
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Vad kan jag använda för instrument till en 1ms signal

Inlägg av adent »

Jag har kört min klon med orginalmjukvaran, inte betan på senaste dock. Men senaste på hemsidan.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33774
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Vad kan jag använda för instrument till en 1ms signal

Inlägg av Glenn »

Jo, men du har ju inte köpt din klon nu, det är väl bara dom senaste (som i ett år tillbaks ?) som har problemet tror jag.

Det fanns nåt hack där man programmerar ein en textsträng i ett eeprom och löder dit så att mjukvaran inte förstår att det är en klon.. nåt sånt.. var länge sen jag läste om det.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Vad kan jag använda för instrument till en 1ms signal

Inlägg av Magnus_K »

@andax: Ah, misstänkte att den billigare var en klon.

@bit96: Ja den där Hantek LA5034 såg ju lovande ut. 500MHz också. Fortfarande fundersam men tror det är i överkant av budgeten innan jag testat en analysator.
Du skriver "Verkar funka som den ska", vilket låter som att du inte använder den så ofta. Det finns inget intresse i att sälja den?

@limpan4all: Bra tips men för dyr i nuläget. Förstår att det finns många "att-tänka-på" när man köper en sån här men i nuläget vill jag bara ha en som uppfyller kraven för att hjälpa mig med det här problemet.

Det är en intressant diskussion det här med originalmjukvaran. Saleae analysatorn verkar vara ett mycket vettigt alternativ men hålla på med EEPROM och lödövningar för att få det att lira, nej, då får det vara. Tar hellre det dyrare alternativet (originalet) och slipper strulet samt har supporten om det skulle vara något.

Om det är någon som har en klon liggandes, som fungerar med originalmjukvaran, så köper jag den gärna.
Hmm, kanske kan kontakta m.nu och se om dom kan bekräfta om deras klon fungerar med med originalmjukvaran...

Förresten, vad är det för skillnad på en klon och en piratkopia? Jag har fått för mig att en klon är en legal variant då originalet är en "öppen" produkt men det kanske är en missuppfattning?
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: Vad kan jag använda för instrument till en 1ms signal

Inlägg av Andax »

Saleae är ingen öppen produkt, och klonerna är piratkopior.

Kan vara intressant att läsa: https://www.saleae.com/counterfeit
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2492
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: Vad kan jag använda för instrument till en 1ms signal

Inlägg av bit96 »

Magnus_K:
Jodå, jag använder ibland, den är inte till salu.
Funkar fint till bl.a. Z80 och flera PIC:ar, och en del annat.
Vad jag menar är att jag har inte pressat den till max och testat vad den går för. :)
Jag är nöjd, den fyller sin funktion. Programvaran är lite tetig, men ok.
Om den är exakt upp till 500 MHz vet jag dock inte.

Jag kör den på en fristående labb-dator (mini-itx med CF-kort som hårddisk) med WinXP utan internet-uppkoppling.
Till samma maskin har jag kopplat osc.skop. Rigol DS1052E, EPROM-programerare Genius G540 och en del annat.

Utan internetuppkoppling slipper man uppdateringar och annat tjafs. :)
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Vad kan jag använda för instrument till en 1ms signal

Inlägg av Magnus_K »

@andax: O fasen, det hade jag inte en aning om. Nja det ändrar ju en aning på tankegångarna...

@bit96: Låter som ett väldigt snyggt upplägg du har gjort. När jag blir stor ska jag också ha en sån installation :wink:

Nej skämt åsido. Jag är väldigt kluven nu.
Har läst en hel del om logik analysatorer nu och förstår att mjukvaran är en otroligt viktig del. Har även studerat vissa "reviews" och tyvärr är det inte många som pratar gott om Hantek:s mjukvara, lite som du indikerar.
Den ligger i samma prisklass som Saleae Logic 8 och där har mjukvaran ett mycket bättre rykte.
Efter ha kollat på Dave Jones teardown av Logic 8:an så förstår jag att en stor nackdel är att man inte har speciellt stora möjligheter till att ställa in triggers, det verkar vara mer eller mindre bara rising/falling edge. Ni som använder den idag kanske kan bekräfta om detta ses som ett större problem eller om det till och med reviderats in på senare tid?

Mmmm, tror inte triggers just nu spelar så stor roll för mig utan snarare användarvänlighet. Ska ta och suga lite mer på karamellen innan jag tar beslut.
Fler tips mottages tacksamt!
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Vad kan jag använda för instrument till en 1ms signal

Inlägg av Magnus_K »

Nej nu orkar jag inte läsa mer och det slutade med en helt annan analysator. Det får bli en Open Workbench Logic Sniffer från Electrokit.

Tack för all hjälp och förslag!
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4100
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Vad kan jag använda för instrument till en 1ms signal

Inlägg av adent »

Jag har inte lidit av avsaknaden av triggmöjligheter eftersom man kan spela in såpass mycket. Men visst, vill man vänta in att något väldigt specifikt ska hända på en viss buss väääldigt sällan så får man problem.

Jag tror inte att det är några problem med kloner med nuvarande mjukvara. Men jag har också full förståelse för att det inte är riktigt skysst
att köpa kloner. I mitt fall hade nog alternativet varit att låta bli., så ingen skada skedd på det viset (IMHO).

Men när jag nu har klonen uppskattar jag verkligen Saelaens mjukvara och berättar gärna om den och uppmanar folk att köpa originalet om de kan.

Den du nu valde, vad är det för mjukvara till den? (öppet är ju alltid bättre (inte nödvändigtvis bättre bättre, men bättre))

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Vad kan jag använda för instrument till en 1ms signal

Inlägg av Magnus_K »

Mjukvaran jag tänkte prova först var den som Korken tipsade om här. Tycker själva layouten ser ganska "lätt" ut men vad vet jag.
När jag läst runt lite så tycker jag mig finna så många som är negativa mot originalmjukvaran (eller vad man kallar den) som heter SUMP.

Har inhandlat en för att testa nu i alla fall.

Angående triggers så har du säkert också helt rätt. Antagligen kommer jag aldrig behöva nyttja detta då jag bara leker runt med väldigt enkel kommunikation, och som du säger, har man möjlighet att spela in mer data så finns det ju alltid den möjligheten!
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4100
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Vad kan jag använda för instrument till en 1ms signal

Inlägg av adent »

Åhå, ja, kanske skulle man prova... Gillar kommentaren: "It's a joy to use and it doesn't "feel like Java"."

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Vad kan jag använda för instrument till en 1ms signal

Inlägg av Magnus_K »

Hämtade ut den igår. Fruktansvärt skönt när man beställer från en svensk firma och artikeln kan skickas i brev. 1 dags leveranstid för 29:-. :tumupp: till Electrokit.

Precis trynat klart efter sista nattskiftet innan semestern så ska se om jag kan greja lite ikväll. Återkommer med en liten mini-review!
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Vad kan jag använda för instrument till en 1ms signal

Inlägg av Magnus_K »

Nu har jag grejjat på lite och vet inte riktigt vad jag ska tro om denna analysator då jag har seriösa problem att få den analysera.

Tänkte kolla om man kan få lite generella råd för samplingshastigheter etc? Eventuellt om någon av er idag använder Open Bench Logic Sniffern och kan hjälpa till med några frågor.

Jag tog ner OLS-mjukvaran som jag länkade till ovan. Laddade ner drivarna som fanns i en drivarmapp från denna nedladdning.
Efter drivarinstallation så känner datorn (W7-32) igen analystorn som en Microchip-product och ger den en COM-port samt namnger den som "Communication Port".

Väl inne i mjukvaran (OLS) så väljer jag samma port och trycker på "Capture". Det är här det kommer lite undringar:

1.) När jag väljer COM-port för analysatorn så kan jag även välja hastighet för porten, från 4800bps till 921600bps. 115200bps var default. Hur tänker man här?

2.) Som jag förstått det så får man inte programmet att göra en "Capture" utan att den känner av analysatorn, vilket jag kan göra, men lik väl så får jag "Detection fail" när jag trycker på "Show device metadata". Är det samma för er?

3.) Vilket Sampling Rate är lämplig att välja? Hur är tänket här?

4.) Vidare när jag gör en Capture så visar den signalen ungefär var 10-30 capture, vilket inte känns normalt. Har ni en aning vad det kan bero på?

Ja, jag har antagligen 1000 frågor till men just nu vill jag bara analysera min signal innan jag börjar jaga grannkatten eller något... med andra ord, blir tokig!

EDIT: Gjorde en uppdatering av mjukvaran på korten och det fungerar MYCKET bättre. Dock så undrar jag fortfarande över fråga 1, 2 och 3.
EDIT2: WooHoo! Lyckades hitta timingfelet i min signal och löste problemet. Synd bara att en lite röd plastbit ska behöva säg till mig att jag är ett klantarsle. Mer info följer i annan tråd.
elf98
Inlägg: 829
Blev medlem: 28 oktober 2008, 10:07:11
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Vad kan jag använda för instrument till en 1ms signal

Inlägg av elf98 »

ecenier skrev:
Magnus_K skrev:Jo förresten, vet ni om det finns någon medlem här som säljer liknande? Har kollat hos Swech och m.nu men dom verkar inte ha.
Om inte någon medlem, tips på svensk ÅF mottages tacksamt.
m.nu har https://www.m.nu/saleae-logic-8channel- ... -1084.html

Edit: Fixade länk //blueint
m.nu har inte längre. Vi kommer att ta in orginal framöver.

(Privat har jag köpt loss 11st kloner, någon som vehöver? 75kr in frakt! 60kr/st ink frakt om man köper 5st - och de som jag har är inköpta förra sommaren.)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Vad kan jag använda för instrument till en 1ms signal

Inlägg av Icecap »

Magnus_K:
1: Det är nog kvar från de ganska mycket äldre maskiner med USB 1.1 eller liknande. Ställ till högsta värdet, det har ingen betydelse ändå.
2: -
3: Sampling rate ska vara hög nog för att fånga de snabbaste signaler man behöver veta - men så låg som möjlig för att spara minne. Ska du analysera en fördröjning på en signal måste din sample rate vara hög nog till att skillnaden syns - men då tar minnet snabbt slut.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Vad kan jag använda för instrument till en 1ms signal

Inlägg av Magnus_K »

Tack för svar Icecap!
Nu kör jag den på default vilket fungerar men då vet jag valet grundar sig på.

Ja det med sampling-raten var lite klurigt att få till men efter några försök så hittade jag ett gyllene medel för just den mätningen. Nu var det dock ett tag sen så jag kommer inte ihåg.
Skriv svar