Hjälp med ideér rörande stor komponentsamling

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
fidde_modboy
Inlägg: 89
Blev medlem: 18 mars 2006, 22:32:57

Hjälp med ideér rörande stor komponentsamling

Inlägg av fidde_modboy »

Hej, har varit medlem på forumet en lång tid och haft mycket glädje och fått mycket inspiration av forumet,
men tyvärr har jag inte kunnat bidra med något nämnvärt eller matnyttigt =)

Hoppas denna tråd kan passa här då den handlar om komponenter, galet mycket...

Det är nämligen min morfar som har lämnat jordelivet:( , han var en inbiten elektronikingenjör med egen firma och anställd på Saab.

Nu har ju jag enligt hans arv/testamente fått ärva allt som fanns i verkstan och elektronikhörnan, men jag måste få lite tips och råd.

Vet att större delen av komponenterna är från den "Analoga" eran men borde det inte finnas någon reparatör inom radio/tele med behov av komponenter?

Hans största hobby utöver arbetet var att reparera förstärkare/rullbandare och "musikaparater" åt företag så finns mycket som troligtvis har hög kvalité.

Här kommer en länk med bilder på några av lådorna: https://www.dropbox.com/sh/jvrgkoscpttk ... dmZja?dl=0
Hoppas det är ok med en Dropbox länk, misstänker att det blir en jobbig tråd om jag skulle klistra in 60+ bilder

/Mvh Fredrik
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Hjälp med ideér rörande stor komponentsamling

Inlägg av Henry »

Idag är det platt TV som existerar och tjock TV är lite mer som en kuriosa och om inte alla så har många märken slutat tillverka de för en tid sedan och TV apparater idag fixas normalt inte komponentnivå och TV reparatörer håller normalt inte gärna heller på med dom, även om det mycket väl kanske kan finnas kvar någon i en glömd gränd som fortfarande gör.

TV apparater fixas inte direkt idag på komponentnivå utan kretskort byts bara ut, sedan är platt TV av normala lite mindre storlekar så billiga att det inte direkt lönar sig att lämna in för att få de lagade.

Nu med detta dock inte sagt att det ev inte kanske skulle finnas folk tom här som är intresserad av något.
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Hjälp med ideér rörande stor komponentsamling

Inlägg av Gizmo »

Beklagar förlusten av din morfar.

Men självklart ska du dra igång lite byggprojekt med det där! Vad tänkte du börja med?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Hjälp med ideér rörande stor komponentsamling

Inlägg av Henry »

Fick i hastigheten för mig att det skulle säljas, men ok göra något med det tja man kan nog kanske få hop något, har dock tyvärr inga direkta tips.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Hjälp med ideér rörande stor komponentsamling

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Udda analoga IC har son plats i musikgrunkor, läs syntar, men också i t ex gitarrförstärlare och pedaler. Även olika typer av labutrustnibgar kan fungera som mottagare för allehanda komponenter.

Ska du sälja är just folk inom ljud säkert intresserade liksom radioamatörer och allehanda löskefolk på EF. Men du ska nog inte räkna med stor rusning och att du kan få speciellt mycket betalt.
Men igen, somliga komponenter är idag unobtainium, så t ex går det nog att plocka in nån hundring för trissor typ 2SK134/5 och 2SJ49/50.

Vill du skänka ska dukolla tråden där man söker enstaka komponenter.
fidde_modboy
Inlägg: 89
Blev medlem: 18 mars 2006, 22:32:57

Re: Hjälp med ideér rörande stor komponentsamling

Inlägg av fidde_modboy »

Tack för snabba svar =)

Min ide var att plocka ut lite småprylar jag kan ha nytta av till mitt labb sedan troligtvis försöka sälja några lite mer udda grejer till ljud och exotiska delar.

Men saken är den att det skulle glädja mig om man kunde avyttra en stor del av komponenterna till någon förening eller dylikt som kan ha nytta av detta.

Har sett mycket delar på tradera som även finns här men det är ett hästjobb att lägga ut påTradera.

Kommande månad så skall jag eventuellt börja sortera/rensa och kanske lägga ut några blänkare här i köp och sälj bytes troligtvis mest skänkes. Man kan ju inte slänga oanvända komponenter i oöppnad förpackning :tumner:


/Mvh Fredrik
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Hjälp med ideér rörande stor komponentsamling

Inlägg av gkar »

Eftersom du inte skrivit var det finns, så förutsätter vi Linköping...
Kolla med https://admittansen.se/
fidde_modboy
Inlägg: 89
Blev medlem: 18 mars 2006, 22:32:57

Re: Hjälp med ideér rörande stor komponentsamling

Inlägg av fidde_modboy »

Jag ber om ursäkt för det, i Jönköping bor vi

/Mvh Fredrik
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Hjälp med ideér rörande stor komponentsamling

Inlägg av Janson1 »

Radiomuseet i Göteborg, på Hisingen kanske? Inte slänga det i alla fall...
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Hjälp med ideér rörande stor komponentsamling

Inlägg av Klas-Kenny »

Makers JKPG är säkert intresserade av att ta över mycket. :)

https://www.makejkpg.se
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Hjälp med ideér rörande stor komponentsamling

Inlägg av adent »

Jag är inte helt säker på att vi har plats för allt, inte heller nytta av det. Delar helt klart.
Beklagar förlusten av morfar. SAAB i Jönköping? Avionics eller Training systems?
Har trots allt jobbat på Training i 9 år nu.

Avometern (den svarta bakelitmultimetern i läderväskan mot slutet) är coola. De ska ha ett litet 15V-batteri i sig för resistansmätning.
Jag tycker de är väldigt snygga att ha som prydnad (De fungerar också utmärkt som multimeter).

MVH: Mikael (Med i styrelsen för Makers Jönköping)
fidde_modboy
Inlägg: 89
Blev medlem: 18 mars 2006, 22:32:57

Re: Hjälp med ideér rörande stor komponentsamling

Inlägg av fidde_modboy »

I veckan ska jag ut och börja sortera upp så man får lite koll på komponentutbudet. Iallafall i stora drag.

Han var på Training Systems nere i stan, Seth Lamme hette han, Jobbet var hans kall i livet. Han var förtjust i missiler/robotar/hållfasthetsberäkningar.

Men till makers i JKPG, Vad för komponenter skulle ni vara intresserade av? =) Mängdkomponenter såsom motstånd/kondensatorer/brytare/potar?


/Mvh Fredrik
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43148
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Hjälp med ideér rörande stor komponentsamling

Inlägg av sodjan »

> Seth Lamme hette han...

Ja, det var ju inte svårt att gissa... :-)
Såg det då jag kollade igenom filerna efter ditt första inlägg.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar