Söker en t-attenuator, 600 ohm i Sverige eller EU

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Zebra_PD
Inlägg: 6
Blev medlem: 20 oktober 2018, 17:57:25

Söker en t-attenuator, 600 ohm i Sverige eller EU

Inlägg av Zebra_PD »

Hej!

Mitt första inlägg här på forumet. Hängt en del sista året på GroupDIY men tänkte det vore kul att lära känna lite svenska byggare och elektronikintresserad oxå. Har hållit på i lite mer än ett år å laga å bygga grejer på allvar så är rätt så nybörjare fortfarande.

Iom att jag är ny så kan jag ju inte posta i köp/sälj forumet så jag tänker att jag slänger ut en tråd här istället.

Jag håller bland annat på att bygga lite kloner på gamla UREI kompressorer, några 1176 men även försöker designa ett eget kretskort för en 1178 själv från grunden. Men det är jättesvårt att försöka få tag på passande T-attenuatorer 600ohm för input steget i Europa har jag märkt (tullen å frakten från USA å Kanada är ju hemsk nu för tiden ifall en köper på typ Ebay eller amerikanska sidor)... Såg något väldigt gammalt inlägg om någon för typ 10 år sedan som ställde samma fråga men ville inte dra upp den gamla tråden igen så tänkte jag skapar en egen och passar på att presentera mig i samma veva.

Någon som har haft samma bekymmer som mig och vet vars en kan få tag på ett par stycken (behöver typ max 5 st i dagsläget)? Eller är det bättre att försöka bygga egna på något sätt ifall en vill ha bra kvalité på dem?

Om någon råkar ha något billigt enklare oscilloskop att sälja får ni jättegärna höra av er också :)

Mvh Pierre
slft
Inlägg: 487
Blev medlem: 9 oktober 2009, 10:45:21
Skype: sm6xwe
Ort: Tibro

Re: Söker en t-attenuator, 600 ohm i Sverige eller EU

Inlägg av slft »

denna kanske kan hjälpa dig att bygga en egen

http://www.nu9n.com/tpad-calculator.html

//Ola
plutt
Inlägg: 236
Blev medlem: 16 februari 2011, 17:12:45
Ort: Växjö, Småland

Re: Söker en t-attenuator, 600 ohm i Sverige eller EU

Inlägg av plutt »

Var bor du någonstans?
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Söker en t-attenuator, 600 ohm i Sverige eller EU

Inlägg av xxargs »

Vid symmetrisk impedans med användning av T-pad där R1, R2 är resistansen före och efter i serie med ledaren och R3 är den shuntade resistansen mot jord (benet på 'T')
tpad_10_600.png
först räkna om önskad antal dB i dämpning till antal Neper θ

enklast och med tillräckligt bra precision är dB/8.686 = θ

annars är det θ = 1/2 * ln(Pin/Put) räknat som effektkvot

därefter

R3 = Z / sinh(θ)
R1= R2 = Z * tanh(θ/2)

klart !



(med detta skulle det bli 311 Ohm på R1 och R2, 421 Ohm för R3 för 10 dB attenuate på 600 Ohms system)

Detta löses elegant med hyperboliska funktioner (och kan hantera komplexa impedanser) medans den aritmetiska lösningen är mycket mer komplicerad än ovanstående (och hanterar ej komplexa impedanser) och jag fattar inte varför alla räknesnurror på internet använder aritmetiska lösningar...

skall man ha högre dämpningsgrader så är PI-pad att föredra, se http://elektronikforumet.com/forum/view ... em#p198939

(hur får man fram en 'snygg' permalink i denna forum ??)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Zebra_PD
Inlägg: 6
Blev medlem: 20 oktober 2018, 17:57:25

Re: Söker en t-attenuator, 600 ohm i Sverige eller EU

Inlägg av Zebra_PD »

Tack för alla svar!
Jag har kollat in såna där kalkylatorer men inte riktigt greppat hur en ska designa en själv utifrån dem. Men blev lite mer begripligt nu Xxargs, även om jag ska vara ärlig att jag inte hängde med på allt. Men ändå lättare å förstå på svenska :)

Har sett andra använda tre stycken t-potentiometrar i linje, två st 600ohm och sedan en större sista, alt 2x500ohm plus 1x1kohm.

Men ifall en ser på din skiss borde jag istället använda 311ohm eller?


Jag bor i Umeå Plutt :)
Skriv svar