Finns denna komponent?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Finns denna komponent?

Inlägg av GeekJoan »

Finns det komponenter som bara släpper igenom tex 20mA?
Tänker högt: Säg för enkelhetens skull att jag har en LED som vill ha 2V/20mA så istället för att sätta ett motstånd som tar ner spänning och ström till rätt värde och eldar upp överflödet som värme, så sätter man dit en krets som bara släpper igenom 2V/20mA oavsett vad som är på andra sidan. :?:
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Finns denna komponent?

Inlägg av mrfrenzy »

Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17044
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Finns denna komponent?

Inlägg av AndLi »

Det är ju precis samma funktion du har i din spänningskub när du ställer ner strömgränsen.
Och spänningen regleras för att strömmen inte ska överskridas.

http://elektronikforumet.com/forum/view ... f=2&t=5902 här har vi ju en gammal fin tråd som diskuterar det lite, iof med mycket högre strömmar..
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Finns denna komponent?

Inlägg av TomasL »

Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Finns denna komponent?

Inlägg av GeekJoan »

Ah, dioden är nog mer det jag är ute efter. Den andra komponenten krävde en hel del andra komponenter runt sig och då känner det som ett motstånd är lättare.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Finns denna komponent?

Inlägg av SeniorLemuren »

TomasL skrev:Finns konstantströmdioder också
https://www.elfa.se/sv/stroembegraensan ... ggest=true
Hur funkar den. Blir det inte likadant som med ett motstånd, att överskottet "bränns bort"?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Finns denna komponent?

Inlägg av TomasL »

Troligen, men den är oberoende av matningsspänning och framspänningsfall.
Ett motstånd måste man räkna fram för en given matningsspänning och ett givet framspänningsfall, dvs ett motstånd funkar egentligen bara för en specifik driftspunkt.
Dioden funkar i alla driftspunkter så länge som man håller sig innanför dess data.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Finns denna komponent?

Inlägg av SeniorLemuren »

Javisst, men som jag fattar det så vill han ju komma ifrån att bränna överfödet, så en konstantströmdiod är ju ingen lösning på hans fråga. Man kanske skulle kunna använda sig av en DC-DC Buck Step Down Converter liknande denna. Ställer man in den på den spänning som lysdioden vill ha så blir ju strömmen automagiskt rätt.
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Finns denna komponent?

Inlägg av Borre »

Så tycker jag det inte verkar som iaf, och han har ju svarat det det såg ut som rätt komponent.

Det där är en linjärregulator som bränner upp effekten lika mycket som ett motstånd. Lysdioder ska dessutom alltid ha strömbegränsning, att bara ställa in rätt spänning duger inte.
GFEF
Inlägg: 2370
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Finns denna komponent?

Inlägg av GFEF »

Finns switchade omvandlar med både inställningar spänning och ström.

Men knappast avsedda för 20[mA] LED snarare för LED på flera A.

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R ... r&_sacat=0
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Finns denna komponent?

Inlägg av SeniorLemuren »

Borre skrev:Så tycker jag det inte verkar som iaf, och han har ju svarat det det såg ut som rätt komponent.

Det där är en linjärregulator som bränner upp effekten lika mycket som ett motstånd. Lysdioder ska dessutom alltid ha strömbegränsning, att bara ställa in rätt spänning duger inte.
Du har rätt där, jag var lite snabb när jag sökte på Buck. Vad jag var ute efter var naturligtvis en switchad Step Down, men det kanske inte är så lätt att finna i de små formaten.

Sedan blev jag blev lite konfunderad när TS tyckte att dioden var rätt val, min tanke var att TS kanske inte uppfattade att den "eldar överskott" lika bra som en resistor.

Sedan får du gärna förklara för mig varför det inte duger med att ge en lysdiod rätt spänning. Det är ju precis det man gör när man med hjälp av OHM:s lag räknar ut hur stort motstånd man behöver till en viss lysdiod.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17044
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Finns denna komponent?

Inlägg av AndLi »

Problemet med rätt spänning är väl att den är rätt individuell för varje lysdiod i en batch...

Reglerar man då strömmen istället kommer detta att hanteras "automatiskt"
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Finns denna komponent?

Inlägg av Henry »

Vad jag var ute efter var naturligtvis en switchad Step Down, men det kanske inte är så lätt att finna i de små formaten.

Det är i princip vad de där LED drivarna är i början av tråden, eller i alla fall switchade enheter, och då bränner de inte bort någon direkt effekt då de ju fungerar annorlunda. I det rent linjära området krävs det aningen switchat eller annan lite mindre avancerad elektronik som tex en OP och mycket låg shunt resistor om det man vill driva har en lägre driftspänning än det som det matas med och/eller har ett rent generellt krav på strömbegränsning som inte kan göras vid matningsenheten genom att minska matningsspänningen. Kan i alla fall inte komma på något direkt annat sätt och hade det däremot varit tvärtom, alltså för låg matningsspänning, så hade det varit lite enklare att fixa.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Finns denna komponent?

Inlägg av GeekJoan »

20mA/2V var bara ett exempel. Tror jag fått lite ideer om hur man kan göra. Tack!
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Finns denna komponent?

Inlägg av Borre »

SeniorLemuren skrev:Sedan får du gärna förklara för mig varför det inte duger med att ge en lysdiod rätt spänning. Det är ju precis det man gör när man med hjälp av OHM:s lag räknar ut hur stort motstånd man behöver till en viss lysdiod.
Som AndLi skriver varierar framspänningen mellan olika exemplar och ändrar sig dessutom med temperaturen. En lysdiod, eller diod av vilket slag som helst, är inte linjär på långa vägar, så en liten ändring av spänningen kan innebära en stor ändring av strömmen.
Det är av samma skäl man inte ska parallellkoppla flera lysdioder med bara ett motstånd som begränsar strömmen.
Skriv svar