Tips på 8 ohm motstånd istället för högtalare

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
basshead
Inlägg: 25
Blev medlem: 30 april 2006, 16:21:14
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Tips på 8 ohm motstånd istället för högtalare

Inlägg av basshead »

Ok Arvid. Om du säger det så.
Jag har pillat med el och i synnerhet audioprylar länge nog för att veta att sätter du en lampa med stor effekt i serie för att kolla så att inget har kortslutit så räddar den livet på dig INNAN du ploppar in tummen i maskinen. Och skulle du råka ha oturen att nåt smäller om tummen kommer åt något så fastnar du inte i alla fall. Men drar naturligt bort handen. Lampan gör så att spänningen stiger förhållandevis långsamt.
Personligen rek jag en skiljetrafo. Helst med en vridtrafo innan den.

Det är bara mitt tips på hur man kan göra det enkelt för sig när man pillar ihop ett steg oavsett rör-, eller transistorbygge.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Tips på 8 ohm motstånd istället för högtalare

Inlägg av arvidb »

En lampa i serie kan förstås hindra att saker exploderar eller går upp i rök på andra "intressanta" sätt, och på så sätt förhindra kroppsskada. Men den kommer med stor sannolikhet inte att rädda dig från att dö av elektrisk chock om du tar i något som är strömförande:

30 mA 50 Hz AC genom hjärtat kan vara dödande. Men låt oss ta som exempel någon som har ena handen på ett jordat chassi och nuddar fas med andra handen - utan seriekopplad lampa. Säg att 50 mA tar vägen genom hjärtat. Det motsvarar då att kroppen har en resistans på 4,6 kΩ.

Och så kopplar vi in lampan, säg 57 W "standardhalogen", i serie. (Jag väljer en lampa med hyfsat låg effekt för att få så stor livräddande effekt som möjligt.) Lampans resistans (när den är varm) är 230²/57 ≈ 930 Ω. Så med lampan i serie blir strömmen genom kroppen ca 42 mA istället. Något bättre men bara marginellt, knappast något man bör räkna med ska rädda ens liv!

När lampan är kall är resistansen dessutom betydligt lägre vilket gör dess fördelaktiga effekt ännu lägre. Och väljer du en lampa med högre effekt får du också en mindre strömbegränsande effekt.

(Och varför skulle du ploppa in tummen i en maskin som är kortsluten? Kortslutning = säkringen går... Och varför skulle man fastna för att något smäller?)

Lampan har ingen inverkan alls på spänningen så länge det inte går någon ström - den får inte "spänningen att stiga förhållandevis långsamt".
Användarvisningsbild
basshead
Inlägg: 25
Blev medlem: 30 april 2006, 16:21:14
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Tips på 8 ohm motstånd istället för högtalare

Inlägg av basshead »

Jag är 100% med på det du säger.

Om lampan lyser = håll hela kroppen borta, koppla ur allt och börja felsöka med multimetern.
Lampan är som sagt till för att varna att något drar massor med ström och enheten är osäker. Den skall såklart inte vara inkopplad när man mäter prestanda på en färdigbyggd enhet.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Tips på 8 ohm motstånd istället för högtalare

Inlägg av säter »

basshead skrev:Använd inte heller en högtalare med endast spolen kvar, då får du en induktiv last vilket inte heller är bra.
Håll dig till rena motstånd så slipper du felaktiga mätningar.
Blir det inte induktiv last även med ett trådlindat motstånd?
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Tips på 8 ohm motstånd istället för högtalare

Inlägg av PeterH »

jo... frågan är hur hög induktansen blir mellan dom olika typerna av motstånd? Det är ju ganska vanligt att effektmotstånd är just trådlindade... :humm:

Men för ändamålet att belasta för felsökning utan ljud tror jag det duger(?) Annars kanske lösningen jag länkade till tidigare kan vara en väg att gå...
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Tips på 8 ohm motstånd istället för högtalare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ska man vara VÄLDIGT petig ska ju lasten efterlikna en typisk högtalare. Så OM man är speciellt intresserad hur förstärkaren beter sig med en "realistisk" last får man bulla på med lite induktans och kapacitans.
Ska man däremot bara se att förstärkaren fungerar och skickar ut en signal som verkar vettig och man inte vill riskera sina 100.000-kronors högtalare räcker ett motstånd långt.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Tips på 8 ohm motstånd istället för högtalare

Inlägg av PeterH »

Länken i mitt tidiga inlägg gällde just en lösning som simulerade högtalare, visserligen för 16ohm men det går ju att räkna om... 8)
Användarvisningsbild
basshead
Inlägg: 25
Blev medlem: 30 april 2006, 16:21:14
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Tips på 8 ohm motstånd istället för högtalare

Inlägg av basshead »

Allt har ju resistans, induktans, och kapacitans. ;)
Även den kortast kabelstump. Man kan till och med mäta en kabels längd med en puls in, och sedan räkna av mot signalen på ett oscilloskop. Kabeln kan till och med vara helt öppen. Riktigt häftigt hur världen funkar.

Förr använde man ju en dummy LCR-modell för att simulera högtalare, men de flesta använder endast motstånd idag då det ger ett jämförbart resultat.
Så länge man är konsekvent i sina mätningar så funkar vilken som man väljer.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Tips på 8 ohm motstånd istället för högtalare

Inlägg av arvidb »

basshead skrev:Om lampan lyser = håll hela kroppen borta, koppla ur allt och börja felsöka med multimetern.
Lampan är som sagt till för att varna att något drar massor med ström och enheten är osäker.
Och om inte lampan lyser, då behöver man inte hålla kroppen borta menar du? Enheten är inte mer säker bara för att den inte drar massor av ström - risken att få en allvarlig stöt om du nuddar fas är precis lika stor oavsett hur mycket ström maskinen drar!

Jag envisas med detta eftersom jag inte vill att du (eller andra som läser dina inlägg) ska labba med en falsk trygghet om att det är mindre farligt att peta i nätanslutna grejer eftersom det sitter en lampa i serie. Den ger noll skydd mot elektrisk chock!
Användarvisningsbild
basshead
Inlägg: 25
Blev medlem: 30 april 2006, 16:21:14
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Tips på 8 ohm motstånd istället för högtalare

Inlägg av basshead »

Ok Arvid.
Försökte bara hjälpa till.

Till alla andra;
Köp era effektmotstånd på tex Ebay. Alternativ är bromsballaster till CNC-maskiner. Dom tål oftast flera hundra watt.

Lycka till.

PS. Jag ville inte sprida desinformation. Men till och med forumsvärlden verkar ha spårat ur helt. Jag hoppar av här och tackar för mig.
Jag återgår till att endast läsa på forumet igen.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Tips på 8 ohm motstånd istället för högtalare

Inlägg av arvidb »

Okej... :humm:

Annars kunde du ju bara säga typ "Ja det är sant, bra att du sa till", så vore saken ur världen. Alternativt tala om för mig hur jag har fel så att jag kan lära mig något?

Du var säkert inte ute efter att sprida desinformation, men faktum är (om jag nu inte har missat något) att det var det du gjorde. Och då är det väl bra att jag säger till, när det handlar om ett missförstånd som faktiskt skulle kunna ta kål på folk?
Användarvisningsbild
basshead
Inlägg: 25
Blev medlem: 30 april 2006, 16:21:14
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Tips på 8 ohm motstånd istället för högtalare

Inlägg av basshead »

Arvid; I två svar i följande ordning sa jag ju att du har rätt. Kolla längst upp på sida 2.

Jag har väldigt svårt att följa ditt resonemang av att jag skulle lura folk att begå eldöden.
Luktar lite som: -"Fan att det ALLTID skall regna när jag går ut med hunden!", -"Jaså du skyller regnet på hunden?!"
Svar nej...

Följande rörbyggare använder ALLTID en lampa i byggstadiet för att vara säker på att få en visning av att strömmen är onaturligt hög:
Se följande på Youtube;
https://www.youtube.com/user/Stratosaurus1
https://www.youtube.com/user/AllAmericanFiveRadio
https://www.youtube.com/user/MrCarlsonsLab
https://www.youtube.com/user/JohnAudioTech

Alla dom har årtionden i ryggen av rör- och transistorbyggen. Riktiga proffs som jobbar med el varje dag. Utbildade tom.

Jag har sett hur folk som dig har "utvecklat" forumsvärlden de senaste åren.
Ta tex detta svar från dig;
arvidb skrev:Jag envisas med detta eftersom jag inte vill att du (eller andra som läser dina inlägg) ska labba med en falsk trygghet om att det är mindre farligt att peta i nätanslutna grejer eftersom det sitter en lampa i serie. Den ger noll skydd mot elektrisk chock!
Inte en enda gång har jag sagt att man skall pilla fritt med 240 VAC när man kopplat en varningslampa till kretsen.

Det är just det där lilla som du "måste envisas med", typ Facebook atittyd. Det kryper i kroppen på mig när nån visar översittarfasoner.

Hur vet jag detta? Jo för jag är admin på Svenska Mitsubishiklubben och har sett den attityden gång på gång under mina 15 år där.
Att man "måste hamra in att..."
Jag slösar ingen mer tid på dig nu. Du har rätt.

OBS! Inget personligt för min del. Bara det att jag har sett detta beteende 100 gånger förut.

Till Admins, ni kan radera mina tips och kommentarer ifall dom inte hör hemma i denna tråden.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Tips på 8 ohm motstånd istället för högtalare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Vi gör alla olika och inget behöver vara sig mer eller mindre rätt än annat. Jag använder aldrig lampor när jag slår igång och testar mina rörbyggen och jag skulle inte påstå att det gör mig till en dålig rörbyggare. Här finns inget rätt eller fel. Att andra gör si eller så är inget som säger att jag måste göra likadant.

Vet man vad man gör, så vet man vad man gör. Vi använder ju trots allt spänning på uppemot 500V och kanske mer (740V i nästa stora projekt), men genom stor nogrannhet, omsorg och observerande av gällande skyddsföreskrifter, ena handen i bakfickan och fingret på nätströmbrytaren ska man nog kunna fixa det.

Och jag ser heller inte att en lampa kan ge ett skydd mot elektrifiering till döds.

Däremot är det en förbannad dödssynd att slå på en rörförstärkare UTAN last på utgångarna. Någon menade på att bara dåligt lindade utgångstransformatorer gav upphov till självdestruktion, men det är rent skitsnack. (Jag vet ... :doh: =.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Tips på 8 ohm motstånd istället för högtalare

Inlägg av arvidb »

basshead: Du får nog ta och läsa både dina och mina inlägg en gång till tror jag... :?

Ifall du inte orkar: I de två inläggen högst upp så säger du att du är med på vad jag säger, för att sedan upprepa det som du sagt tidigare, nämligen att lampan "räddar livet på dig" och visar att "enheten är osäker". Uppenbarligen var du inte alls med på vad jag sa, och därför envisades jag med mitt resonemang.

Att du använder faktumet att det finns bra skäl att ha en lampa i serie (nämligen att skydda enheten under test) för att stärka ditt resonemang är ju bara löjligt eftersom det inte har något med personskyddsaspekten att göra överhuvudtaget.

Att någon korrigerar dig när du påstår något som är direkt felaktigt (och som faktiskt skulle kunna äventyra folks hälsa!) betyder inte att den personen är översittare. Att däremot inte kunna hantera att bli rättad när man har fel, det är väl översitteri om något. Du kanske skulle tänka över vem det är som visar översittarfasoner egentligen?
basshead skrev:Jag har väldigt svårt att följa ditt resonemang av att jag skulle lura folk att begå eldöden.
Tråkigt att du inte kan följa mitt resonemang, men de flesta andra som läser våra inlägg förstår säkert det meningslösa med att försöka använda en seriekopplad lampa som personskydd, och det är väl huvudsaken.
Skriv svar