Säkerhetsrelä

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
elmatte
Inlägg: 3
Blev medlem: 7 september 2018, 22:10:33

Säkerhetsrelä

Inlägg av elmatte »

Ursäkta simpel fråga.
Jag bygger en laser och ifall det blir strömavbrott så får den inte börja lysa igen då strömmen kommer tillbaks. Jag tänkte då att det väl finns nåt relä som enkel förlängningssladd typ, med en startknapp som man måste trycka in kort, före varje gång man sätter igång apparaten. Säkert finns det väl men jag vet inte vad det i så fall heter.
Lasern går på 230V och nån ampere sådär.

Skissade något och tänkte att 36101 + 26103 och 2 st 36011 från Kjell (Relä+Sockel+2 återfjädrande tryckknappar) borde funka i en liten låda. Tror ni det, behöver man någon glättniing, säkring eller något annat. Ja dragavlastning förstås. Eller finns det nån färdig produkt?
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Säkerhetsrelä

Inlägg av Sverige »

Det är en nollspänningsutlösare du söker.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Säkerhetsrelä

Inlägg av svanted »

utan att vara elak...
det är en väldigt enkel koppling där man driver relät genom en av sina egna kontakter och byglar samma kontakt med en knapp...
men eftersom du frågar här ska du nog inte labba med 220v.
och jag har aldrig sett en stickproppsansluten.

hade lasern varit på 12V e.d. skulle det varit en annan sak.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Säkerhetsrelä

Inlägg av mrfrenzy »

Visst finns det stickproppsanslutna. Det har sålts mängder senaste åren för montering på sågar och andra rörliga maskiner då det införts krav på arbetsplatserna.

https://www.hyvlar.se/nollsp%C3%A4nningsbrytare-230v
https://www.tripus.se/index.php?page=we ... submenu=34

Det går också att bygga själv med en apparatlåda, ett relä, en slutande och en brytande brytare. Har själv gjort det för att reparera några maskiner.
elmatte
Inlägg: 3
Blev medlem: 7 september 2018, 22:10:33

Re: Säkerhetsrelä

Inlägg av elmatte »

Tack "Sverige" och Mr Frenzy för hjälpen. Då köper jag färdig enhet på måndag (och smågrejor för skojs skull på Kjell imorrn).
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Re: Säkerhetsrelä

Inlägg av Jonaz »

Finns skarvsladd med jordfelsbrytare som man måste åter aktivera när man får spänningfall.

Som tex
https://www.elbutik.se/product.html/skarvsladd-m-jfb
metric
Inlägg: 766
Blev medlem: 16 maj 2010, 11:04:52

Re: Säkerhetsrelä

Inlägg av metric »

Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Säkerhetsrelä

Inlägg av Nerre »

Ja alla stickproppsanslutna jordfelsbrytare jag har sett har även har nollspänningsutlösning.
elmatte
Inlägg: 3
Blev medlem: 7 september 2018, 22:10:33

Re: Säkerhetsrelä

Inlägg av elmatte »

Det stämmer som Nerre skrev. Allt mycket enkelt.

Vanliga 230V jordfelsbrytare från Jula och ClasO har nollspänningsbrytare nuförtiden. Provade en äldre jordfelsbrytare men den hade inte nollspänningsbrytning.

Tack för svaren.
Bo.Siltberg
Inlägg: 357
Blev medlem: 30 juli 2018, 06:46:13

Re: Säkerhetsrelä

Inlägg av Bo.Siltberg »

Nån som vet ursprunget till kravet på nollspänningsutlösning på portabla JFBer? Det infördes för ca 10-15 år sedan men jag hittar ingen källa.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Säkerhetsrelä

Inlägg av Nerre »

Jag är osäker på om det verkligen är ett krav, det är nog snarare så att den teknik man använder ger det automatiskt?

Jag kan eventuellt tänka mig att det hänger ihop med maskindirektivet, på så sätt att en elmaskin antingen måste ha egen nollspänningsbrytare eller vara ansluten till en extern.
Skriv svar