Polyfuse som strömbegränsare

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Polyfuse som strömbegränsare

Inlägg av JanErik »

Skulle behöva nåt enkelt för att begränsa strömrusning vid tillslag. Funkar en sån eller måste strömmen bort helt före den nollställs? Fråga om dryga 500 mA.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Polyfuse som strömbegränsare

Inlägg av xxargs »

vilka spänningar handlar om - det är generellt svårt att hantera låga spänningar och små strömmar med termisk baserade skydd


polyfuse är en säkring och blir högresistiv vid för hög ström och håller sig högrestsiv (av läckströmmen som ändå går igenom) tills strömmen slås av och polyfuse tillåts att svalna igen.

tidigare användes polyfuse för tex. begränsa strömmen på USB-portar i datorer, idag är det mycket intelligentare änså.

---

det du egentligen behöver för att minska inrusch-strömmar är NTC-motstånd, men även här så är dom beroende att det går en skvätt ström igenom och tillräckligt med spänningsfall för att de skall hålla sig varma under driften.
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Polyfuse som strömbegränsare

Inlägg av JanErik »

Det är 18VAC alternativt 25VDC efter likriktaren.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Polyfuse som strömbegränsare

Inlägg av lillahuset »

Strömmen behöver inte bort helt men måste bli tillräckligt låg för att polyfusen ska svalna.
Vi körde 24V DC och ett par tre watt genom en polyfuse och det funkade fint.

Däremot har jag sett en konstruktion med en polyfuse precis vid en linjär regulator. Det funkade mindre bra.
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Polyfuse som strömbegränsare

Inlägg av gkar »

Polyfusarna slits också, så det är inte en bra lösning om du förväntar dig överström ofta.
I många fall rekommenderas de istället för säkringar.
Och ligg inte för nära maxströmmen vid normal drift. Kolla toleranserna på dem. Kolla temperaturdriften på dem...
Allt står i databladet.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Polyfuse som strömbegränsare

Inlägg av lillahuset »

Det är trevliga komponenter men inte helt triviala att använda.
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Polyfuse som strömbegränsare

Inlägg av Akai »

Har drösvis med (om jag kommer ihåg rätt) 500mA pollys. SMD. Säg till om du behöver.
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Polyfuse som strömbegränsare

Inlägg av JanErik »

Jo, funderar istället på en resistor med relä över, spolen ansluts efter kondensatorer och SMPS och drar när spänningen är uppe i tillräcklig nivå.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Polyfuse som strömbegränsare

Inlägg av E Kafeman »

NTC-mostånd brukar användas för att begränsa startströmmar.
Finns ofta på ingången på större switchade PSU typ dator-nätaggregat.
Ett exempel.
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Polyfuse som strömbegränsare

Inlägg av gkar »

JanErik skrev:Jo, funderar istället på en resistor med relä över, spolen ansluts efter kondensatorer och SMPS och drar när spänningen är uppe i tillräcklig nivå.
Det kluriga med detta brukar vara att se till att relät får distinkta tillslag och frånslag. annars brukar det klibba.
Tex om matningensspänningen sjunker långsamt under flera sekunder ner till noll.
Din resistor bör tåla eller gå sönder snyggt om relät inta drar.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14826
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Polyfuse som strömbegränsare

Inlägg av rikkitikkitavi »

E Kafeman skrev:NTC-mostånd brukar användas för att begränsa startströmmar.
Finns ofta på ingången på större switchade PSU typ dator-nätaggregat.
Ett exempel.
Jag har en fin NTC inbyggd i en gammal timer till min stora Variac som annars äter säkringar (trög 10a).
Variacens utgång är avsäkrad till 3A med en automatsäkring om inte min reaktionsförmåga räcker till för att vrida ner utspänningen...

Till min jättestora Variac har jag en mjukstart bestående av en NTC som parallellkopplas av en relämjukstart (egen konstruktion) efter ca 1 sekund för den kan tom äta huvudsäkringar (25A). Som påpekat är det viktigt att den ger distinkta relätillslag/frånslag då kapacitiva / induktiva laster annars kommer sabba reläet mycket snabbt.
Detta oavsett om det är NTC eller passiva motstånd som begränsar strömrusningarna. antingen har man ett relä som är distinkt, eller så får man lösa det med en krets.

Jag har sett lösningen med NTC + relä av egen konstruktion i ett nätagg av dyrare kvalisort en gång, men annars är det vanligen bara NTCer i sig. Syftet är att minska värmeförlusterna och öka verkningsgraden.
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Polyfuse som strömbegränsare

Inlägg av JanErik »

Har mätt med skopet nu, satte en 10R i serie och matade 22 VDC, ser knappt 15V över den i ungefär 10ms.
Dvs 1.5A, ger en impedans på 14.6 ohm, ta bort 10 ohm och man får med 18 VAC en startström på 3.9A. Kan det stämma?

Har två halvvågslikriktare för att få dubbla matningar, den positiva är den som drar mest. 25V DC går vidare till en billig kina-buckmodul inställd på 12V som i sin tur matar en till inställd på 5V.

Efter start drar kretsen drygt 100 mA, matad 22 VDC. Det är en ESP32 med display, en bluetooth-audiomodul, en 74HC14 och en quad opamp. Ska bli en ingångskanalväljare med volymkontroll (PGA2310).

Det räcker för att bränna en 500 mA trög säkring (matar dock också en annan linjär PSU och ett L-R-filter med några opampar).
Skriv svar