Välja fuktsensor

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
menhir
Inlägg: 10
Blev medlem: 15 augusti 2013, 13:41:38

Välja fuktsensor

Inlägg av menhir »

Hej!

Jag har i flera år använt Dht22-sensorer tillsammans med arduino och diverse ESP-varianter för att mäta luftfuktighet och temperatur. Tyvärr är jag inte helt nöjd med driftsäkerheten för den uppmätta luftfuktigheten. Däremot har temperaturmätningen alltid fungerat bra. Problemet med fuktighetsmätningen är att den ibland skjuter iväg till orimliga nivåer. Ofta går det att lösa genom att ha sensorn i rumstemperatur några timmar. Gissar därför att det är någon slags imma/kondens som spökar. Jag har sensorn inne i ett kylskåp.

Jag tänkte därför hitta en annan sensor som är mer pålitlig och ser fram emot att höra vilka ni långtidstestat med gott resultat. Det verkar som om Honeywell och Sensirion är stora på området och även har modeller med filter som ska undvika kondens. Om sensorn är lätt att använda med arduino är det bara plus. Ser fram emot era tips!
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3743
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Välja fuktsensor

Inlägg av Mickecarlsson »

Jag kör med BME280, de fungerar till mina behov.
menhir
Inlägg: 10
Blev medlem: 15 augusti 2013, 13:41:38

Re: Välja fuktsensor

Inlägg av menhir »

Mickecarlsson skrev:Jag kör med BME280, de fungerar till mina behov.
Tack för tipset. Vilken miljö har du använt den i?
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Välja fuktsensor

Inlägg av xxargs »

kylskåp - 100%Rh? hmm...

De flesta RH-sensorerna blir tokiga när det kommer dimma och tom vattendroppar på dess ytan - detta gäller även 'proffesionella' RH-metrar då de flesta av dem mäter kapacitivt i sensorblock eller på en etsad yta (använder kapillärkondensation på ytan för att få mer linjär egenskap samt kunna mäta linjärt ända ned till 0% Rh då de enklare sensorer stannar ofta vid 10-15% Rh)

Ett råd är att sätta en effektmotstånd som kan värma sensorn och torka denna en god stund innan mätningen - eller om det är kombinerad med temperatursensor - att man med injusterad spänning håller motståndet och sensorn en grad högre än omgivningen (och förstås kompenserar detta i beräkningar senare)

det är enda sättet att komma undan de 'tokiga värdena' oavsett 10:- sensor med fuktkänslig dielektrisk kloss eller en helanalog för 200:- (HI4000 från honywell) - även proff-utrustning måste göra det då så fort imma sätter sig på ytan så blir det 'off scale' för att den dielektriska konstanten höjer sig kvotmässigt så mycket i ett steg på en gång pga. flytande vattnet på ytan.
menhir
Inlägg: 10
Blev medlem: 15 augusti 2013, 13:41:38

Re: Välja fuktsensor

Inlägg av menhir »

Tack @xxargs för tips på lösningar. Tror du att sensorer med specifikationer typ "Hydrophobic filter and condensation-resistant: allow use in many condensing environments" (Honeywell) eller "Total coverage with condensation or even immersion in liquid present no problems whatsoever" (Sensirion CMOSens) kan vara en fungerande genväg istället för att värma bort ev imma från sensorn?

Bredvid dht22-sensorn har jag haft en enkel temp och fuktmätare från biltema och den har aldrig flippat ut...
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3743
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Välja fuktsensor

Inlägg av Mickecarlsson »

menhir skrev:Tack för tipset. Vilken miljö har du använt den i?
Växthus, garage, förråd, sovrum, uterum och kontor.
Skriv svar