Vacuum fråga

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Vacuum fråga

Inlägg av cosmox »

Hejsan,

Går det att använda LDPE-vattenslang/rör mellan turbopump och grov pump?

Gasar det något?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vacuum fråga

Inlägg av TomasL »

Beror på Vacuum, men de är inte difftäta.
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: Vacuum fråga

Inlägg av cosmox »

Hur menar du nu?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vacuum fråga

Inlägg av TomasL »

Gasmolekyler passerar igenom slangen om trycket i slangen är lägre än omgivningen.
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: Vacuum fråga

Inlägg av cosmox »

Således är svaret på frågan; Nej.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vacuum fråga

Inlägg av TomasL »

Det beror som sagt på, vilket vacuum handlar det om?
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: Vacuum fråga

Inlägg av cosmox »

Grovpumpen orkar nog inte lägre än 10e-2 mbar själv.
När hela systemet är igång så är trycket i kammaren ca 10e-6 mbar men det är ju före turbopumpen. Trycket i själva slangen vet jag inte. Det går att mäta men det är oerhört omständligt med den utrustning som jag har (har bara en mätare som sitter på SEM'en).

Jag tänkte sätta grovpumpen ute så man slipper lyssna på eländet. Andra alternativet är kopparrör. Jag har lite slang liggandes så det hade varit trevligt om det hade funkat.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Vacuum fråga

Inlägg av hcb »

Jag hade nog sagt "ja".
De där styva halvgenomskinliga PE-slangarna man ser till bl.a. tryckluft funkar fint i sammanhanget. Den lilla diffusionen genom slangen borde vara helt försumbar i sammanhanget. Typiska membranpumpar i sammanhanget har sluttryck på någon eller några mbar vilket i vakuumsammanhang är mycket högt.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Vacuum fråga

Inlägg av Henry »

Det funkar ok vid grovvakuum som så men bara om det är hyfsat kort avstånd mellan grovpumpen och turbon, vilket gäller oavsett. Om du däremot har en lång smal slang på några meter inte bara kan det bli problem utan kommer att bli problem med vakuumnivån vid turbons utlopp vilket kan göra att ev grejs i botten på turbon kan komma in i kammaren och det vill du absolut inte på denna typ av apparatur.

Det spelar sedan ingen större roll om du använder kopparrör heller vid långa sträckor även om dessa inte diffunderar eller dylikt.
farskost
Inlägg: 454
Blev medlem: 17 april 2006, 19:55:21
Ort: Mölndal

Re: Vacuum fråga

Inlägg av farskost »

Som Henry säger, vid dessa tryck så flödar inte det inte i en slang på samma sätt som vid högre tryck. Den fria medelvägen för en molekyl, sträckan den i medel färdas innan den krockar med en annan gasmolekyl, är mycket större än dimensionen på slangen. Detta ger att det inte finns ett ”flöde” av molekyler utan bara molekyler som interagerar med väggar och har lika stor chans att åka framåt som bakåt i röret. Så ett rör kan tyvärr få ett ganska stort tryckfel över sig om det är långt.

Därför är det nog bättre att försöka isolera ljudet från grovpumpen. Se till att den är upphängs så att stomljud inte sprider sig, ha en bra ljuddämpare på utblåset och sätt några ljuddämpande mattor runt den. Tänk dock på ventilationen.
SvenW
Inlägg: 1116
Blev medlem: 24 april 2007, 16:23:10
Ort: Göteborg

Re: Vacuum fråga

Inlägg av SvenW »

Om förvacuumpumpen , eller grovpumpen, går mer till ca 1 pascal (10-2mbar)
så går det nog med en slang, även om det blir en viss försämring.
Fria medelväglängden vid en pascal är några mm, så strömningen är väl mitt emellan
laminär och molekylär.
Det blir nog lite sämre än om slangen är kort, men det kan nog gå bra ändå enligt min gissning.
Det beror på hur känsligt det är med föroreningar som vandrar baklänges.
Om förvacuumpumpen innehåller olja så finns det väl en del föroreningar redan där.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Vacuum fråga

Inlägg av Henry »

Så länge utloppet på turbon håller sig under sin maxgräns så bör det gå bra, hur lång slang man kan använda sig av innan denna sidas tryck blir för högt kan man bara få fram genom att mäta och med denna typ av apparatur är det nog lite dumt att chansa.

Du bör sedan även ha förstärkt slang annars kommer den att kollapsa om den är för bred för skall du ha något flöde bör den nog vara minst en cm inner men egentligen några få till.

Grovpumpen skall sedan egentligen inte låta speciellt mycket, du skall tex kunna föra ett normalt samtal utan att det hörs mer än ett svagt brummande från den. Måste ni skrika till varandra eller hålla för öronen i närheten av den så är något lite galet.


Det är för övrigt en slang av denna modell som ni egentligen skall använda er av, använder någon dryg meter själv och den håller verkligen för allt:

http://www.lesker.com/newweb/flanges/tu ... ?pgid=tube

Det behövs dock normalt en speciell koppling för de men det kanske ni redan har.

Skulle ev också gå att slänga iväg ett mail till www.lowener.se och höra om dom möjligen kan ha något.
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: Vacuum fråga

Inlägg av cosmox »

Tack för alla svar!

Slangen som jag har är av marktyp, 20mm ID och ca 4-5mm tjock. Den är bra styv så jag tror inte att den kommer implodera. Fördelen är att den är formbar med varmluft så det borde gå att fixa böjar. Jag fäster två KF20 (?) flänsar i ändarna. Måste lösa en oljefälla på något vis.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Vacuum fråga

Inlägg av Henry »

Kan du inte trycka ihop den med fingrarna hur hårt du än trycker så skall den nog vara ok.

Även om KF20 är en standard så brukar det normalt vara KF25 på grovpumpar av lite större storlek, mät annars OD för att vara säker.
Skriv svar