Hur får jag tag i denna kondensator?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Hur får jag tag i denna kondensator?

Inlägg av lillahuset »

Om du skriver var du håller hus kanske du kan muta någon vänlig själ på forumet att hjälpa dig. :)
Lagerqvist
Inlägg: 15
Blev medlem: 11 maj 2018, 20:11:57

Re: Hur får jag tag i denna kondensator?

Inlägg av Lagerqvist »

Jag skrev det i första inlägget, Västberga, Stockholm!
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Hur får jag tag i denna kondensator?

Inlägg av lillahuset »

Aaah, jag läser uppenbarligen slarvigt. Lägg gärna in det i profilen också.
Lagerqvist
Inlägg: 15
Blev medlem: 11 maj 2018, 20:11:57

Re: Hur får jag tag i denna kondensator?

Inlägg av Lagerqvist »

Ok lite uppdateringar och nya frågor.

Jag köpte 3 kondensatorer (https://www.elfa.se/sv/motorkondensator ... simi=99.65)

Idag så satte jag dit dom i ljusboxen, jag ersatte bara de gamla och satte alla kablar och resistorer likadant.

När jag startade boxen och satte igång lampan gick säkringen direkt (16A 3 Fas), detta upprepade sig flera ggr. Jag testade då att sätta tillbaka de gamla kondensatorerna igen och samma problem igen. Dock verkar de som att lampan lyser starkare och får mer kraft under dom få sekunder den är igång innan säkringen går. Sista gången jag testade gick säkringen tom innan jag ens satt igång lampan.. mycket märkligt.
Det sitter en annan liten kondensator (?) precis framför de kondensatorerna jag bytte ut, kan den ha något med problemet att göra? Vad har den för funktion och var hittar man en sån? Såhär ser den ut:
kondensator2.jpeg
Den sitter monterad såhär:
kondensator1.JPG
Fan va de är frustrerande att inte ha kunskap att lösa problemet själv.

Som sagt tidigare, finns de någon elektronikkunnig i Stockholmsområdet som är duktig på gamla elektriska prylar så anlitar jag dig gärna för att ordna problemet åt mig.

Tacksam för all hjälp jag kan få här i tråden också!

Trevlig helg!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Hur får jag tag i denna kondensator?

Inlägg av Magnus_K »

Reparatören som bytte kortet åt dig. Har du möjlighet att be honom om ett elschema över maskinen?
Det sitter inte en plastficka någonstans med en manual och schema? Har du någon som helst dokumentation?

Ganska svårt att svara på vad den silvriga kondingen har för funktion när man bara ser två kablar i luften. Kan du knäppa ett par högupplösta kort på området där dessa ansluter?
Lagerqvist
Inlägg: 15
Blev medlem: 11 maj 2018, 20:11:57

Re: Hur får jag tag i denna kondensator?

Inlägg av Lagerqvist »

Han bytte egentligen bara kortet genom att titta på hur det gamla var kopplat så han hade egentligen inget kopplingsschema. Dock har jag efter många mail lyckats få tag i något från leverantören, tyvärr säger det nog inte speciellt mycket, självklart är det på tyska också. Men såhär ser de jag har ut:
Screen Shot 2018-05-18 at 20.59.05.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Hur får jag tag i denna kondensator?

Inlägg av Magnus_K »

Skulle man få gissa lite så är den silvriga kondingen den som sitter över "Kuhlung-motor", eller vad det står. Kylningsmotor?
Om så är fallet så är det nog en vanlig motorkonding och så länge ni inte har problemet med just den motorn så är det nog ingen fara.
Visst, en tok-kortis kanske kan irritera en säkring men då matningen kommer från kortet så är den eventuellt avsäkrad där. Spekulerar högt...

Den är för liten för att vara en startkonding tror jag i alla fall.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Hur får jag tag i denna kondensator?

Inlägg av nifelheim »

Är det lampan mellan 24 och 25 på kretskortet , antar att det var det som byttes?
Vad är det för komponent som jag ringat in, kan du följa sladdarna från kondensatorerna och ta en bild på den?

frågor.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Lagerqvist
Inlägg: 15
Blev medlem: 11 maj 2018, 20:11:57

Re: Hur får jag tag i denna kondensator?

Inlägg av Lagerqvist »

nifelheim: Jag kan inte svara på det idag, men jag åker in till kontoret imorgon, kikar på det och tar en bild.

Det är det kretskortet som byttes ut ja.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6887
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Hur får jag tag i denna kondensator?

Inlägg av Marta »

Kan Du ta en riktigt bra bild på kortets båda sidor? Hög upplösning, bra ljus och ingen blixt. Då blir det mycket lättare att föreslå vad som kan vara sönder?

Går säkringen direkt vid inkoppling innan lampan tänds, eller först vid tryck på knappen för att tända den? Funkar det vanliga lysröret och det bara är när UV-röret tänds som säkringen avsmälter? Är det verkligen 3-fas? I schemat är bara två tydliga faser varav en hänger fritt.. Mp är nog nolla och Sl troligenl skyddsjord (SchutzLeiter).

UV-röret är ett kalkatodrör som troligen drivs med en verkligt otäck spänning på många kV. Försök inte koppla in utan röret. Är trafon hel kan den bli trasig då.

Den inringade saken kan vara något typ neontrafo. Ingjuten klump med ett par tunna trådar och en grov tändkabelliknande. Lätt att känna igen. De stora kondingarna som byttes ser ut att vara anslutna till denna.

Vad är "Aktitron" uppe till höger?
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Hur får jag tag i denna kondensator?

Inlägg av nifelheim »

aktitron'en är exponeringsmätaren enligt google :)

trycket i lampan är högre när lampan är varm,
låg tändspänning skulle kunna förklara varför den inte gick att starta förrän den kallnat.

så jag gissar att felet ska sökas i själva drivdonet till MH-lampan

Edit: som jag fattade det är alltså både lampan, kretskortet och dom tre kondensatorerna bytta.
Lagerqvist
Inlägg: 15
Blev medlem: 11 maj 2018, 20:11:57

Re: Hur får jag tag i denna kondensator?

Inlägg av Lagerqvist »

Exakt, akitronen är en sensor som känner av hur mycket ljus som når duken som exponeras.. när rätt ljusmängd är nådd stängs en lucka för lampan och exponeringen är färdig. Jag tror egentligen inte att det är där problemet ligger utan förmodligen är det precis som du säger något med tändningen till lampan.. kretskortet är bytt, lampan är ny, kondensatorerna är nya ... de som är kvar att byta är den lilla kondensatorn jag la upp en bild på igår samt transformatorn. Problemet med transformatorn är att den sitter ingjuten i någon låda som verkar vara av något hårt gummi så jag har inte vågat ge mig på den i rädsla för att ta sönder den. Byter jag ut den också är alla delar som jag tror påverkar själva tändningen utbytta. Lampan tänds ju nu också, de är bara att säkringen går direkt .. frågan är om de är fel i själva ljusboxen eller om det är att den använder mer kraft när lampan tänds nu med nya kondensatorer än vad den gjort tidigare och att det gör att säkringen går..
Lagerqvist
Inlägg: 15
Blev medlem: 11 maj 2018, 20:11:57

Re: Hur får jag tag i denna kondensator?

Inlägg av Lagerqvist »

Invaliden skrev:Kan Du ta en riktigt bra bild på kortets båda sidor? Hög upplösning, bra ljus och ingen blixt. Då blir det mycket lättare att föreslå vad som kan vara sönder?

Går säkringen direkt vid inkoppling innan lampan tänds, eller först vid tryck på knappen för att tända den? Funkar det vanliga lysröret och det bara är när UV-röret tänds som säkringen avsmälter? Är det verkligen 3-fas? I schemat är bara två tydliga faser varav en hänger fritt.. Mp är nog nolla och Sl troligenl skyddsjord (SchutzLeiter).

UV-röret är ett kalkatodrör som troligen drivs med en verkligt otäck spänning på många kV. Försök inte koppla in utan röret. Är trafon hel kan den bli trasig då.

Den inringade saken kan vara något typ neontrafo. Ingjuten klump med ett par tunna trådar och en grov tändkabelliknande. Lätt att känna igen. De stora kondingarna som byttes ser ut att vara anslutna till denna.

Vad är "Aktitron" uppe till höger?
Hejsan!
Absolut, imorgon kommer jag ta bra bilder på de olika komponenterna och försöka ge er en bättre bild av boxen.

Först gick säkringen när jag satte igång lampan men andra gången jag testade gick den innan jag tände den. De vanliga lysröret funkar fint. De är bara när uv röret tänds som säkringen avsmälter.
Jag tror att den är modifierad till 3 fas, dock är jag inte säker på varför eller hur faserna utnyttjas, säkringen som går är alltid bara på 1 av de 3 faserna.

Akitronen är en mätare som mäter ljuset som når schablonen som exponeras.. se mitt förra inlägg så förklarar jag den lite mer.

Vill bara säga tack till dig och till alla som kommer med input i tråden, uppskattar det väldigt mycket! Ska se till att ge er bättre bilder och mer information imorgon!!
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6887
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Hur får jag tag i denna kondensator?

Inlägg av Marta »

Allt som är anslutet till nätspänning är misstänkt tills motsatsen bevisats, även om vissa delar är mera troliga än andra.

Det är alltså ett rör för UV? Var kom MH/HID ifrån? En sådan ser ut som en gatlyktlampa men i klart glas utan lyspulver.

Vad heter den aktuella lampan? Avskrift/bild på asken den nya kom i?
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Hur får jag tag i denna kondensator?

Inlägg av nifelheim »

gissade på något liknande denna :)
40003000.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar