Hur får jag tag i denna kondensator?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Hur får jag tag i denna kondensator?

Inlägg av Magnus_K »

Har en stund över på förmiddagen imorgon (söndag), så har för avsikt att besöka Lagerqvist och maskinen.
Ska försöka hjälpa till att dokumentera och göra lite enklare mätningar innan det är dags att åka igen.

Känns lite spontant som att det man borde kunna mäta fram kortisen på en spänningslös maskin och sen stegvis koppla ur del för del. Vi får se.
Förutom det som redan skrivits så får ni gärna skrika till om det är något annat man kan kolla på när man ändå är där.
Lagerqvist
Inlägg: 15
Blev medlem: 11 maj 2018, 20:11:57

Re: Hur får jag tag i denna kondensator?

Inlägg av Lagerqvist »

nifelheim: Exakt en sådan lampa är det!

Vi hade ju det stora nöjet att få besök av Magnus_K idag som kikade igenom ljusboxen och dokumenterade med bilder hit till forumet. Helt fantastiskt att du tog dig tid och kom ut till oss, stort stort tack till dig Magnus för det!! Det gör så otroligt mycket att få hjälp av någon som har både kunskapen och intresset!

Det visade ju sig då att jag varit klantig och gjort en felkoppling när jag satte in dom nya kondensatorerna, Magnus åtgärdade felet och imorgon ska vi testköra och se hurvida säkringen går nu också. Känns som att det med högsta sannolikhet var problemet med att säkringen gick. Bara hålla tummarna för att jag inte förvärrat problemet och tagit sönder något annat.

Magnus tog som sagt en hel del foton som kommer att komma upp här på forumet inom kort och han verkar förstå sig på kopplingsschemat osv.

Tack igen Magnus och alla andra som tar sig tid för att lösa vårt problem, väldigt uppskattat!!
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Hur får jag tag i denna kondensator?

Inlägg av Magnus_K »

Vi ska nog inte hoppa i ån än (eller vad dom säger). Men det här måste gå att lösa!
Får också tacka för det trevliga bemötandet och besöket. Nästan gång finns det förhoppningsvis lite mer tid.

Jo. Tyvärr kunde jag inte stanna så länge men så här ser det ut i alla fall:
20180520.jpg
Nu blev det lite brådis i slutet men vad jag tyckte mig förstå är att den har blivit 3-fas-konverterad enbart för vakuumpumpens skull. Den sitter vid sidan av och är det enda jag kunde som möjligen kan behöva 3-fas. Kontaktor och överströmsskyddet kanske är eftermonterat?
Så här såg dom ut:
20180520_092842.jpg
Aktitronen verkar alltså vara en liten egen enhet på kontrollpanelen där man mäter ljusmängd och enligt vad Lagerqvist och kollegan meddelade så glappade denna ibland, eller ja, dog lite då och då.
Det gick en RG58 från Aktitronen, genom ett kontaktdon bredvid styrkortet och sen vidare upp till ljussensorn. Den här var rutten så den måste bytas ut. Här kommer bilder på Aktitron-panelen+övrig panel och skador på kabeln. Tyvärr ingen bild på ljussensorn för den satt riktigt svårt till:
20180520_093230.jpg
20180520_093223.jpg
20180520_102514.jpg
20180520_093512.jpg
Nu är det snart läggdags efter en lång dag men här kommer lite mer bilder på lampa, lampkartong och styrkortet som bytts ut:
20180520_102536.jpg
20180520_102128.jpg
20180520_103342.jpg
20180520_103359.jpg
20180520_103547.jpg
20180520_103606.jpg
20180520_103610.jpg
Fortsätter i nästa inlägg med lite fler bilder.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Magnus_K 20 maj 2018, 22:11:04, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Hur får jag tag i denna kondensator?

Inlägg av Magnus_K »

Här tyckte jag nog att det såg lite konstigt ut med två "flytande" poler.
20180520_093530.jpg
Lite mer trafo-bilder. Den heter alltså BY4-39:
20180520_093553.jpg
20180520_095351.jpg

Det här är luckan för lampan samt motorn som är märkt Versch-något på schemat (Förslutning eller slutare tror jag det betyder):
20180520_093623.jpg

Det finns fler bilder men det får komma senare.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Lagerqvist
Inlägg: 15
Blev medlem: 11 maj 2018, 20:11:57

Re: Hur får jag tag i denna kondensator?

Inlägg av Lagerqvist »

Uppdatering; Testkörde ljusboxen med de nya kondensatorerna idag och den verkar iallafall fungera bättre än någonsin.
Tidigare har ljuset varit något "fladdrigt" och ojämt men nu är det fast och starkare än någonsin tidigare. Bara att hålla tummarna för att det fortsätter så här nu.

Stort tack till alla som kommit med råd och input i tråden, det är guld värt att det finns såna här forum där människor med kunskap är villiga att dela med sig av den.

Extra tack till Magnus_K som tog sig tid att komma förbi och hjälpa oss på plats!!
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Hur får jag tag i denna kondensator?

Inlägg av Magnus_K »

Jätteroligt att höra! Hoppas den fungerar många år framöver nu.

Det jag funderar lite över inför RG58-bytet är all den extra längd dom lagt i skenan. Det är kanske 2m kabel nedtryckt där. På bilden nedan syns ett antal loopar som jag lyft upp ur skenan för att komma åt annat.
Kabeln går alltså mellan Aktitronen och ljussensorn. Skulle längden kunna vara viktigt för en specifik våglängd tror ni? Givetvis näst intill omöjlig att svara på utan att kolla närmre på Aktitronen och sensorn...

Varför ens använda RG58 och sen ett så "billigt" skarvdon som jag visade tidigare? Helt enkelt för att den är skärmad?
20180520_093623.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Hur får jag tag i denna kondensator?

Inlägg av Glenn »

RG58 är ju lite jobbig att kontaktera, eller ja, inte jobbig men man har ju sällan krimptången och nya kontakter, alltså kan det ju vara så att man helt enkelt letade rätt på en RG58 med rätt kontakter på och använde den som den var , därav längden ?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Hur får jag tag i denna kondensator?

Inlägg av mrfrenzy »

Eller så används sensorn till många olika maskiner och levereras med färdig längd och den kontakten på.

Man borde kanske mäta signalen eller kolla på sensorn om det finns något datablad. Ifall det är högfrekvens kan mycket väl kabeln agera dämpning.
Skriv svar