Toleransens betydelse för resultatet i en krets

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Toleransens betydelse för resultatet i en krets

Inlägg av Hobbyisten »

Hej ! Har lött ihop en kapacitansmätare och ett av metallfilmsmotstånden (det på 120 Ohm) slarvade jag bort. Ersatte det med ett vanligt kolmotstånd. Grejen är att mätaren fungerar men visar ca 40-75 % för högt värde, kan det vara kolmotståndets större felmarginal som orsakar detta ? Till saken hör att jag under lång tid micklade med kretsen utan att få den att fungera innan jag upptäckte att jag hade satt fel polaritet på nätadapterpluggen. Måhända tex nån elektrolytkonding tagit skada av detta ? Ändras ett motstånds värde efter belastning ? Jag kunde svurit på att jag mätte upp kolmotståndet till ca 119.5 Ohm, men när jag mätte på det på kortet var det 117 Ohm. Tror ej det var parallellkopplat med nåt annat i kretsen.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Toleransens betydelse för resultatet i en krets

Inlägg av Janson1 »

Jag tror inte det beror på motståndet allena... Utan att sett någonting utav detta alster så går det inte ens att gissa.
Har du schema, nån bild på produkten, modell mm.?
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Toleransens betydelse för resultatet i en krets

Inlägg av Hobbyisten »

Javisst ! Här är URL:en till PDF:en med kopplingsschemat :) http://akizukidenshi.com/download/ds/jy ... 00-00b.pdf
Det är alltså R9 jag bytt ut.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Toleransens betydelse för resultatet i en krets

Inlägg av grym »

om du m'tt på elektrolytkondingar så är dom ofta med för höga värden

det felet får du inte för att du bytt till ett vanligt kolmotstånd, som ofta har värden nära det dom ska ha nuförtiden
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Toleransens betydelse för resultatet i en krets

Inlägg av Icecap »

Skillnaden mellan motstånden är såklart toleransen - men den är numera ganska bra.
Temperaturdriften kan skilja lite och åldringsbeteende likaså.

Men inte så mycket som du anger.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Toleransens betydelse för resultatet i en krets

Inlägg av Janson1 »

Om du kopplat in plus-minus där man skall koppla in den så sitter det en diod i serie så ingenting skall kunna gå sönder av felpolaritet i alla fall. Provmät på några icke elektrolytkondensator också och jämför innan för mycket felsökning.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Toleransens betydelse för resultatet i en krets

Inlägg av Hobbyisten »

Tack för svaren, mätaren ger ju ungefärliga värden iaf, vilket lärt mig att tolka siffrorna på keramiska kondingar, som jag förut trodde bara var en modellbeteckning. Beträffande kondingar med små kapacitanser så står det explicit i byggsatsen att de behöver skärmas av i en metallbox för att få korrekta värden. Detta blir en rolig attiralj bara i min framväxande elektronikutrustning :)
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Toleransens betydelse för resultatet i en krets

Inlägg av limpan4all »

Det ser ut som om det vore en dubbelramplösning. I så fall så spelar inte toleransen på R9 ingen som helst roll.

Nu kommer den korrekta frågan "hur VET du att den visar fel?"

Vanliga toleranser på kondensatorer är +100% samt -20% så det är en troligare orsak till din uppmätning.
Hitta en "bra" LCR mätare och korskalibrera mot. Eller så kan du verifiera genom att kontrollera funktionen dvs ta reda på hur den fungerar och "baklänges konstruera" bort alla felkällor.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18279
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Toleransens betydelse för resultatet i en krets

Inlägg av 4kTRB »

När man designar filter så finns det något som kallas känslighet.
Det är hur responsen förändras med valda toleranser hos
komponenterna. Det finns bra teorier om det i filterböckerna.
Skriv svar