Automatisk gain utifrån ratio mellan max input och volt ref?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
monteclaro
Inlägg: 13
Blev medlem: 24 april 2016, 09:36:15

Re: Automatisk gain utifrån ratio mellan max input och volt

Inlägg av monteclaro »

mrfrenzy skrev:Ja det går att designa en sån krets med typ fyra opamps, och en massa motstånd som man switchar.
Eller så kan man köpa den färdig för 10kr och styra via i2c.
i2c har jag pysslat med för mycket och känns "fusk" ;-) vill lära mig "analog" el, därav detta experiment. Men av nyfikenhet vad är det för färdig i2c komponent som kan lösa biffen?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Automatisk gain utifrån ratio mellan max input och volt

Inlägg av mrfrenzy »

Är det meningen att användaren ska gå ut och köpa ett motstånd som är exakt rätt, eller är det bara för att välja område och sedan ändå göra finjustering i mjukvaran?

Det finns verkligen tusentals kretsar just för denna uppgift då det är ett mycket vanligt problem som ska lösas.

Här är några roliga jag såg:
https://www.maximintegrated.com/en/prod ... X1455.html
https://www.servoflo.com/signal-conditi ... s/43-am400
https://www.digikey.se/products/en/inte ... ageSize=25
monteclaro
Inlägg: 13
Blev medlem: 24 april 2016, 09:36:15

Re: Automatisk gain utifrån ratio mellan max input och volt

Inlägg av monteclaro »

Jag tänker mig en tre vridpottar på tex 200 ohm, en för respektive sensor som användaren mäter med dvm och ställer in så att den matchar uppmätt sensor i maxläge. Alternativt ett fast motstånd som inte byts + en mindre pot för justering.

Tänkte försöka klara mig utan justering i mjukvarans gränssnitt, men kan såklart ändå vara möjligt att det behövs för extra finjustering, tex kalibreringsknapp när man tankat fullt som då mjukvaran kan se som användarens önskade maxvärde och ge digital offset.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Automatisk gain utifrån ratio mellan max input och volt

Inlägg av mrfrenzy »

Kanske något sånthär då:

Översta motståndet är "kalibreringsmotstånd" och det undre motsvarar sensorn.

brygga.png
[/url]
Simulering
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Automatisk gain utifrån ratio mellan max input och volt

Inlägg av TomasL »

Gör det på det enkla sättet i stället, använd en extern AD-omvandlare med inbyggd PGA, alternativt använde en extern PGA.

En PGA, Programmable Gain Amplifier, där du via till exempel I2C programmerar OPn till en viss förstärkning, enkelt och behändigt, du behöver inte hoitta på en massa lösningar med en massa komponenter.
Personligen så hade jag valt en extern AD med inbyggd PGA.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Automatisk gain utifrån ratio mellan max input och volt

Inlägg av Icecap »

Problemet är ju att det finns en offset också. Men ja, en PGA är rätt väg att gå, med en D/A-omvandlare kan man sedan lägga in ett offset och då har man rubbet.

Att förlita sig på att eftermontera komponenter är INTE bra, monteringen ska antingen vara att löda, något man ska vara MYCKET tveksam till att låta vissa användare göra - eller skruvanslutning, något som med tiden ger glapp och/eller kan ställa till det för vissa användare.

Med enbart programmerbara enheter kan man göra mjukvaran så att om ett nivå understigas fixar den mer offset, om högsta nivån inte uppnås fixar den PGA'n till att ge mer. Alltså en "självlärande" enhet utan glapp.
monteclaro
Inlägg: 13
Blev medlem: 24 april 2016, 09:36:15

Re: Automatisk gain utifrån ratio mellan max input och volt

Inlägg av monteclaro »

Tack för alla bra tips och idéer! Ska labba nu. Kommer försöka göra så oldschool som möjligt eftersom det ska sitta i en 60-tals-bil ;-) så jag kommer begränsa mig till bara thru hole komponenter tex. PGA kommer få bli till ett annat modernare projekt som jag också håller på med.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Automatisk gain utifrån ratio mellan max input och volt

Inlägg av TomasL »

Då skall du inte använda några ic-kretsar överhuvudtaget, utan enbart transistorer, motstånd och kondingar.
monteclaro
Inlägg: 13
Blev medlem: 24 april 2016, 09:36:15

Re: Automatisk gain utifrån ratio mellan max input och volt

Inlägg av monteclaro »

Hehe jag vet, men jag kanske kan se det som ett extra tillbehörs-mod som gick att köpa under 70-talet då? Bussen är tillverkad -69
monteclaro
Inlägg: 13
Blev medlem: 24 april 2016, 09:36:15

Re: Automatisk gain utifrån ratio mellan max input och volt

Inlägg av monteclaro »

När kom 74-serien?
Skriv svar